De Bevrijding van Velp.

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

De Bevrijding van Velp.

Bericht door D_Dutch »

Deze foto's heb ik gisteren gekregen.
Ze zijn genomen op 16 April 1945, de bevrijding van Velp.
Mocht iemand meer informatie hebben, deel het! :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door de korte golf »

ik heb geen info, maar ik wil wel zeggen:
ECHT SUPER DIE FOTO'S!! :wink:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
DonorNL
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 sep 2007, 17:35
Locatie: Rosmalen

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door DonorNL »

Ja, inderdaad, echt hele mooie foto's. Ik heb verders geen info..
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door ammo »

Vanavond zal ik wat info plaatsen, De meeste foto.s zijn op de Hoofdstraat gemaakt.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door D_Dutch »

Bedankt! Ik ben benieuwd. :wink:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door ammo »

D_Dutch schreef:Deze foto's heb ik gisteren gekregen.
Ze zijn genomen op 16 April 1945, de bevrijding van Velp.
Mocht iemand meer informatie hebben, deel het! :)


Afbeelding
Hoofdstraat,Vlashofstraat, Kijkrichting Arnhem

Afbeelding
Hoofdsraat, Vlashofstraat, Jeep en bren carrier rijden richting Rheden.

Afbeelding
Hoofdstraat, Rozendaalselaan , Kijkrichting Rheden

Afbeelding
Hoofdstraat,Rozendaalselaan , kijkrichting Rheden

Afbeelding
Hoofdstraat,Rozendaalselaan.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Nico Roelofs »

De foto met de Jeep en waar ook de Universal Carrier op staat is zo ver ik weet van het Duke of Wellingtons Regiment van de 49th Division.

De foto met de Churchill tank is een Flametrower volgens mij. Zit volgens mij een aanhanger achter en de brandstof voor de flametrowers zat niet in de tank zelf maar in een apparte aanhanger. Naar alle waarschijnlijkheid is deze tank dan van de 79th Armoured Division die o.a. steun verleende aan de 49th West Riding Infantry Division.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door D_Dutch »

Heel erg bedankt voor de info! :)
De man zegt dat hij ook nog veel zelfgemaakte foto's heeft van de slag om Arnhem, en die mag ik ook hebben, zodra ik ze heb zal ik ze posten. :)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Charly1975 »

Nico Roelofs schreef:De foto met de Jeep en waar ook de Universal Carrier op staat is zo ver ik weet van het Duke of Wellingtons Regiment van de 49th Division.

De foto met de Churchill tank is een Flametrower volgens mij. Zit volgens mij een aanhanger achter en de brandstof voor de flametrowers zat niet in de tank zelf maar in een apparte aanhanger. Naar alle waarschijnlijkheid is deze tank dan van de 79th Armoured Division die o.a. steun verleende aan de 49th West Riding Infantry Division.
Ik had ooit eens begrepen dat het juist niet de bedoeling was dat de vijand kon zien dat het een flametrower was want anders zouden ze juist daarop als eerste schieten zodat alles in de omgeving mee explodeert. Maar goed...ik ben geen kenner en jij wel _/-\o_ dus zul je wel gelijk hebben. Al lijkt het mij niet erg handig om met een tank en een karretje brandstof over het slagveld te puffen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Richard1976 »

Charly1975 schreef:
Nico Roelofs schreef:De foto met de Jeep en waar ook de Universal Carrier op staat is zo ver ik weet van het Duke of Wellingtons Regiment van de 49th Division.

De foto met de Churchill tank is een Flametrower volgens mij. Zit volgens mij een aanhanger achter en de brandstof voor de flametrowers zat niet in de tank zelf maar in een apparte aanhanger. Naar alle waarschijnlijkheid is deze tank dan van de 79th Armoured Division die o.a. steun verleende aan de 49th West Riding Infantry Division.
Ik had ooit eens begrepen dat het juist niet de bedoeling was dat de vijand kon zien dat het een flametrower was want anders zouden ze juist daarop als eerste schieten zodat alles in de omgeving mee explodeert. Maar goed...ik ben geen kenner en jij wel _/-\o_ dus zul je wel gelijk hebben. Al lijkt het mij niet erg handig om met een tank en een karretje brandstof over het slagveld te puffen.
Lijkt mij ook, zoals Nico schrijft, een Churchill Crocodile tank. Hier wat voorbeelden van een Crocodile:
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Nico Roelofs »

Charly1975 schreef:
Nico Roelofs schreef:De foto met de Jeep en waar ook de Universal Carrier op staat is zo ver ik weet van het Duke of Wellingtons Regiment van de 49th Division.

De foto met de Churchill tank is een Flametrower volgens mij. Zit volgens mij een aanhanger achter en de brandstof voor de flametrowers zat niet in de tank zelf maar in een apparte aanhanger. Naar alle waarschijnlijkheid is deze tank dan van de 79th Armoured Division die o.a. steun verleende aan de 49th West Riding Infantry Division.
Ik had ooit eens begrepen dat het juist niet de bedoeling was dat de vijand kon zien dat het een flametrower was want anders zouden ze juist daarop als eerste schieten zodat alles in de omgeving mee explodeert. Maar goed...ik ben geen kenner en jij wel _/-\o_ dus zul je wel gelijk hebben. Al lijkt het mij niet erg handig om met een tank en een karretje brandstof over het slagveld te puffen.
Nou ja kenner! Is gewoon op te zoeken op het net. :wink: Maar naast dat het een flametrower was, was hij ook inzetbaar als gewone tank. Dus hij moest ook nog zijn gewone munitie voor het kanon mee nemen, 5 man bemanning en nog natuurlijk de brandstof voor de tank zelf. Echt ruimte in de tank zelf was er dan ook niet om nog eens 1800 liter brandstof voor het kanon mee te nemen.

Hier nog wel een interessant filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=0rpEO3oiuos
Gebruikersavatar
Fei Hu
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2009, 08:57

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Fei Hu »

Als geboren Velpenaar (Gld.) vind ik deze thread interessant, echter ik zie momenteel maar 1 foto.
Graag de links updaten, thanks.
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door sturnbarnfurher »

zeker mooi die foto top
ik kom zelf uit de buurt (geitekamp)
en heb er veel britsspul gevonden.
en dan zie ik die foto te gek joh
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door sturnbarnfurher »

heb even gekeken naar het filmpje
maar deze lijkt er geneens op de tank
ja weet niet maar volgens mij wat anders :wink:
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: De Bevrijding van Velp.

Bericht door Jim »

sturnbarnfurher schreef:heb even gekeken naar het filmpje
maar deze lijkt er geneens op de tank
ja weet niet maar volgens mij wat anders :wink:
De enige foto die je nog kan zien daar staat een Sherman tank op. Op een van de niet meer zichtbare stond een Churchill crockodile tank. De tank die je ook in het filmpje ziet.

En voor de belangstellenden. De aanhanger bevatte de brandstof voor de vlammenwerper. Deze wordt in het filmpje petroleum jelly genoemd. Heden ten dage staat dat spul bekend als napalm.
Napalm kan niet ontploffen. Dus erop schieten, als je het al kan raken, heeft totaal geen zin. Je verraad mogelijk je eigen positie en je wordt een doel!
Vanuit de tank kon men de aanhanger loskoppelen dus als die leeg was hoefde niemand naar buiten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie