Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
grietk
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2011, 14:21

Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Bericht door grietk »

Mijn naam is Griet en ik ben laatstejaarsstudente Geschiedenis aan de Universiteit van Gent (België). Ik doe op dit moment onderzoek naar hoe jeugd en jeugdbewegingen tijdens de Tweede Wereldoorlog fotografisch in beeld werden gebracht. Dit allemaal in het kader van mijn Masterproef.

Ik ben hiervoor op zoek naar private foto's waarop jeugd en/of jeugdbewegingen afgebeeld staan, en die genomen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met private foto's bedoel ik beelden die niet afkomstig zijn van de bezetter of van een officieel persagentschap, maar genomen zijn door particulieren.

Kan iemand mij daarbij helpen? Wanneer u nog over zulke foto's mocht beschikken, mag u mij altijd contacteren (griet.kint@ugent.be), ik garandeer u dat uw foto's met alle respect zullen behandeld worden, volgens de regels van het academisch onderzoek!

Griet
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Bericht door michiel01 »

zoek je foto's van Belgische of Duitse jeugdbewegingen.
Mocht je die van Duitse (als HJ, BDM) zoeken, dan zijn die er nog in overvloed.
grietk
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2011, 14:21

Re: Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Bericht door grietk »

Het maakt in feite niet uit van welke jeugdbeweging, als het maar tijdens WOII is. Het mag ook gewoon van 'jeugd' op zich zijn hoor: beelden uit het dagelijks leven, op school,... want dat blijkt er in de propaganda amper tussen te zitten.
Het komt er op neer dat elke foto waar jeugd of jeugdbeweging tijdens WOII op staat, en die enigszins bruikbaar is (en NIET door de propagandamachine is gegaan en dus blootgesteld is aan censuur), passend is voor mijn onderzoek. En die zijn dus meer dan welkom! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Bericht door michiel01 »

uit de laatste zin van je eerste post begrijp ik dat je de foto's fysiek in handen wilt?

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je geld in je onderzoek zou willen steken, maar anders kan ik toch ebay.de aanraden, HJ is geen bijster dure richting qua foto's.
grietk
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2011, 14:21

Re: Jeugd en jeugdbewegingen in oorlogsfotografie

Bericht door grietk »

Fysiek is niet nodig, digitaal is meer dan ok. Ik ben meer op zoek naar mensen die nog foto's in privébezit hebben, en me er nog iets over kunnen vertellen ook. Ebay lijkt me daarom niet zo'n goede optie.. En het mag dus ook NSJV zijn, DMS, of gewoon jongeren op school, op straat, in het park,... Als het maar tijdens de oorlog is. Ik wil een tegengewicht voor de propagandafoto's van de bezetter.
Plaats reactie