Duits vliegtuig

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Duits vliegtuig

Bericht door Tim »

Afbeelding

Wie kan me over dit vliegtuig wat meer vertellen ?
Type enz ?
Let vooral op het wapenschild links (lijkt wel een Vlaamse leeuw met vleugels ...), en er staat ook nog een A rechts.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Het is jammer dat de romp er niet volledig op staat van neus tot staart, maar zo op het eerste gezicht lijkt het mij een gecrashte (duhu) Heinkel He111. ( Er vanuit gaande dat de vleugel rechtop achter de romp ligt.)
Dit met name vanwege het raamwerk bij de cockpit. Het is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar dat is mijn sterkste vermoeden.
Hier een foto van een Heinkel He11 in betere staat:

Afbeelding

(De foto is afkomstig van http://www.airliners.net ,klik op de foto voor een grotere weergave)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben er na wat extra vergelijken toch wel vrij zeker van dat dit een Heinkel is. Waar op de foto uit mijn post de rugkoepel zit, zit op jou foto een gat. Logisch want glas blijft niet heel bij de impact van een crash. Verder zijn de twee raampjes op de zijkant van de romp vrijwel gelijk als die op de foto uit mijn post. Ik ben nu toch wel 95% zeker dat dit een Heinkel He 111 is.
Het wapen op de zijkant is volgens mij geen Vlaamse leeuw, het lijkt eerder op een soort Adelaar. (Ik heb nog nooit een Vlaamse leeuw met vleugels gezien, maar ik kom niet uit Vlaanderen dus daar zou het ook aan kunnen liggen. :wink: Bovendien heeft het een snavel en geen bek.)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Voor meer info over het type:

zie http://www.constable.ca/heinkbb.htm
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is of het logo van het 1./St.G.3 of van het Kampfgeschwader 55
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Kan je misschien zien wat voor cijfer er achter de A staat? Ik ben voor je aan het zoeken welke eenheid het zou kunnen zijn, maar daarvoor moet ik een nummer hebben dat achter de A staat.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij is het óf Kampfgeschwader 53 óf Kampfgeschwader 200.
Kampfgeschwader 55 had F8 als aanduiding.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Kampfgeschwader 200 was toch een hele speciale eenheid?
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Kampfgeschwader 200 heeft nooit officieel gevlogen, ergo kan het vliegtuig niet van hun zijn. ;)

Nee, het was een geheime eenheid, Dit vliegtuig is daar niet van aangezien het logo niet klopt,
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is ook niet Kampfgeschwader 53 aangezien alle 4 de Gruppe daarin bommen in hun logo's hadden.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Bedankt voor jullie hulp jongens, super !

Het is nogal donker om de cijfers te kunnen aflezen, links van het kruis staat er bvb ook een nummer maar daar is helemaal niets van te maken. Achter de A is het tweede cijfer alleszins een 1, zou het misschien A111 kunnen zijn, verwijzend naar Heinkel 111 ?

Deze foto komt dus ook uit mijn album, de Luftwaffesoldaat had natuurlijk verhoogde interesse voor de vliegtuigen ; hier nog eentje dat ik al gescand heb, ook neergestort in Gosselies.

Afbeelding

Misschien kan ik wel wat meer te weten komen over deze neergehaalde vliegtuigen via de gemeente Gosselies ? :)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Van het tweede vliegtuig staat er rechts van het kruis de code JP, en het laatste cijfer vóór het kruis is een 2.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik weet nu toch zeker dat de eerste van Kampfgeschwader 55 is, google daar maar eens op of op hun nickname "Greif"

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... r/KG55.htm
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

OK Bedankt Roel !
Deze wil ik jullie ook nog tonen, rechts zie je het toestel van de eerste foto, maar er staat er blijkbaar nog één :)
Misschien dat deze mannen aan die machines werkten ofzo ? Deze staat wel vrij mooi om gecrasht te zijn ...
Ik was overigens mis met de plaats, ze zijn niet in Gosselies maar in Waterloo genomen, kijk maar op deze foto, daar zie je links in de verte de Leeuw van Waterloo staan !

Afbeelding
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Kampfgeschwader 200 nooit gevlogen? En dit dan;

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LR ... tress.html


Mvg,

Paul
Plaats reactie