Duits vliegtuig
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
Volgens mij loopt de man op de foto.
Als je goed kijkt zie je dat zijn benen in een omgekeerde V vorm staan. Volgens mij staat hij er weldegelijk helemaal op. Zijn lengte klopt ook tamelijk goed met de hoogte van de gestapelde kratten aan de linkerkant van het gebouw tegen de muur. De bovenste kratten of dozen zijn iets hoger of net zo hoog als de man.
(Misschien zijn die kratten met de hand opgestapeld en konden ze ze niet hoger tillen
, dit is slechts een idee. Hadden ze eigenlijk vorkheftrucks in die tijd?)
Ik ben het met Dodo eens dat je de afstand van de vliegtuigen tot aan de man niet echt goed kunt aflezen. Maar ze staan zeker verder in het veld dan de man, dat bewijst de weg die je op de foto ziet lopen richting de vliegtuigen: de weg loopt achter de man, en achter de weg staan de vliegtuigen.
Als je goed kijkt zie je dat zijn benen in een omgekeerde V vorm staan. Volgens mij staat hij er weldegelijk helemaal op. Zijn lengte klopt ook tamelijk goed met de hoogte van de gestapelde kratten aan de linkerkant van het gebouw tegen de muur. De bovenste kratten of dozen zijn iets hoger of net zo hoog als de man.
(Misschien zijn die kratten met de hand opgestapeld en konden ze ze niet hoger tillen

Ik ben het met Dodo eens dat je de afstand van de vliegtuigen tot aan de man niet echt goed kunt aflezen. Maar ze staan zeker verder in het veld dan de man, dat bewijst de weg die je op de foto ziet lopen richting de vliegtuigen: de weg loopt achter de man, en achter de weg staan de vliegtuigen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
De kratten staan niet zo hoog als de man zelf. lager. De man staat +- 20 meter verder weg. en het zou een hels karwei zijn als je achterste kratten ook op hoofdhoogte moet stapelen.
Ik denk niet dat ze toen vorkheftrucks hadden...
Ik denk niet dat ze toen vorkheftrucks hadden...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
niet een erg nauwkeurige schatting inderdaad.Sjoerd schreef:Waaruit maak jij op dat die man op ongeveer 20 meter van het gebouw afstaat?
toch wel moeilijker dan ik dacht.
het mannetje zal (denk ik) max. 10 meter van het gebouw afstaan, en min. 8 meter. dit heb ik gedaan door de meest logische verhouding tussen het gebouw en het mannetje te zoeken...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
8 tot 10 meter lijkt mij ook redelijk.
Ik heb een poging gedaan de man op te meten en op de foto is hij ongeveer 4 mm hoog en staat hij op iets meer dan 16mm van het gebouw af. (Exact kan je dit niet meten omdat het gebouw volgens mij iets schuin op de foto staat.) De afstand van de man tot het gebouw is dus minstens 16 mm maar zal wel groter zijn.
Sinds 1900 wordt in Nederland de lengte van dienstplichtigen genoteerd en sinds 1900 is de lengte met 12 cm toegenomen.
Rond de jaren veertig was dit dus waarschijnlijk: 12/100=0,12/jaar. 0,12x 43= 5,16 cm langer als in 1900 en dus 12-5,16= 6,84 cm korter als tegenwoordig.
In Nederland is dit tegenwoordig ongeveer 1,82M dus 182-6.84=1,75 M ongeveer. 1,75 x4= 7meter. Plus nog wat extra's is 8 tot 10 redelijk correct lijkt me.
(Er vanuit gaande dat Nederlanders ongveer even lang zijn als Duitsers, en de toename in lengte per jaar gelijk was.)
Ik heb een poging gedaan de man op te meten en op de foto is hij ongeveer 4 mm hoog en staat hij op iets meer dan 16mm van het gebouw af. (Exact kan je dit niet meten omdat het gebouw volgens mij iets schuin op de foto staat.) De afstand van de man tot het gebouw is dus minstens 16 mm maar zal wel groter zijn.
Sinds 1900 wordt in Nederland de lengte van dienstplichtigen genoteerd en sinds 1900 is de lengte met 12 cm toegenomen.
Rond de jaren veertig was dit dus waarschijnlijk: 12/100=0,12/jaar. 0,12x 43= 5,16 cm langer als in 1900 en dus 12-5,16= 6,84 cm korter als tegenwoordig.
In Nederland is dit tegenwoordig ongeveer 1,82M dus 182-6.84=1,75 M ongeveer. 1,75 x4= 7meter. Plus nog wat extra's is 8 tot 10 redelijk correct lijkt me.
(Er vanuit gaande dat Nederlanders ongveer even lang zijn als Duitsers, en de toename in lengte per jaar gelijk was.)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 11:19
- Locatie: ergens in een doos
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 11:19
- Locatie: ergens in een doos
- Contacteer:
- Ruben
- Lid
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
- Locatie: België, Aalter
Ik kom er ook maar niet aan uit welke dat het is. Het lijkt alvast een transportvliegtuig te zijn/ of n lichte bommenwerper. Misschien een oudere uitvoering van de Ju 52 ?
Ik kon m zelf hier niet vinden http://www.luftwaffepics.com/index.html
Ik kon m zelf hier niet vinden http://www.luftwaffepics.com/index.html
War is something human...
- Tim
- Lid
- Berichten: 1966
- Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Dit even weer vanonder het stof halen ;Roel R. schreef:Ik weet nu toch zeker dat de eerste van Kampfgeschwader 55 is, google daar maar eens op of op hun nickname "Greif"
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... r/KG55.htm
Het vliegtuig is niet van Kampfgeschwader 55, maar van Lehrgeschwader 1. Hoewel de logo's sterk op elkaar lijken is er toch een duidelijk verschil in de vleugels: http://www.axishistory.com/index.php?id=5347
P. Taghon wist me zelfs de code van het vliegtuig zelf te vertellen; het is waarschijnlijk op 10 Mei 1940, de eerste dag van de Duitse inval in België, neergeschoten.

- Tim
- Lid
- Berichten: 1966
- Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
- Locatie: Gent
- Contacteer: