WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Aangezien ik altijd veel interesse heb in (vooral Duits) wapens en voertuigen die na 1945 zijn door gebruikt, heb ik er even een apart topic voor aangemaakt.

Afbeelding

We beginnen met de STG44, volgens berichten zijn er door het Vrij Syrisch Leger afgelopen maand in een depot van het Syrische leger zo'n 5000 STG44 geweren gevonden. Of het er echt 5000 zijn weet ik niet, maar op de beelden is te zien dat het wel een enorme hoeveelheid is. Hoe de wapens in Syrië terecht zijn gekomen is mij niet bekend. Ze kunnen uit de DDR komen, uit Frankrijk of wellicht zijn ze via voormalig Joegoslavië in de jaren 70 verkocht aan Syrië? Dat de wapens in Syrië waren was mij al bekend, ik ben al enkele foto's tegen gekomen van buitgemaakte exemplaren. Of de rebellen de wapens ook echt gebruiken is mij niet bekend, ivm. distributie lijkt het mij niet echt een ideaal wapen ivm. de aanlevering van magazijnen en munitie.

Dit was de eerste foto die ik tegen kwam, een STG44 buitgemaakt door de rebellen in Aleppo.

Afbeelding

Een paar dagen later, wederom een rebel met een STG44

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Ook Duitse tanks werden door het Syrische leger gebruikt.

Hieronder een Syrische Jagdpanzer, zover mij bekend is heeft het Syrische leger 6 jagdpanzers gehad. De 2e foto is in de jaren 80 gemaakt door een VN officier op de Golanhoogte. De tank is daar tijdens de 6 daagse oorlog achter gelaten

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Hey Syrische leger had ook nog enkele Hummels in dienst, vermoedelijk afkomstig uit Frankrijk of Rusland.

Ik vermoed dat onderstaande foto in Frankrijk is genomen, hier zie je een Hummel geladen op een Amerikaanse Diamond T truck.

Afbeelding

De Hummel in Syrische dienst.

Afbeelding

De panzer IV is ook in gebruik geweest bij het Syrische leger, ze hadden er 25 en de meeste zijn tijdens de 6 daagse oorlog ingezet. Ook deze tanks zijn via Frankrijk en Rusland in Syrië terecht gekomen. Er gaan ook geruchten dat Syrië enkele Panzer IV tanks aan Cuba heeft verkocht, dit is alleen nooit bewezen. Enkele Syrische Panzer IV tanks zijn door Israel buitgemaakt en tentoongesteld in musea. De Duitse tanks waren in die tijd al zwaar verouderd en waren een partij voor de Israëlische Centurion tanks!

Afbeelding

Panzer IV van het IDF tank museum:

Afbeelding

Afbeelding

Een vernietigde Panzer IV tanks, vermoedelijk allemaal op de Golanhoogten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog met Duitse markering:

Afbeelding

Achter deze Panzer IV zit ook een apart verhaal. De tank is tijdens de Tweede Wereld Oorlog buitgemaakt door de Russen in Tsjechië, De Tsjechen hebben de tank verkocht aan Syrië. Syrië zette de tank in op de Golanhoogten, en hij werd daar buitgemaakt door Israël. Die hebben de tank in het museum in Latrum tentoongesteld, en later is de tank door het Mattituck American Armoured Museum uit Long Island geruild voor een Staurt tank.

Afbeelding

Tot slot had het Syrische leger nog 28 Stug III tanks, hier kan ik helaas niet al te veel informatie over vinden.

In het IDF tank museum staat één buitgemaakte:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Onderstaande foto is een aantal jaren terug in Irak gemaakt:

Afbeelding

Somalië, jaren 90:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Israëlische parachutisten gewapend met MP40 machinegeweren.

Afbeelding

Samen met de vervanger van de MP40, de Uzi:

Afbeelding

Amerikaanse advisor met een buitgemaakte FG42 in Vietnam.

Afbeelding

Amerikaanse Special Forces met MP40's.

Afbeelding

Franse Mariniers in Ind-China met MP40's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door martinus »

Zeer interessante foto's. Ben benieuwd naar meerdere foto's. Ik ben benieuwd wat er met de bulk stg44's gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Waarschijnlijk worden ze omgesmolten, als het aan de VN ligt in ieder geval.

M8 Greyhound van het Colombiaanse leger.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Shermans in Irak!

Afbeelding
Afbeelding

Dezelfde tank een jaar later, in Polen:

Afbeelding

"At some point in my perambulations around Kuwait, I ran across a Polish Army unit getting ready to go home. And they had a war trophy. Sitting on a heavy equipment transporter was, of all things, a Sherman tank. It looks like one of the old “Super Shermans” the Israelis up-gunned with a 90mm gun, but this one has had a sleeve inserted into the barrel to turn it into a flamethrower tank. It’s not real clear as to how it would up in Iraq, but by cracky, the Poles found it somewhere upcountry, and they are taking it home.
For the record, based on the markings and battle damage - I call that an M36 Jackson turret sitting in a standard M4 chassis (vice the angled-body chassis more common to the type) that belonged to the Iranians (see that roundel on the turret? Green/tan/brown? A camo version the green/white/red of the Iranian Army. The Poles are taking home an Iraqi Army battle trophy..."


Afbeelding

FORWARD OPERATING BASE RAIDER, TIKRIT, Iraq, Jan. 11, 2004 – Standing at the main gate of Forward Operating Base Raider, a World War II Sherman tank, captured and restored by soldiers of the 1st Brigade Combat Team, keeps a constant vigil.
The tank was found along a main highway, at the beginning of the war, near Forward Operating Base Speicher at an abandoned Iraqi armored vehicle school.
By the order of Col. James Hickey, commanding officer for 1st Brigade Combat Team, 4th Infantry Division, the vintage Sherman tank was loaded onto a heavy equipment transport trailer and taken to Forward Operating Base Raider, where it was restored by mechanics from the 4th Forward Support Battalion.
“To the Iraqis, it was a symbol of superiority over our armor based on what they thought America had,” said Capt. Andy Sanchez, commander for 1st Brigade Headquarters and Headquarter Company, 4th Infantry Division.
To have a piece of American equipment proved their dominance, added the native of Corpus Christi, Texas.
The Sherman tank was in good condition. The most notable damage was in the tracks. According to Sanchez, the mechanics welded a steel plate to the corroded tracks to compensate for the damage.
The M4-A3HVSS Sherman tank was one of the most widely produced in its time, said Sanchez, who has a mechanized infantry background.
Its weapon systems consist of a 105-millimeter cannon, two .30-caliber machine-guns and a U.S.-made, .50-caliber machine-gun, which was captured separately from the Iraqi Army, and later mounted atop the turret.
When the 4th Infantry Division redeploys later this year, the tank will most likely be taken back to be displayed at a museum at Fort Hood, Texas, said Sanchez.
With its pristine hull, original engine and full compliment of weapons, the vintage Sherman is an eloquent symbol of pride for the soldiers of the brigade.
“To us it symbolizes taking back what rightly belongs to us – repatriating our equipment, if you will,” Sanchez said.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een mooie tank destroyer:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door earlymb »

Het Finse leger heeft nog lang gebruikt gemaakt van een aantal StuG III's (en een paar StuG IV's), die ze tijdens de oorlog van Duitsland geleverd hebben gekregen.

Afbeelding

Afbeelding


De Zwitsers hebben nog lang gebruik gemaakt van de Jagdpanzer 38(t) 'Hetzer' als de G-13. De eerste Hetzers gingen in 1944 in Tsjechië in productie bij Skoda en BMM. Na de oorlog werd de productie daar voortgezet voor de Zwitsers. Ook het Tsjechische leger gebruikte kort na de oorlog een aantal (oorlogse) Hetzers, die ook aan de Zwitsers werden verkocht en omgebouwd naar G-13 specificatie (o.a. een ander kanon en een dieselmotor). De meeste overlevende Hetzers zijn na-oorlogse productie G-13's, meestal vermomd als Duitsers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Syrië

Afbeelding
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door pistole38 »

Joegoeslavie heeft na de oorlog enorme hoeveelheden mp44 in gebruik gehad (tot 1983 in gebruik bij de para's). Tito heeft toen 40,000 wapens aan Kadaffi (libie) geschonken en via dit land zijn ze doorgesijpeld naar omringende landen. Is de syrische voorraad misschien afkomstig van deze partij?

http://claus.espeholt.dk/mp44.htm
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Erik S. »

earlymb schreef:Het Finse leger heeft nog lang gebruikt gemaakt van een aantal StuG III's (en een paar StuG IV's), die ze tijdens de oorlog van Duitsland geleverd hebben gekregen.

Afbeelding
[/img]

Grappig, ik ben vorige week nog in Parola geweest waar we van veteraan Kosti leerden met deze Stugs werken, onderhouden, rijden en wapenonderhoud en drills. Ze hebben daar nog een handjevol rijdende stugs en " ander speelgoed ".

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Naamloos »

Libië!

MP40
Afbeelding

Afbeelding

K98
Afbeelding

M1919A6
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LEE
Afbeelding

Italiaanse helm, toch?
Afbeelding

De ''guns-for-groceries'' actie van de Amerikaanse politie in Los Angles, reken maar dat hier ook het één en ander aan historisch materiaal verloren is gegaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door earlymb »

Naamloos schreef:Libië!

MP40
Afbeelding

Afbeelding
Geen MP40 maar een behoorlijk zeldzame MP38! :(
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: WO2 wapens en voertuigen na 1945.

Bericht door Millcoll »

een garand in irak
Afbeelding
ook in irak dacht ik een stg44
Afbeelding
de polzei doet ook eens iets :roll:
Afbeelding
na de garand gaat ook onze goede vriend thompson naar irak
Afbeelding
de vetspuit nog een laatste keer in actie
Afbeelding
en Laten we hopen dat er zoveel mogelijk van deze historische wapens heel blijven!
Plaats reactie