Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
IFOR 1 - Bosnië Herzegovina 1996
Nadat de strijdende partijen in Bosnië hun wapens hadden ingeleverd (of onder toezicht werden ontwapend)
werden deze handvuurwapens geteld, gearchiveerd en tenslotte onklaar gemaakt.
Zo kwamen wij wapens tegen die bij ons in een museum zouden liggen, zoals oa. deze: - MP38/40
- M1928 Thompson (Tommy gun)
- StG44 (Sturmgewehr)
Tellen en Archiveren
Maar er werden natuurlijk meer modelen gevonden waar de meeste verzamelaars een "moord" voor zouden plegen, oa: - Tokarev SVT40
- StG44 (Sturmgewehr)
- MG42
- Snajperskaja Vintovka Dragoenova (SVD)
- PPSh41 (Pistolet-Pulemet Shpagina)
- M18 (Vickers)
- DShK38
- enz, enz...
En tenslotte met een Croatische M60-A3 onklaar gemaakt...
Laatst gewijzigd door teknozin op 21 mar 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
You can give your heart to Jesus, but your ass belongs to the Core... 2e Morcie Korps Mariniers IFOR1 Bosnia and Herzegovina (1996)
A Wise man does not fear, A Man afraid does not think... 112 (NL/BUL) Pagncie SFOR4 Bosnia and Herzegovina (1998)
_Arthur schreef:Toch ontzettend jammer dat daar weer een boel historie vernietigd wordt.
Ik snap dat de uitgezonden soldaat daar anders tegenaan kijkt en "weer zoveel wapens minder die tegen mij gebruikt kunnen worden" aanhangt.
Ik moet toegeven dat ik best een brok in mijn keel had om te zien dat veel historie vernietigd werd. Ik heb namelijk materiaal in mijn handen gehad die veel beter waren, dan het spul die in veel musea te vinden is. (zoals oa een StG44 en een MG42 in bijna nieuwstaat) Het leuke was wel dat wij met veel van deze wapens hebben geschoten op een geïmproviseerde schietbaan. (op autowrakken, flessen, blikkjes, enz...) Die ervaring pakt niemand mij meer af
You can give your heart to Jesus, but your ass belongs to the Core... 2e Morcie Korps Mariniers IFOR1 Bosnia and Herzegovina (1996)
A Wise man does not fear, A Man afraid does not think... 112 (NL/BUL) Pagncie SFOR4 Bosnia and Herzegovina (1998)
Jan Klaassen schreef:Een bijzonder manier om die wapens onklaar te maken - ook volgens de Nederlandse wet? Wel eenvoudig trouwens...
Wij vielen op dat moment onder de Engelsen. Of deze manier van onklaar maken voor hun standaard is weet ik niet. De Amerikanen die toen in Noord-Bosnië zaten, hebben via de CIA in het "geheim" veel doorverkocht naar diverse brandhaarden in Afrika... (dat is ook een manier natuurlijk, maar meer ga ik hier niets over zeggen...)
Danielcollector schreef:Zeer interessant naamloos, mooie foto's! Jammer dat er vo veel prachtstukken in verkeerde handen zijn gekomen
Zonder die 'verkeerde handen' zouden de meeste nu nog overlevende voertuigen allang verdwenen zijn. Waar denk je dat veel restauratieprojecten vandaan komen?
Het KNIL (Koninklijk Nederlands Indisch Leger) kwam in bezit van varia wapens uit de VS én Australië tijdens de oorlog met Japan.En daarna tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog,die tot 1949 duurde.Mijn vader heeft met de volgende wapens geschoten van 1942-1949:
- SMLE = Short Magazine Lee Enfield Mk1
- Mannlicher 95
- Thompson .45ACP
- Owen MP
- M1 Carbine
Ironisch genoeg herkenden de Oud-KNIL-ers tijdens het ontruiming van Kamp Vaassen,op 14 oktober 1976,de M1 Carbine,die toen door de Koninklijke Marechaussee,als de Rijkspolitie,werd gebruikt.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door MalukuKNIL op 03 okt 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.