Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
sudhafen
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:53

Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door sudhafen »

Ik heb recentelijk deze foto gekocht vanwege de vreemde setting. De Nederlandse soldaat zit tussen Duitse Grenzschutz (?), maar wel in volledig uniform met geweer. Ziet er niet uit als een gevangene. Maar was het gebruikelijk om even over de grens gezellig een kopje te drinken? Of is dit toch net na de strijd? Wat denken jullie?
Bijlagen
nl-grens.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Jan Klaassen »

Zijn het misschien geen Duitse gevangenen? Just a thought... Want die hebben, voor zover ik kan zien, geen wapen bij zich.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Erik »

Ik sluit me bij Eric aan. Jassen los, geen jas aan, dat is geen representatief beeld van een Grensschutz. Inderdaad waarschijnlijk een zeldzaam moment dat een NLD soldaat wat krijgsgevangenen bewaakt.
Foto's van NLD soldaten met Duitse Grenzeschuetze zullen ook in de periode vlak voor WO2 wel bestaan, ik ken ze niet maar dat zegt niets. Er was tot 9 mei 1940 geen vijandigheid. Vrij bekend is het voorbeeld van een wielrijderspatrouille langs de grens die per ongeluk 's nachts in Duitsland terecht was gekomen en daar aangehouden door Duitse soldaten. Na wat formaliteiten en een bak koffie kon de patrouille gewoon zijn weg vervolgen.
Foto's van NLD en DEU grenswachten tijdens WO1 zijn vrij algemeen, velen kennen waarschijnlijk de plaatjes wel van NLD soldaten in blauw of grijs met kepie of sjako, samen met DEU grenswachten met Pickelhaube, staande bij de grensovergangen.

Waar komt die foto weg? Uit een foto-album? Ken je de herkomst van de foto, weet je waar die mogelijk geschoten zou kunnen zijn? Staat er een merkteken van een fotograaf achterop?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door emielS »

Is het niet een duitser die een buitgemaakte jas,helm draagt en wapen vast heeft (voor de foto), want deze man draagt geen putties !!!

grt emiel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Erik »

emielS schreef:.... want deze man draagt geen putties !!!
Goed gezien Emiel!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
sudhafen
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:53

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door sudhafen »

Erg bedankt voor het meedenken in dit raadseltje. :) Helaas komt de foto uit een verzameling losse fotootjes die niets met elkaar te maken hebben maar ze komen wel van de Duitse kant. Het lijkt me dus sterk dat een gevangen Duitser foto's van z'n maten maakt. De man links maakt een redelijke gelaten indruk, de losse jassen maken op mij de indruk dat ze rust hebben. Een zou je je gevangenen bewaken door er gezellig tussenin te gaan zitten?

Een verklede Duitser lijkt me nog het meest plausibel alhoewel, waarom helemaal optuigen incl munitietassen, jas helemaal dicht, voor een grapje, en gelachen wordt er niet echt. ;) Ik ken wel foto's van Duitse soldaten met een Nederlandse helm op, als een duidelijke grap.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Erik »

sudhafen schreef:Een zou je je gevangenen bewaken door er gezellig tussenin te gaan zitten?
Ja, waarom niet? Van WO2 ken ik dit niet, van WO1 echter wel degelijk! Eenmaal ontwapend en opgeborgen ben je niet zoveel meer waard hoor, als krijgsgevangene.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door hajos »

Gaat het wel om een Nederlander?
Kan wel zien dat er een plaat op de helm zit, maar echt duidelijk wat er op staat lukt me niet echt.
De overjas heeft schouderstukken. En geen putties. Misschien zoeken in de richting van de Roemenen?
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
sudhafen
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:53

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door sudhafen »

Ook een idee, de knoop op z'n jas glanst ook erg. En vergelijk het munitietasje met volgende 1939 standaardoutfit van de Roemenen (droegen ook putties)..
Moet dan 1939 zijn want na de abdicatie van de koning daar werd de helmplaat verwijderd.
Bijlagen
Bron: http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/5/t/147703.aspx
Bron: http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/5/t/147703.aspx
nl-grens-detail.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Erik »

Verd**!
Inderdaad! Waarom draagt de man zijn gasmaskerdraagzak niet? De mantel is echt anders; de punten van de kraag steken heel anders naar voor dan de NLD mantel! De wapenriem is een fractie breder! En dan de epauletten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Jan Klaassen »

Dat je als bewaker tussen gevangenen zit - waarom niet? Als nu de man achter de camera ook een wacht is? En buiten beeld lopen er vast nog meer rond. Nee, dan doe je niets hoor. Dan kan je met dat ene wapen van die ene overmeesterde wacht ook niets beginnen!

Tja, die mantel was me ook opgevallen - maar heb verder geen kennis van Nederlandse uniform-variaties, dus heb even wijselijk mijn mond gehouden ;)
Maar een Roemeen is dan wel een oplossing.

Zijn het trouwens Grenzschütze? Droegen die zwarte uniformen? Ik weet het serieus niet eigenlijk, maar de uniformen deden me eerst meer aan iets als het DAF denken, bijvoorbeeld. Please do educate me :)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door hajos »

Ze hebben werkjasjes aan. Dus moeilijk te zeggen.
Het embleem op de veldmuts heeft naar mijn gevoel wat weg van een nssk embleem. Maar dat is een gok.
Het is geen foto uit vredestijd dus of deze militair als het een Roemeen is zich aan de voorschriften houd met putties omdoen.....
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door Jan Klaassen »

Lijkt me een "politieke adelaar" op de schuitjes?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
sudhafen
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:53

Re: Nederlandse gevangene of vooroorlogse grenspost?

Bericht door sudhafen »

Op een Roemeens forum kreeg ik het volgende antwoord:
Difficult to say, unfortunately the photo is not very clear, but form what I can see his greatcoat looks more Romanian than Dutch, the Dutch one had a more thick and rounded collar. The helmet plate also looks Romanian because is more egg shape, not oval as the Dutch one. The rifle seems to be an ZB.24 rifle (and bayonet), in WW2 the Dutch were equipped the Mannlicher Geweer M.95 http://nl.wikipedia.org/wiki/Steyr-Mannlicher_M1895 which looks totally different (external magazine).
Plaats reactie