Foto artilleristen 1920

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Foto artilleristen 1920

Bericht door Erik »

Oops, did it again... commentaar geplaatst bij "te koop aangeboden".
Ik vind de foto daarnaast dermate ionteressant dat ik 'm even hiernaar toe heb gekopieerd, samen met mijn commentaar.
michiel01 schreef:8 euro, excl verzending
ansichtkaart formaat
Staande man is een Artillerist, herkenbaar aan de gekruisde projectielen op z'n kraag.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn commentaar:
"Gewone" artilleristen hebben gekruiste kanonnen op de kraag. Geen projectielen.
Kustartillerie had gekruiste granaten

De foto is interessant of beter gezegd: het jasje van de staande man is interessant! De zakken zijn opgenaaid met blinde plooi, zoals te doen gebruikelijk bij BM-uniformen en naar voorbeeld van buitenlandse uniformen. Het verstrekte jasje had inpandige zakken waarbij alleen de accolade-vormige klep te zien was.
Ook de epauletten ontbreken!
Hij lijkt (...) een broek beredenen te dragen wat in overeenstemming is met zijn beenstukken, dat zou inhouden dat de man 'bereden' is. Wat raar is voor een artillerist van zijn soort. Zijn de gekruiste granaten dan toch kanonnen en is de man een veldartillerist?
Z'n maatje (zittend) draagt de pantalon en heeft verder geen onderbeenbekleding. In deze tijd werd ook over de pantalon nogal eens beenwindsels aangebracht. Bovendien draagt de man een jas met duidelijk doffere knopen (bekleed?) en lijken de borstzakken conform verstrekking te zijn (door de stand van de armen niet goed te zien) De jas past 'm duidelijk niet al te goed (en voormalig dienstplichtigen knikken nu begrijpend!) De jas van de staande man is van veel betere snit en zal waarschijnlijk maatgemaakt zijn of aangepast.

Wat staat er op het stempel naast de datum?

De vestingartillerie is opgeheven in 1927, vijf na jaar formele opheffing van de Pantserfortartillerie. E.e.a. werd gecontinueerd in de kustartillerie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Foto artilleristen 1920

Bericht door Erik »

Van HajoS via de mail het volgende berichtje gekregen:
HajoS schreef:De 12 lang staal heeft tot 1922 bij de vesting art. ingedeeld gezeten.
Tractie was 4 tot 6 paarden.
Verklaart de bereden man, met vesting art. herkenning tekens.
Vestingartillerie is overgegaan naar kustartillerie 1927.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Foto artilleristen 1920

Bericht door Memory »

En de achterkant.
Bijlagen
achterkant kaart.JPG
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Foto artilleristen 1920

Bericht door hajos »

Herstel op het bericht van Erik.

Een aantal stukken van de vesting Artillerie waaronder de 12 lang staal is in 1927 overgegaan naar de veld Artillerie.
Deze stukken zijn met paarde tractie. Dus dat verklaard de bereden uitmonstering
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Foto artilleristen 1920

Bericht door Memory »

Dank voor de uitleg!

Hierbij nog een aantal kaarten welke ik Erik beloofd had nog te posten. achterkantjes komen morgen, t is me nu iets te laat.
Bijlagen
kaart1914deel2.JPG
kaart1914deel1.JPG
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie