Nederlandsch soldaat juni 1940 met Duitse POW op weg naar UK

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Nederlandsch soldaat juni 1940 met Duitse POW op weg naar UK

Bericht door marloes »

Gevangen luftwaffe man wordt door Nederlandsche soldaten meegevoerd naar Engeland, een van de ongeveer 1700 moffen die onze jongens meenamen als krijgsgevangenen naar Nederland.
Juni 1940, een van de laatste fotos van een Nederlandsche soldaat in actie op Europeesch grondgebied.


Afbeelding
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Re: Nederlandsch soldaat juni 1940 met Duitse POW op weg naa

Bericht door Brianlinden »

marloes schreef: 1700 moffen
DUITSERS marloes :D
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Nee hoor, dat zijn mensen die in Duitsland wonen.
Moffen zijn Duitsers die niet leuk zijn.
Moffen is een hele gewone en oude bijnaam voor Duitschers die al bestaat sinds de 17e eeuw!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wie zegt dat deze pow niet leuk is?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Duitsers die vechten voor hun land vind ik geen moffen

Schurfige duitsers verraders moordenaars vind ik wel moffen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

marloes schreef:Moffen zijn Duitsers die niet leuk zijn.
Hoe weet jij of afgebeelde soldaat een niet-leuk persoon was?

Benijdens waardig persoon trouwens, wie weet wat zijn kameraden nog hebben moeten doorstaan....
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Roel R. schreef:Wie zegt dat deze pow niet leuk is?
Kleinigheidje; draagt uniform van een leger dat ons land binnenviel, op onze jongens schoot, etc.
Maar eh...das een discussie voor ergens anders, hier gaat het over die foto!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Brianlinden schreef:Duitsers die vechten voor hun land vind ik geen moffen

Schurfige duitsers verraders moordenaars vind ik wel moffen!
Vechten voor je land als deze wordt aangevallen ja...vechten voor je land door andere landen binnen te vallen...en daarmee een misdadig regime steunen...neuh
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De disussie hierover ergens anders voeren AUB!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Even wat belangrijkers...de foto lijkt een still uit een film te zijn, heeft iemand enig idee of dit inderdaad een film kan zijn en zoo ja, welken?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

antwerpx schreef:De disussie hierover ergens anders voeren AUB!
Genau!
Eh ik bedoel; precies! :lol:
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het woord 'mof' is net als het woord 'hannekemaaier' een toendertijd vrij algemeen woord. Het verkreeg een negatieve bijklank tijdens de oorlog, niet in de laatste plaats omdat de Duitsers ons land zonder verklaring en met minachting voor het algemeen oorlogsrecht binnenvielen, en zich vervolgens viereneenhalf jaar lang gedragen hebben op een wijze die zich totaal niet laat verenigen met welke uiting van beschaving en respect dan ook. In dit kader is het woord 'mof' inclusief de negatieve bijklank geheel op z'n plaats. Anderzijds moet je jezelf afvragen of het wenselijk is, om op deze wijze uiting te geven aan een volksgevoel wat al niet meer bestaat
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Foute Man
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2004, 14:15
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Voeren van een historische discussie en terminologie

Bericht door Foute Man »

Aloha

Je zou elke vorm van discussie over je taalgebruik kunnen voorkomen door termen als "onze jongens" en "moffen" niet te gebruiken. Hiermee hou je de discussie vrij van (emotionele) waardeoordelen. Vervang "onze jongens" door "het Nederlandse leger" en "moffen" door "Duitse soldaten" en je hebt een iets ander (en wellicht nuttiger) verloop van de discussie.

De meeste Duitse krijgsgevangenen die gevangen genomen waren door het Nederlandse leger in mei 1940 en die tijdig afgevoerd konden worden naar Engeland waren niet van de Wehrmacht maar van de Luftwaffe. Dit waren parachutisten en luchtlandingstroepen die ingezet werden bij de aanval op de vliegvelden rond Den Haag. Deze soldaten stonden te boek als elite-soldaten, zij die speciale trainingen hadden ondergaan.

Het laatste schip met Duitse krijgsgevangenen vertrok uit de haven van IJmuiden een half uur nadat Nederland zich officieel aan de Duitsers had overgegeven.

De Luftwaffe was niet blij met het verlies van zoveel manschappen en materieel, want behalve veel soldaten verloor de Luftwaffe veel (transport)vliegtuigen en piloten bij de aanval op Den Haag.

Aan te raden boek is het boek van Brongers: De slag om de residentie. Weet even niet het jaar van uitgave en ISBN nummer, maar is in iedere grote bibliotheek te vinden

Den groeten van den Fouten Man
Er is maar één Foute Man en dat ben ik!!!!!
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

als ik het goed begrijp gaat dit over een foto, en niet over duitsers of moffen.
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Precies, discussies over of je ze nu mof of politiek correct Duitsers noemt kun je ergens anders voeren.
Dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen dat er mensen de Duitse bezetters moffen noemt weet ik nu wel maar voor mij blijven het moffen.
Iemand nog iets interessants te melden over de foto?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie