Bevrijdings foto's

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah ik ben er nu ook van overtuigd dat het Apeldoorn is. Nu is het even uitzoeken waar de andere 10 foto's zijn genomen. Ook even uitzoeken welke troepen er in Amersfoort hebben gezeten en dan kan ik die op de foto ook achter halen. Heb iemand in Apeldoorn gevonden die mij gaat proberen te helpen, dus hoop spoedig meer te weten. Natuurlijk zoek ik zelf ook nog verder. Maar info van mensen hier op het forum is ook van harte welkom.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Info over Amersfoort kan je misschien wel vinden via de website van Kamp Amersfoort.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

okke schreef:Info over Amersfoort kan je misschien wel vinden via de website van Kamp Amersfoort.
Jah alleen dit is de stad Apeldoorn. Op de site van kamp Amersfoort ben ik in het verleden ook weleens geweest.

Over de bevrijding van Apeldoorn heb ik 2 interessante links gevonden.

http://www.monument.apeldoorn-onderwijs.nl/

http://www.apeldoorn-canada.com/

Op de laatste site kom ik de volgende tekst tegen:
De missie werd een succes. De Duitse gevangenen werden uit hun cellen gehaald en teruggebracht naar het Canadese hoofdkwartier. Daarna werd besloten de stad Apeldoorn niet te bombarderen. De Canadezen namen twee Duitsers gevangen voordat deze de sluisdeuren over het kanaal konden beschadigen. Op deze manier hadden de Canadezen -zo tegen 's-ochtends half vijf- de oostkant van de stad stevig in handen. Direct daarna gaf de Canadese commandant orders aan de zogenoemde Hastings , het Prince Edward Regiment en the 48th Highlanders of Canada om bij zonsopgang de stad binnen te trekken en het Royal Canadian Regiment te volgen. Midden op de ochtend hadden the Highlanders het noord-westen van Apeldoorn bevrijd en de Hastings waren naar het Loo getrokken. Het Royal Canadian Regiment had zich meester gemaakt van het centrum van de stad.

Het gaat hier dus om de 1st Canadian Infantry Division dat Apeldoorn is binnen getrokken. Om precies te zijn de 1ste Brigade.

Op 2 brencarriers is het getal 69 te lezen. Dit zou dus het West Nova Scotia Regiment kunnen zijn van de 3de Brigade. Als er dus geen andere infanterie divisies in Apeldoorn hebben gezeten.

In deze divisie zaten diverse Schotse regimenten dus die verklaren de Tom O Shanters die te zien zijn op een aantal foto's.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ook van deze foto weet ik nu de locatie, met dank aan Zitadelle.



Het gaat om Hotel Nieland, voormalig Hotel Bellevue. Het hotel ligt aan de Soerenseweg bij het kruispunt van de Soerenseweg en Jachtlaan.

In dit Hotel lagen tijdens de oorlog Duitse soldaten gelegerd. Dat verklaard ook de camo netten bij het hotel.

Zal vanavond een vergelijkings foto plaatsen.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 18 feb 2008, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

aah
mijn opa en oma wonen in vaassen dat ligt zowat aan appeldoorn misschien ga ik er weleens kijken met n kopie van de fotos
Starting up again
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

prachtig dat je het te weten bent gekomen!!!

proficiat! :wink:

mvg
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

saimen schreef:prachtig dat je het te weten bent gekomen!!!

proficiat! :wink:

mvg
simon
Bedankt! Helaas weet ik nog niet waar de andere foto's gemaakt zijn, maar daar wordt nog aan gewerkt.
Heb inmiddels ook al wat documentatie thuis liggen over de bevrijding van Apeldoorn. In 1 van mijn boeken wordt bevestigd dat het West Nova Scotia Regiment in Apeldoorn aanwezig was. Dit houdt in dat de 2 foto's van de brencarriers waarop het getal 69 te zien is van dit regiment is. Het getal 69 is namelijk het derde infanterie regiment van de derde brigade. Het West Nova Scotia Regiment was ook het derde infanterie regiment van de derde brigade van de 1st Canadian Infantry Division.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Hoi Nico
Leuk dat je locatie gevonden heb van de foto’s :)
Ik zelf heb ook een aantaal foto’s van de bevrijding
Op een foto staat een brencarrier met daar op aan de voor zijde
aan de ene kant 41 en andere kant de polar bear
nu ben ik al enige tijd op zoek waar de foto,s genomen zijn
maar nog steeds zonder resultaat :cry:
misschien dat je wat informatie heb over de brencarrier 41 :wink:
of andere plaatjes/foto’s bent tegen gekomen :wink:
misschien dat ik daar mee verder kom
wil een foto toevoegen maar het lukt me gewoon niet om foto’s toe te voegen op dit forum :? :oops:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Je kunt me de foto mailen dan zal ik eens kijken of ik je hierover meer informatie kan geven. Het getal 41 kan ik zeker wel voor je thuis brengen.
Ik heb best veel informatie over de Polar Bears. Is ook me favoriete divisie.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Nico Roelofs schreef:Je kunt me de foto mailen dan zal ik eens kijken of ik je hierover meer informatie kan geven. Het getal 41 kan ik zeker wel voor je thuis brengen.
Ik heb best veel informatie over de Polar Bears. Is ook me favoriete divisie.
Ik ben benieuwd :P
Heb de foto’s naar je gemaild
Gr. Arie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb ze ontvangen en zal kijken of ik meer te weten kan komen. Laat het je gelijk weten als ik wat gevonden heb.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dankzij Zitadelle en zijn opa zijn er weer een aantal lokaties bekend van de foto's. Ook met wat interessante achtergrond informatie. De tekst heb ik bijna allemaal letterlijk overgenomen vanuit de mail.


Deze foto is gemaakt in de hoofdstraat. Op de achtergrond staat een Canadees op wacht. Dit is omdat er in het portiekje achter hem een Duitser is neergeschoten.

Deze foto is waarschijnlijk in de Wilslaan gemaakt.


Deze foto's zijn allebei gemaakt in de voortuin van Paleis 't Loo, waar de Canadezen hun kamp hadden opgeslagen. Er zit nog een verhaaltje aan vast. Na het koken dumpten de Canadezen het overgebleven vet vaak in kuilen, die in de grond waren gegraven. Daarna gooiden ze die kuilen dicht. De omwonenden zagen dat en groeven als de wiedeweerga dit vet weer op om zelf weer te gebruiken.


Deze foto is gemaakt 'ergens' in de wijk Berg & Bos. Dat kan je zien aan de autobahn-achtige platen die op de weg liggen.


Ook deze foto is gemaakt in de hoofdstraat.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 18 feb 2008, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

nice :)
Starting up again
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Nico ik heb hier in een boekje bij mijn opa nog 2 foto's gevonden van appeldoor een van de hoofdstraat een van de deverstraat en een van de aanleg van een bailey brug

als je wilt kan ik vragen of ik het boekje mee mag nemen en dan thuis inscanne er staat nog meer n over de veluwe
Starting up again
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Timo schreef:Nico ik heb hier in een boekje bij mijn opa nog 2 foto's gevonden van appeldoor een van de hoofdstraat een van de deverstraat en een van de aanleg van een bailey brug

als je wilt kan ik vragen of ik het boekje mee mag nemen en dan thuis inscanne er staat nog meer n over de veluwe
Ja dat is misschien wel interessant! Dan kan je het misschien hie rook posten.
Plaats reactie