Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Tamara26
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:33

Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door Tamara26 »

Hallo allemaal,
In een kringloop kwam ik dit portret tegen van een jonge soldaat. Wie kan me wat over hem/zijn uniform vertellen?
20180905_210450.jpg
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door earlymb »

Een Duitse soldaat uit WO2. Iemand anders kan vast wel zeggen welk model jas etc.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door LDO »

Leuke vondst, jammer dat de foto wat vlekkerig geworden is.
Het betreft een foto van een gewone Wehrmacht soldaat en hij is voor 10 juli 1942 gemaakt.
Per order van het Oberkommando der Wehrmacht werd toen namelijk de soutache op het M34 schuitje (veldmuts) verboden en die zit er hier nog op genaaid.
De soutache is de stoffen omgekeerde V die tussen kokarde en adelaar is aangebracht, in kleur van het troepenonderdeel.
Goudgeel was cavalerie, rood was luchtafweer, wit infanterie, roze panzers etc.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door asjemenou »

Mooie uitleg LDO.
Wil dat dan ook zeggen dat er in de Duitse Wehrmacht na 10 juli 1942 geen veldmuts meer gedragen werd welke nog was voorzien van een soutache? Of zijn er uitzonderingen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door Jules95 »

lijkt mij een m40 of m42 feldbluse, met de info van LDO lijkt me m40 het meest logische.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Wie kan mij wat vertellen over deze foto?

Bericht door LDO »

asjemenou schreef:Mooie uitleg LDO.
Wil dat dan ook zeggen dat er in de Duitse Wehrmacht na 10 juli 1942 geen veldmuts meer gedragen werd welke nog was voorzien van een soutache? Of zijn er uitzonderingen?

Het was dienstvoorschrift dat het verwijderd moest worden, wat ik las heeft men het er ook per direct van af moeten halen toen het decreet van kracht werd en zijn daarom veldmutsen met soutache zeldzaam.
Maar ze zijn niet onvindbaar, dus of niet iedereen hield zich er aan of veldmutsen hebben het op een andere manier het overleefd.
Of zijn na de oorlog gepimpd, da's ook een optie.
Maar per OKW order moesten ook decals van de helm af en we hebben nog genoeg helmen met decal de revue zien passeren, dus daar werd ook de hand mee gelicht.

Er zwerft zelfs informatie over de bevestiging er van.
Het werd eerst gewoon met garen gestikt, daar na moest het verplicht gedaan worden met een lusje in de punt van de V, twee lusjes halverwege de poten en onderaan naar binnen gevouwen en vastgezet worden aan de muts.
Er was nog geen oorlog, ze konden lekker zeveren over dit soort details...
Plaats reactie