Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Prachtige tekening van Hitler, vermomd als Fransoos met krulsnor en alpinopet
Overigens valt me op dat die kinderen toch aardig wat van de oorlog weten, gele davidssterren, gaskamers... Is dat algemene kennis of is dat vlak voor het tekenen behandelt in de klas??
Zhukov schreef:Prachtige tekening van Hitler, vermomd als Fransoos met krulsnor en alpinopet
Waarschijnlijk was het eerst bedoelt als een soldaat, en is "Hitler" erbij gezet voor de associatie met de Tweede Wereldoorlog, want helaas zijn soldaten (oorlog) het kenmerk van bijna elke tijd. Ik kan overigens met zekerheid stellen dat de kinderen van deze groep 6 een afbeelding van meneer Hitler hebben gezien, maar ik betwijfel of ze 'm op straat zouden herkennen als hij z'n alpinopet en krulsnor niet meer bij zich zou hebben
Zhukov schreef:Overigens valt me op dat die kinderen toch aardig wat van de oorlog weten, gele davidssterren, gaskamers... Is dat algemene kennis of is dat vlak voor het tekenen behandelt in de klas??
Het is natuurlijk wel zo dat deze groep een tijdje les heeft gehad van ondergetekende, hetgeen over het algemeen bevordelijk is voor de algemene kennis over onderwerpen als WOII. Ik meen dat de meeste basisscholen WOII pas in groep 7 behandelen.
Het valt me ook op dat ze het meest van de holocaust weten, maar niet zoveel van de oorlog zelf. (Hoe die begon, eindigde, hoe Hitler aan de macht kwam enz.)
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Wat had je dan verwacht van kinderen?
De holocaust is toch één van de dingen die belangerijker zijn dan bv: the battle of the bulge
Althans voor kinderen en mensen die er niet veel van af weten...
Holocaust is ook een ding waar mee over word geleeerd op de basisschool...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Ik heb WOII niet expliciet met deze klas behandeld, maar wel een aantal filosofische lesjes gedaan, bijvoorbeeld over "overbevolking", waarbij ook massavernietiging/etnische zuivering ter sprake kwam en dus ook de holocaust. Ben blij dat daar wat van is blijven hangen en het niet alleen een militaire verheerlijking is in tekeningen.
Dat snap ik, de holocaust zal voor kinderen van deze leeftijd en belangrijk onderwerp zijn. Maar als de tweede wereldoorlog word besproken, vind ik wel dat er ook wat moet worden uitgelegt over de oorlog, en niet alleen een feit dat eigenlijk los staat van de oorlog. ( hiermee bedoel ik dus, als er geen oorlog was geweest, was er en grote kans dat er toch een holocaust was geweest.) Maar nu heb ik het niet over een aparte slag maar wel over de basis punten over de oorlog.
Wat ik wel raar vind is dat ze altijd zeiden dat de oorlog van 1940 tot 1945 duurde, ik snap dat ze hiermee bedoelen in Nederland. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze in de V.S. zeggen dat de oorlog van 1941 tot 1945 duurde. Waarom zeggen ze niet gewoon 1939 tot 1945?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Ik denk dat je voldoende argumenten kan bedenken om een goed lesprogramma te vullen met activiteiten als dit! Erg leerzaam en lijkt mij een goede uitweg om kinderen hun gevoelens kwijt te raken door de verhalen over WO 2.