Kindertekeningen

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tekening van Hitler

Prachtige tekening van Hitler, vermomd als Fransoos met krulsnor en alpinopet :wink: :lol:

Overigens valt me op dat die kinderen toch aardig wat van de oorlog weten, gele davidssterren, gaskamers... Is dat algemene kennis of is dat vlak voor het tekenen behandelt in de klas??
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zhukov schreef:Prachtige tekening van Hitler, vermomd als Fransoos met krulsnor en alpinopet :wink: :lol:
Waarschijnlijk was het eerst bedoelt als een soldaat, en is "Hitler" erbij gezet voor de associatie met de Tweede Wereldoorlog, want helaas zijn soldaten (oorlog) het kenmerk van bijna elke tijd. Ik kan overigens met zekerheid stellen dat de kinderen van deze groep 6 een afbeelding van meneer Hitler hebben gezien, maar ik betwijfel of ze 'm op straat zouden herkennen als hij z'n alpinopet en krulsnor niet meer bij zich zou hebben :)
Zhukov schreef:Overigens valt me op dat die kinderen toch aardig wat van de oorlog weten, gele davidssterren, gaskamers... Is dat algemene kennis of is dat vlak voor het tekenen behandelt in de klas??
Het is natuurlijk wel zo dat deze groep een tijdje les heeft gehad van ondergetekende, hetgeen over het algemeen bevordelijk is voor de algemene kennis over onderwerpen als WOII. Ik meen dat de meeste basisscholen WOII pas in groep 7 behandelen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Bij mij was dat groep 8.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Het valt me ook op dat ze het meest van de holocaust weten, maar niet zoveel van de oorlog zelf. (Hoe die begon, eindigde, hoe Hitler aan de macht kwam enz.)
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Wat had je dan verwacht van kinderen?
De holocaust is toch één van de dingen die belangerijker zijn dan bv: the battle of the bulge
Althans voor kinderen en mensen die er niet veel van af weten...
Holocaust is ook een ding waar mee over word geleeerd op de basisschool...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb WOII niet expliciet met deze klas behandeld, maar wel een aantal filosofische lesjes gedaan, bijvoorbeeld over "overbevolking", waarbij ook massavernietiging/etnische zuivering ter sprake kwam en dus ook de holocaust. Ben blij dat daar wat van is blijven hangen en het niet alleen een militaire verheerlijking is in tekeningen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Misschien leuk om dit te doen in mijn stage klas volgend jaar. erg geschikt onderwerp voor die kids om over na te denken.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Dat snap ik, de holocaust zal voor kinderen van deze leeftijd en belangrijk onderwerp zijn. Maar als de tweede wereldoorlog word besproken, vind ik wel dat er ook wat moet worden uitgelegt over de oorlog, en niet alleen een feit dat eigenlijk los staat van de oorlog. ( hiermee bedoel ik dus, als er geen oorlog was geweest, was er en grote kans dat er toch een holocaust was geweest.) Maar nu heb ik het niet over een aparte slag maar wel over de basis punten over de oorlog.

Wat ik wel raar vind is dat ze altijd zeiden dat de oorlog van 1940 tot 1945 duurde, ik snap dat ze hiermee bedoelen in Nederland. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze in de V.S. zeggen dat de oorlog van 1941 tot 1945 duurde. Waarom zeggen ze niet gewoon 1939 tot 1945?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Jefke*
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 mar 2005, 21:37
Locatie: Knokke

Bericht door Jefke* »

Hallo

Allemaal mooie tekeningen, zelf ik heb nog mijn tekeningen van toen ik klein was :lol: . Ik vind ze nog altijd goed :D
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Bijzonder dat ook de kleinere kinderen hier al mee bezig zijn, bijzondere tekeningen!

Maarja, wie geeft er nu op een basisschool opdracht om Hitler te tekenen... :roll:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

en het antwoordt is:



.................... :arrow: proos........ :P :lol:
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik denk dat je voldoende argumenten kan bedenken om een goed lesprogramma te vullen met activiteiten als dit! Erg leerzaam en lijkt mij een goede uitweg om kinderen hun gevoelens kwijt te raken door de verhalen over WO 2.
Plaats reactie