Plaats eens een foto!

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Op orders van kapitein Sarniguet hebben de sergeants Duriaux en Noël samen met korporaal Rouard en genisten Conversy en Taillefer opnieuw de franse vlag laten wapperen op de top van de eifeltoren na de bevrijding van Parijs op 25 augustus 1944
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

25 augustus 1944
Op bevel van de kapitein Sarniguet, hebben de sergeants Henri Duriaux, Pierre Noël, de korporaal Charles Rouard, de sappeurs Marcel Conversy en André Taillefer, van het regiment sappeurs-brandweermannen van Parijs, de driekleur gehesen in de nog bezette hoofdstad.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vertaling

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Kan iemand dat vertalen?
Mijn frans is echt prut.
Schaam je niet Haplo, mijn Frans is ook niet meer wat het geweest is maar dit staat er zo ongeveer;

Hier werd op 25 augustus 1944 op bevel van kapitein Sarniguet, door de sergeanten Henri Duriaux, Pierre Noël en de 1e korporaal Charles Rouard, en de brandweermannen Marcel Conversy, André Taillefer, van het brandweerkorps (regiment) van Parijs een gedrappeerde driekleur (Franse vlag) gehesen terwijl de hoofdstad nog geheel bezet was (door de Duitsers uiteraard).
Ter verduidelijking, alle personen die in deze plaquette worden genoemd zijn brandweerlieden dus geen militairen.
Het embleem naast de tekst zal wel het embleem van het bewuste 5e brandweerkorps (Auverou Erir?!) van Parijs zijn.

Een dag later werd Parijs bevrijd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

3x is....

Bericht door asjemenou »

Nog meer vertalingen zie ik. Nu weet je zeker wat er staat Haplo. Wel leuk zo'n plaquette. Dit maakt deze brandweermannen onsterfelijk natuurlijk. Dit soort plaquette's zie je meer in Parijs. Parijs heeft zich in augustus 1944 min of meer zelf bevrijd van de Duitsers.
In mijn vorige reactie schrijf ik dat Parijs op 26 augustus 1944 zou zijn bevrijd maar dit is onjuist. De officiële dag is 25 augustus 1944. Op 26 augustus 1944 reed Charles de Gaulle aan het hoofd van een parade over de Champs Elysées. Hierbij trotseerde hij de Duitse scherpschutters die nog aanwezig waren in de stad.
Voor wie meer wil weten over de bevrijding van Parijs; http://mapage.noos.fr/liberation_de_paris/
Ergens hoopte ik een foto te kunnen vinden van de bewuste brandweermannen of van de driekleur op de Eiffeltoren maar helaas, niets gevonden. Wel vond ik deze fraaie kleurendia van de parade van de vrije Fransen op 26 augustus 1944 op de Champs Elysées. Toch mooi als je de gelegenheid krijgt om zo'n historische foto te kunnen maken. Al is het maar eens in je leven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Afbeelding

Woenselsenstraat september 1944, Misschien wel mijn "adoptiesoldaat" aan het stuur. Waarschijnlijk 502nd PIR.
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

Nice :shock: :shock:
Mooi foto.
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Loek D. schreef:
Woenselsenstraat september 1944, Misschien wel mijn "adoptiesoldaat" aan het stuur. Waarschijnlijk 502nd PIR.
Hoezo waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ja, het is op de Woenselsestraat (spel ik het goed? :P )... ze dragen eagle patches (>101st AB). 502nd zat daar meende ik. De foto is gewoon "civiel" en er is dus geen fatsoenlijke tekst bij behalve dat het op de Woenselsestraat is.

Edit: Allen info over de acties van D co. 502nd PIR tijdens Market Garden is zéér welkom :D
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Rottenführer Heinz E. (voor) en zijn bijrijder Sturmmann Rudi Blechschmidt (achter) met hun Zündapp. Nachrichtenzug, Panzerspähkompanie, Aufklärungsabteilung der Leibstandarte Adolf Hitler. De locatie is Larissa in Griekenland, april 1941.

Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nog een foto van de Nachrichtenzug in Larissa. In het midden Oberscharführer Heinz Hegemann, de Zugführer. Van links naar rechts: Herbert Lehmann, Heinz Stöver, Hegemann, Fritz Wiese en Rudi Teuber. Op de grond Paul Witzer.

Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

In juni 1941 verruilde het peloton van Hegemann de Funkstelle auf Kfz. voor Funkpanzer (acht- en vierwielige pantserwagens). Derhalve kregen ze nieuwe uniformen. Een foto genomen in Brünn-Wischau. Van links naar rechts: Heinz Stöver, Fritz Wiese, Rudi Teuber, Herbert Lehmann, Harry Stolp, onbekend, Westphal, Erwin Hauth.

Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Loek D. schreef:Ja, het is op de Woenselsestraat (spel ik het goed? :P )... ze dragen eagle patches (>101st AB). 502nd zat daar meende ik. De foto is gewoon "civiel" en er is dus geen fatsoenlijke tekst bij behalve dat het op de Woenselsestraat is.

Edit: Allen info over de acties van D co. 502nd PIR tijdens Market Garden is zéér welkom :D
En dan nog, hoe groot is de kan dat jouw adoptie soldaat daar tussen staat. Weet je heveel man er in het 502nd zat 8)

Mooie foto's trouwens Harro!
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Afbeelding

LPLG weekend 30 september 2006.
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Afbeelding

Ook het LPLG weekend.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mijn "adoptiesoldaat" staat trouwens zeker op de foto. Alleen leeft Heinz E. nog en in goede gezondheid ;)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie