Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door johan willaert »

Inderdaad, mijn April 1918 gemaakte Winchester M1917 is er zo eentje...

Afbeelding

Afbeelding

Ter info: ook M1 Garand rifles werden aan GB geleverd en met de rode band gemarkeerd...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Erik »

johan willaert schreef:Ter info: ook M1 Garand rifles werden aan GB geleverd en met de rode band gemarkeerd...
Dat waren dan wel de bofferds....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door johan willaert »

johan willaert schreef:April 1918 gemaakte Winchester M1917
Afbeelding
Je ziet dat de M1917 geen koper disc in de kolf heeft en dat er geen vijs in het voorhout net achter de voorste riembeugel te vinden is.
Deze vijs houdt aan de linkerkant van de P14 de zogenaamde volley-sight vast.
Zowel de koper disc als de vijs zijn te zien op de P14 op de pop hierboven en deze twee zaken laten je meteen toe op een originele foto het onderscheid te maken tussen een P14 en een M1917. Met het wapen in de hand zie je meteen waar het vandaan komt... Slechts drie fabrikanten maakten de M1917 tijdens WO1: Remington, Winchester en Eddystone...
Heel lang werd aangenomen dat vermits de stoottroepen werden uitgerust met US uniformen en helmen, ook hun wapens van US origine waren en bijgevolg ze de M1917 hadden. Uit originele foto's blijkt het wel degelijk om de P14 te gaan...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Erik »

honved schreef:Moin,
Prachtig uniform, heb deze ooit in mijn oude collectie gehad.
Misschien moet je er even bij vermelden dat de bovenzijde van het schuitje oranje van kleur is, kan van belang zijn.
Wie weet is er iemand die je er meer over kan vertellen.
De FS cap voor onderofficieren en officieren in service dress (Dagelijks Tenue) mocht inderdaad een privé aangeschafte donkerblauwe cap zijn, toegestaan al vanaf 1941. Bovenzijde oranje, met oranje biezen voor onderofficieren en gouden biezen voor adjudanten, vaandrigs/kornets en officieren. Vervallen per 31 januari 1951. Onderofficieren een metalen leeuw, de hogere categorie een geborduurde op zwart. (Bron: Talens)

Het mouwleeuwtje met "Nederland" is vervallen per 1946. Mogelijk dat deze man 'm niet gewisseld heeft.

Graag zou ik wat detailfoto's hebben van deze cap, is dat mogelijk? Met name de knopen voorop: Engels of Nederlandse knoopjes? Ook van de cap in z'n geheel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Hier een aantal foto's van een matroos van de koninklijke marine.
Het uniform is niet gedateerd, maar komt ongeveer uit de eind jaren veertig.
Het matrozen petje heeft het lint wat werd gedragen tijdens de oorlog.
Uitgeweken personeel van de marine ruilden hun pet lint om voor deze met een strakkere schrift.
De engelsen hadden een probleem met de oude. Deze zou teveel op de duitse lijken.
De jekker die deze matroos aan heeft is gelabeld en komt uit 1951.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Gevechts teneu van een nederlandse onderofficier uit de periode van de jaren zestig op Nederlands nieuw Guinea.
Het uniform is overgenomen van het korps mariniers.
Er zijn een aantal wijzigingen gemaakt aan het jasje.
De borstzak is omgedraaid en schouderstukken aangenaaid zodat er K.L. rangen erop kunnen worden aangebracht.
Men had in de begin periode een tekort aan tropen uniformen voor alle K.L. eenheden op Nieuw Guinea.
Laatst gewijzigd door Papoea1962 op 04 aug 2015, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Haplo »

Kijk, dat ziet er weer prima uit.
Tenue wat je tijdje geleden hebt laten zien of niet?
Mvg/Best regards, Sipke
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Dacht het wel. Laatste tijd wel wat heel vroeg Nederlands op de kop getikt.
De blauwe periode. Zoals een kepi, jas, broek, riem enz.
Nu nog op zoek naar uitrusting.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door pistole38 »

Je hebt een mooie collectie opgebouwd. Daarom prachtig om te zien hoe je deze uniformen tentoonstelt en tot hun recht laat komen. Bedankt voor het delen van deze fotos.

Ik heb altijd een zwak gehad voor knil/papoea-n-guinea tijdperk, en een tijdje geleden heb ik zelf een aantal uniformen van een bekende Knil/Papoea officier aangekocht.Helaas nog steeds geen tijd gehad om deze fatsoenlijk op te zetten. Door jouw topic besef ik me weer goed, dat die uniformen totaal niet tot hun recht komen bij mij. Misschien moet ik toch eens overwegen of ik ze niet wil verkopen aan verzamelaar die er meer aandacht voor heeft.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

pistole38 schreef:Je hebt een mooie collectie opgebouwd. Daarom prachtig om te zien hoe je deze uniformen tentoonstelt en tot hun recht laat komen. Bedankt voor het delen van deze fotos.

Ik heb altijd een zwak gehad voor knil/papoea-n-guinea tijdperk, en een tijdje geleden heb ik zelf een aantal uniformen van een bekende Knil/Papoea officier aangekocht.Helaas nog steeds geen tijd gehad om deze fatsoenlijk op te zetten. Door jouw topic besef ik me weer goed, dat die uniformen totaal niet tot hun recht komen bij mij. Misschien moet ik toch eens overwegen of ik ze niet wil verkopen aan verzamelaar die er meer aandacht voor heeft.
Hier een reactie terug. Weet je het verzamelen van items uit de Nieuw Guinea periode is niet eenvoudig. Veel geduld hebben en toe slaan als er iets wordt aangeboden.
Zodoende heb ik een aantal leuke spullen kunnen bemachtigen. Als je veel van de politionele acties wilt verzamelen kun je zo langzamerhand je je geld wel aan kwijt.
Je betaald voor een goede metalen embleem tussen de 40 en 60 Euro, en dan betaal je niet veel. Voor knil emblemen betaal je gauw meer dan 100 Euro. Maar dan nog is het betaalbaar. En evenzo behoorlijk interessant. Je moet de foto's uit deze periode maar eens gaan bekijken en zien hoeveel mogelijkheden er zijn aan uitrusting die men toen gebruikte.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door earlymb »

Papoea1962 schreef:Je moet de foto's uit deze periode maar eens gaan bekijken en zien hoeveel mogelijkheden er zijn aan uitrusting die men toen gebruikte.
Vertel mij wat :lol:

Maar voor re-enactment wel makkelijk, al blijkt uit foto's dat er binnen eenheden vaak toch wel pogingen werden gedaan tot enige standaardisatie van kleding, uitrusting en wapens. Het uitgangspunt was overigens Brits materiaal voor de KL en blijkt het KNIL vaak te zijn uitgerust met Amerikaans materiaal.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Nederlandse militair van het TRIS (Troepenmacht In Suriname) ongeveer de eerste helft van de jaren zeventig.
Soldaat is uitgerust met hetzelfde uniform als dat werd gedragen in Nederland. Het zogenaamde visgraad uniform.
Tevens geld dat voor zijn uitrusting dat deze identiek is aan die in Nederland.
Deze man heeft een tropenhoed op met het TRIS embleem welke werd gedragen als er een verplaatsing over water werd uitgevoerd.
Als er in de jungle werd verplaatst konden de militairen gebruik maken van jungle schoenen. Nederlandse makelij.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Marine schoenen.
Gedragen door de mariniers in de jaren 50 en 60.
Links zijn hetzelfde model als die van de Amerikaanse Mariniers, maar dan in Nederland gemaakt.
Rechts de schoenen als dezelfde van het Engelse leger Nederlandse makelij uit de jaren 50.
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Old guy »

Ben niet zo van het spammen van mensen hun collectie topic.. Maar een mooie collectie Papoea1962
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: Collectie Nederlandse militaria naoorlogs

Bericht door Papoea1962 »

Vandaag mijn Marechaussee man eens op de foto gezet.
Deze onder officier is uitgerust met een klewang.
Er zijn wel beenkappen bij dit uniform, maar zijn te klein voor de kuiten van de pop.
Zodoende heb ik er been windsels op gedaan.
Tevens zit erbij dit uniform het kepie en het schuitje.
Plaats reactie