Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door rammsander »

Dienstplichtige tijden herleven!

Dienstplichtige tijden herleven tijdens het jaarlijkse evenement Dieselweekeinde van de Stoomtrein Goes - Borsele. Tijdens het evenement rijden verschillende dieseltreinen over de museum spoorlijn tussen Goes, Hoedekenskerke en Baarland. Op het museum terrein in Goes slaan de groep 41DKO samen met de voertuigengroep Y-cie hun bivak. Alles in het weekend draait om de jaren '60 en '70, toen de dieseltreinen nog volop reden bij de NS, toen de dienstplichte soldaat op moest komen en toen er nog regelmatig militaire voertuigen op de weg te zien waren.

Kort om een prachtig weekend voor jong en oud!

Voor meer informatie voor openingstijden en vertrektijden van de treinen zie de website van de Stoomtrein Goes - Borsele. http://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0062LI
_20160821_184535.JPG
Oude militaire vier ontmoeten oude treinen.
_20160803_175018.JPG
_20160727_231033.JPG
Altijd al afgevraagd hoe je in de jaren '70 verbinding moest leggen met een groep 25 kilometer verderop, zonder een mobiele telefoon? Dat ging onder andere met zulke radio's als deze. Kom achter hoe je met deze of tal van andere radio's kunt zenden, tijdens het Dieselweekeinde bij de Stoomtrein Goes - Borsele.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door patrickh »

Lijkt me leuk, helaas kan ik niet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door Erik »

rammsander schreef:Altijd al afgevraagd hoe je in de jaren '70 verbinding moest leggen met een groep 25 kilometer verderop, zonder een mobiele telefoon? Dat ging onder andere met zulke radio's als deze.
Afgebeeld zijn de RT3600 (onderste toestel, de Radio Transmitter) en de PP3620 (Power Pack) Krachtige zendapparatuur, maar 25 km werd wel een opgave! Met de juiste weersomstandigheden was het echter wel mogelijk, ook 30 km lag 'in range'.
Mind you: de 1/2TH van deze apparatuur stamt uit 1969! (Technische handleiding voor 1e en 2e echelon)
Ik heb er jaren mee gewerkt, goed spul!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door asjemenou »

41DKO is een leuke groep. Ze zullen de veertig plussers die de dienstplicht nog hebben vervuld zeker aanspreken.
Ik heb deze groep een aantal malen gezien en meestal was er erwtensoep!
_dsc0091-1-v-lr.jpg
_dsc0090-1-v-lr.jpg
De RT3600 zender-ontvanger is een leuk apparaat. Je kan er ook nog goed aan sleutelen als dat nodig is. Dit kan je van je smart phone niet zeggen.
Plus dat je geen provider nodig hebt. :lol:
TH 11-170-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:41DKO is een leuke groep. Ze zullen de veertig plussers die de dienstplicht nog hebben vervuld zeker aanspreken.
Yep! Ik ken de meeste mannen van deze groep wel, inclusief de voorman die trouwens zelf reserve-officier is. Ook de korporaal-koks heb ik nog in werkelijkheid (in Defensiekeukens) zien optreden! Omdat dat hun werk was!
De groep geeft een generiek beeld van de dienstplicht van ongeveer 1970 tot 1990. Reden dat je veel kleding en uitrustingsstukken door mekaar heen ziet die misschien in werkelijkheid niet zo voorkwamen. Het uitgebeelde beeld echter is duidelijk: 'onze' groene tijd! Altijd leuk om uit te beelden! (zie ook mijn avatar trouwens :wink: )
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door rammsander »

Het is een leuke groep 41DKO. Wij zijn zelf lid van de voertuigengroep Y-cie en eigenlijk nog nooit zo'n bivak als dit kunnen opzetten. Maar nu met deze mogelijkheden samen 41DKO. Het gaat een leuk evenement worden al zeg ik zelf.
asjemenou schreef:41DKO is een leuke groep. Ze zullen de veertig plussers die de dienstplicht nog hebben vervuld zeker aanspreken.
Ik heb deze groep een aantal malen gezien en meestal was er erwtensoep!

De RT3600 zender-ontvanger is een leuk apparaat. Je kan er ook nog goed aan sleutelen als dat nodig is. Dit kan je van je smart phone niet zeggen.
Plus dat je geen provider nodig hebt.
Het zijn zeker makkelijkere radio's om wat aan te doen. Hij werkt perfect. Ook tijdens evenementen met andere voertuigen communiceren. Kom ook langs? Het is een gratis te bezoeken even, alleen voor de treinreis wordt er geacht een vervoerbewijs aan te schaffen.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door rammsander »

patrickh schreef:Lijkt me leuk, helaas kan ik niet.
Jammer misschien volgende keer beter.
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Herhalingsoefening STOOMSLAG 16

Bericht door rammsander »

Het was een prachtig evenement.
NS 2225 komt tussen het bivakterrein door.
NS 2225 komt tussen het bivakterrein door.
_20160911_112548.JPG
De aggregaat wordt aan geslingerd voor o.a. de stroomtoevoer van de verlichting voor in. C.C. en L.D.O. tent.
De aggregaat wordt aan geslingerd voor o.a. de stroomtoevoer van de verlichting voor in. C.C. en L.D.O. tent.
De DAF YA 314 van de intendance wordt ingeladen met goederen vanuit de goederenloods, van Van Gend en Loos, die gevorderd is voor militaire doeleinden tijdens de oefening STOOMSLAG 16.
De DAF YA 314 van de intendance wordt ingeladen met goederen vanuit de goederenloods, van Van Gend en Loos, die gevorderd is voor militaire doeleinden tijdens de oefening STOOMSLAG 16.
_20160911_105618.JPG
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie