Nederlandse Soldaten 1949

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Nederlandse Soldaten 1949

Bericht door johan willaert »

Iemand in de US vroeg meer uitleg over deze kerels.....
Zijn zij Prinses Irene Brigade in 1949??? Mouwkenteken???
I usually confine myself to USGI stuff, but occasionally I find myself involved with Canadian, British or other Commonwealth webgear, holsters, etc. To that end I recently purchased a photo shown below of 2 soldiers. The item of interest to me was the soldier on the left wearing the 2nd pattern of Inglis 9MM pistol holster on his Pattern 37 belt. The guy on the right has a Sten gun.

I don't know much about foreign uniforms or insignia and am trying to determine if these guys are British (as I suspect) or if they are Dutch troops using British supplied gear. The back of the photo provides these clues. The photo was apparently taken 6/29/49 in Eefde, Netherlands. No names given but there is a photographers stamp for a shop in nearby Deventer, Netherlands. The photo seller was in the UK and described these guys as "National Service soldiers", whatever that means. If they are British, what are they doing in the Netherlands 4 years after the end of the war?

Any information you guys could give me on the proper identification these fellows' nationality would be appreciated.
Afbeelding

Thanks,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dit zijn inderdaad 2 soldaten van de Prinses Irene Brigade.

De linker draagt een pistool holster die pas vanaf 1945 door de Canadezen werd geproduceerd. Dus de foto is in ieder geval in 1945 of later genomen.

Ik zal nog kijken of ik meer interessante dingen te weten kan komen. Maar aangezien ik nu op me werk zit wordt het lastig.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Thanks Nico,

Volgens de tekst achteraan op de foto werd ie genomen in Eefde op 29 juni 1949 en ontwikkeld bij een fotograaf nabij Deventer...

Ik vermoed dat het dienstplichtigen zijn met wachtdienst....

Johan
29th Let's Go!!!!!
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Nico Roelofs schreef:Dit zijn inderdaad 2 soldaten van de Prinses Irene Brigade. .
Waar zie je dat aan dan?? Dat het Nederlanders zijn zie ik aan het mouwembleem, maar Prinses Irene?
CAN DO
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De Prinses Irene Brigade bestaat al sinds voorjaar 1946 niet meer, toen werd het Regiment Prinses Irene. In 1948 werd het Garderegiment Prinses Irene en momenteel is het Garderegiment Fuseliers Prinses Irene.

Als dit ex leden van de Prinses Irene Brigade zijn die tijdens de oorlog hebben gediend en nu bij het Regiment Prinses Irene zouden zitten, zouden ze het invasiekoord moeten dragen.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is het niet zo dan dat alleen de Prinses Irene met dit embleem liep?

Ja ik zag dat embleem en dacht gelijk aan de Prinses Irene. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik me nooit verdiept heb ik de na oorlogse Nederlandse krijgsmacht.
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Nico Roelofs schreef:Is het niet zo dan dat alleen de Prinses Irene met dit embleem liep?

Ja ik zag dat embleem en dacht gelijk aan de Prinses Irene. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik me nooit verdiept heb ik de na oorlogse Nederlandse krijgsmacht.
Nee! Het is gewoon het wapen van de Nederlandse landmacht. Iedere soldaat liep/loopt er mee.
Afbeelding

Foto even geleend van Qoop!
CAN DO
Plaats reactie