1600 - Slag bij Nieuwpoort...

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Harro
Lid
Lid

1600 - Slag bij Nieuwpoort...

Bericht door Harro »

Iedereen kent wel de slag bij Nieuwpoort vanwege het makkelijk te onthouden jaartal 1600. Wie wat meer weet van geschiedenis weet ook dat het een toevallige slag was tussen de troepen van de prins van Oranje en de katholieken (Spanjaarden en hun bondgenoten). Maar waar kan ik uitgebreide informatie vinden over de slag? Ik bedoel betrokken eenheden, de aanvoerders van de troepen van de Republiek en van de troepen van aardshertog Albertus? Zijn er gedetailleerde bronnen over het verloop van de strijd?

p.s.: ik ken de summiere uitleg over het verloop van de strijd (Albertus eerst de overhand, zon in het gezicht, kleinere carrées, reserves, etc.) die via google tevinden is.
Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Laat dat nou net het enige item zijn dat ik van mijn opa heb geerfd:
Kaart van de slag uit Nieuwport,gemaakt ong.1800?
Je moet natuurlijk wel Latijn kunnen om het te lezen :lol:
Zal morgen wel wat foto's maken :)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Thanks! :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Sorry, ben het helemaal vergeten, zal het nu meteen doen. :oops:
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Ik heb de foto's moeten verkleinen, dus als je grotere wil moet dat maar via de email ofzoiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er staan ook nog een soort namen op de kaart :? , kreeg ik alleen niet op de foto.
Kan het wel overschrijven, indien nodig.

mvg Nick
peter heyman
Lid

Bericht door peter heyman »

als je trouwens nog wat erover wilt weten moet je het boek van Thea beckman: De val van de vredebogh maar eens lezen. Volgens staat daar de slag van nieuwpport vet gedetailleerd beschreven. Weet ik eigelik niet zeker is een jaar geleden dat k het boek heb gelezen maar ik denk van wel.
Dark Ages RULE
Plaats reactie