de 2e Gidsen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
siegfried
Lid

de 2e Gidsen

Bericht door siegfried »

Al geruime tijd staat op dit forum een oproep om info te sprokkelen over de 2e Gidsen tijdens WO1. Slechts bitter weinig reactie kwam daarop. Mss is dit zowat een vergeten regiment, een vergeten groep mensen, iets wat absoluut geen interesse opwekt...

Mocht er toch iemand in geïnteresseerd zijn...en er heel wat over weten...
Graag hier uw comments :-)

Greetz
Siegfried
In Vino Veritas
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik heb een vraag: wat zijn dat dan; die 2e gidsen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
siegfried
Lid

Wat zijn de 2e Gidsen?

Bericht door siegfried »

De 2e Gidsen, of het regiment 2e Gidsen, is een onderdeel van de CAVALERIEDIVISIE, van de 1e Brigade Cavalerie.

Dit regiment werd in 1874 opgericht, ten gevolge van bepaade strategische en tactische inzichten die men had afgeleid uit de mobilisatie van 1870 (Frans-Duits conflict).

Hun deelname aan de slag bij Haelen tijdens WO1, zorgde o.a. voor een overwinning op de Duitsers. Uiteindelijk hielden ze, net als alle andere regimenten, de Duitsers tegen aan het IJzerfront.

Mijn persoonlijke interesse gaat uit naar dit regiment, omwille van mijn overgrootvader die in dit regiment gedurende heel WO1 actief was.

Siegfried
In Vino Veritas
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Plaats reactie