Fictief: meest doorslaggevende nieuwe wapen/tactiek voor WOI
- PanzerMeister
- Lid
Fictief: meest doorslaggevende nieuwe wapen/tactiek voor WOI
Welk nieuw wapen/tactiek zou onmiddellijk en zo groot mogelijk een enorm verschil gemaakt hebben in WOI?
Tanks? Ik denk het niet. Het meest realistische is volgens mij massale vliegtuigproductie met afbouw monsterartillerie, de de-aristocratisering van de luchtmacht en continue bestoken van linies in combinatie met speerpunt-infanterieaanvallen (niet over totale front en waarbij "licht" uitgeruste infanterie gebruikt wordt met karabijnen).
Tanks? Ik denk het niet. Het meest realistische is volgens mij massale vliegtuigproductie met afbouw monsterartillerie, de de-aristocratisering van de luchtmacht en continue bestoken van linies in combinatie met speerpunt-infanterieaanvallen (niet over totale front en waarbij "licht" uitgeruste infanterie gebruikt wordt met karabijnen).
- ZEN.45
- Lid
Ik betwijfel dat meer vliegtuigen een groot effect zou gehad hebben op de stellingenoorlog. Bombardementen (artillerie- of lucht-) hebben een beperkt effect op een goed ingegraven vijand. Wel zou men zijn artillerie beter hebben moeten beschermen tegen luchtaanvallen (meer luchtafweergeschut / meer jachtvliegtuigen).
Tanks hadden volgens mij een goed resultaat kunnen bereiken, àls ze technisch verder hadden gestaan. De toen bestaande tanks hadden te veel beperkingen om doorslaggevend te zijn.
Ik denk dat negentig jaar geleden knappere koppen als wij gefaald hebben om een antwoord te vinden. Sommigen van hen kwamen met ‘gas’ als dè oplossing om het westelijk front terug in beweging te krijgen.
Tanks hadden volgens mij een goed resultaat kunnen bereiken, àls ze technisch verder hadden gestaan. De toen bestaande tanks hadden te veel beperkingen om doorslaggevend te zijn.
Ik denk dat negentig jaar geleden knappere koppen als wij gefaald hebben om een antwoord te vinden. Sommigen van hen kwamen met ‘gas’ als dè oplossing om het westelijk front terug in beweging te krijgen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
- PanzerMeister
- Lid
Wel ja, in 1918 hadden de "Sturmtruppen" (precies die "lichte" uitgerusten) in het Westen wel een beweging veroorzaakt, maar dat was toen al te laat. De late Duitse doctrine zat hem juist in gepunte aanvallen, in plaats van stroken. Het is een raadsel waarom pas dan... Met de loopgraven eenmaal doorbroken is er sowieso een lange periode van ietwat beweging (de loopgraven graven zichzelf niet).
- ZEN.45
- Lid
De vraag is nog in welke mate het wegvallen van het oostfront heeft bijgedragen tot de Duitse successen vroeg in 1918. De terreinwinst van operatie 'Michael' gingen trouwens ten koste van 200.000 Duitse doden en gewonden.in 1918 hadden de "Sturmtruppen" (precies die "lichte" uitgerusten) in het Westen wel een beweging veroorzaakt
De Sturmtruppen bestonden al in 1915. Met de nieuwe 'Hutier-tactiek' werden de Sturmtruppen voor het eerst efficiënt gebruikt.
De Sturmtruppen waren geen 'lichte' infanterie maar goed getrainde en geselecteerde soldaten met 'zware' wapens zoals vlammenwerpers, mortieren en machinegeweren die ze meenamen tijdens de aanval.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
- PanzerMeister
- Lid
Ok, maar met "licht"bedoelde ik juist alles behalve de wapens. De "lichte machinegeweren" (waarvmee trouwens waarschijnlijk ook vele MP18's bedoeld) konden trouwens ook per twee gedragen worden enz...ZEN.45 schreef:De vraag is nog in welke mate het wegvallen van het oostfront heeft bijgedragen tot de Duitse successen vroeg in 1918. De terreinwinst van operatie 'Michael' gingen trouwens ten koste van 200.000 Duitse doden en gewonden.in 1918 hadden de "Sturmtruppen" (precies die "lichte" uitgerusten) in het Westen wel een beweging veroorzaakt
De Sturmtruppen bestonden al in 1915. Met de nieuwe 'Hutier-tactiek' werden de Sturmtruppen voor het eerst efficiënt gebruikt.
De Sturmtruppen waren geen 'lichte' infanterie maar goed getrainde en geselecteerde soldaten met 'zware' wapens zoals vlammenwerpers, mortieren en machinegeweren die ze meenamen tijdens de aanval.
Het gaat hem over de speciale uniformen en karige uitrusting waar tot dan vrijwel niemand zich aan waagde uit schrik voor voorraadproblemen indien ingesloten. Ik spreek over de sturmtruppen in het kader van Hutier-tactiek (dus ook nog net op Oostfront zelf in 1917).
- Loek D.
- Lid
- Mike.H
- Lid
naja in Wo1 nog niet echt met bommenwerpers hoorC. Works schreef:Voor de soldaten zelf natuurlijk een Semi-Auro geweer, maar in een werdeloorlog worden nog altijd de meeste mensen (schulig/onschuldig, en ja, wat is "schuldig") gedood met bommemwerpers, zware artillerie en machinegeweren.

Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- ^kev
- Lid
- Mike.H
- Lid
eerst wel... na 1916 (?) niet meer... toen gingen de Duitsers alleen nog maar in de verdediging in het Westen en toen was het mitrailleurtje vuur op de Fransjes/Britten en Amerikanen en die vielen bij bosjes dood neer...^kev schreef:Ik denk dat als ze zich niet hadden ingegravan ( beide kanten ) dat het al anders was gelopen. want hoe het toen was, was het gewoon van eerst duitsers aavallen, fransen naaien duitsers neer, rennen naar duitse loopgraaf en duitsers naaien fransen weer neer. Had niet veel effect
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
- ^kev
- Lid
Jaa, dat kan wel kloppenMike.H schreef:eerst wel... na 1916 (?) niet meer... toen gingen de Duitsers alleen nog maar in de verdediging in het Westen en toen was het mitrailleurtje vuur op de Fransjes/Britten en Amerikanen en die vielen bij bosjes dood neer...^kev schreef:Ik denk dat als ze zich niet hadden ingegravan ( beide kanten ) dat het al anders was gelopen. want hoe het toen was, was het gewoon van eerst duitsers aavallen, fransen naaien duitsers neer, rennen naar duitse loopgraaf en duitsers naaien fransen weer neer. Had niet veel effect

<('.'<)
- PanzerMeister
- Lid
tot de komst van de sturmtruppen...Mike.H schreef:eerst wel... na 1916 (?) niet meer... toen gingen de Duitsers alleen nog maar in de verdediging in het Westen en toen was het mitrailleurtje vuur op de Fransjes/Britten en Amerikanen en die vielen bij bosjes dood neer...^kev schreef:Ik denk dat als ze zich niet hadden ingegravan ( beide kanten ) dat het al anders was gelopen. want hoe het toen was, was het gewoon van eerst duitsers aavallen, fransen naaien duitsers neer, rennen naar duitse loopgraaf en duitsers naaien fransen weer neer. Had niet veel effect
- Veltro
- Lid
Correctie naar C.Works; De Italianen waren de eerste die militair gebruik maakte van vliegtuigen en ook de eerste die bommen lieten vallen op vijandelijke stellingen. Dit gebeurde echter niet in Wo1, maar in de Italiaanse/Turkse oorlog om Libie in 1911.
Op 22 oktober 1911 maakte kapitein Piazza de eerste luchtverkenningsvlucht.
Op 1 november maakte luitenant Gavotti de eerste bombardementsvlucht
Op 24 november maakte kapitein Moizo de eerste artillerie waarnemingsvlucht.
Later maakte de Italianen op 23 februari 1913 door kapitein Piazza ook de eerste fotoverkenningsvlucht.
De Italianen waren in Wo1 ook het verst gevorderd met strategische bombardementen. Zij gebruikte hiervoor de uitstekende Caproni reeks zware bommenwerpers. Dit was uiterst succesvol. Zij bombardeerde niet de stellingen, maar de tropenconcentraties / verplaatsingen en kampementen achter het front. Deze tactiek op grote schaal uitgevoerd zou een beslissende tactiek geweest zijn in Wo1, omdat de stellingoorlog hierdoor niet volgehouden had kunnen worden. Immers de troepen, voedsel en oorlogsbenodigdheden voor de stellingen zouden niet zijn aangekomen, waardoor het front onhoudbaar zou zijn geworden.
Veltro
Later maakte de Italianen op 23 februari 1913 door kapitein Piazza ook de eerste fotoverkenningsvlucht.
De Italianen waren in Wo1 ook het verst gevorderd met strategische bombardementen. Zij gebruikte hiervoor de uitstekende Caproni reeks zware bommenwerpers. Dit was uiterst succesvol. Zij bombardeerde niet de stellingen, maar de tropenconcentraties / verplaatsingen en kampementen achter het front. Deze tactiek op grote schaal uitgevoerd zou een beslissende tactiek geweest zijn in Wo1, omdat de stellingoorlog hierdoor niet volgehouden had kunnen worden. Immers de troepen, voedsel en oorlogsbenodigdheden voor de stellingen zouden niet zijn aangekomen, waardoor het front onhoudbaar zou zijn geworden.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- PanzerMeister
- Lid
Correct.Veltro schreef:Correctie naar C.Works; De Italianen waren de eerste die militair gebruik maakte van vliegtuigen en ook de eerste die bommen lieten vallen op vijandelijke stellingen. Dit gebeurde echter niet in Wo1, maar in de Italiaanse/Turkse oorlog om Libie in 1911.
Veltro
- ZEN.45
- Lid
Veltro:
Juist doordat het front in Frankrijk zo weinig bewoog, was de communicatie tussen de frontlinies en de jachtgroepen vrij goed. Ik vrees dat de bommenwerpers het hard te verduren hadden gekregen van de efficiente en goed uitgeruste Duitse jachtpiloten. Het Oostenrijkse luchtwapen was niet van hetzelfde niveau als het Duitse.
De vastgelopen situatie betekende ook dat de mogelijke doelwitten steeds dezelfde zouden zijn, wat de opbouw van het luchtafweergeschut op die plaatsen gemakkelijker zou maken.
Twee bedenkingen:Deze tactiek op grote schaal uitgevoerd zou een beslissende tactiek geweest zijn in Wo1
Juist doordat het front in Frankrijk zo weinig bewoog, was de communicatie tussen de frontlinies en de jachtgroepen vrij goed. Ik vrees dat de bommenwerpers het hard te verduren hadden gekregen van de efficiente en goed uitgeruste Duitse jachtpiloten. Het Oostenrijkse luchtwapen was niet van hetzelfde niveau als het Duitse.
De vastgelopen situatie betekende ook dat de mogelijke doelwitten steeds dezelfde zouden zijn, wat de opbouw van het luchtafweergeschut op die plaatsen gemakkelijker zou maken.