Fictief: meest doorslaggevende nieuwe wapen/tactiek voor WOI

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

gamer0004 schreef:nee natuurlijk niet. maar je bent door hun frontlijn, en valt ze van achter aan. en dan kan je de hele loopgraaf op gaan rollen vanaf de voorkant, zijkant en achterkant... natuurlijk neemt de vijand wel tegenmaatregelen maar dit werkt wel en je hebt dan weer wat terreinwinst...
Je moet toch eerst een doorbraak forceren door het vijandelijke front voor je ze van achter kan aanvallen? Een front dat uit verschillende loopgraafsystemen met daartussen metersdik prikkeldraad bestaat. Met Machinegeweren op regelmatige afstand...

Al het mogelijke is toen geprobeerd. Dat is juist het absurde van de eerste wereldoorlog. Zovelen die sneuvelden voor een paar meter grond...
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Gertos45 schreef:
gamer0004 schreef:nee natuurlijk niet. maar je bent door hun frontlijn, en valt ze van achter aan. en dan kan je de hele loopgraaf op gaan rollen vanaf de voorkant, zijkant en achterkant... natuurlijk neemt de vijand wel tegenmaatregelen maar dit werkt wel en je hebt dan weer wat terreinwinst...
Je moet toch eerst een doorbraak forceren door het vijandelijke front voor je ze van achter kan aanvallen? Een front dat uit verschillende loopgraafsystemen met daartussen metersdik prikkeldraad bestaat. Met Machinegeweren op regelmatige afstand...

Al het mogelijke is toen geprobeerd. Dat is juist het absurde van de eerste wereldoorlog. Zovelen die sneuvelden voor een paar meter grond...
Precies Gertos, dat was juist het probleem van WO 1 het niet meer in beweging kunnen krijgen van de oorlog, nergens een doorbraak kunnen forceren in de linies enz.

Uiteindelijk lukt het de Duitsers in 1918

21-03-1918 Begin van de Duitse 'Kaiserschlacht' ('Operatie Michael') bedoeld om een beslissende overwinning te behalen voordat de Amerikaanse troepen op volle gevechtssterkte zijn. De Duitsers breken door de Britse linies en boeken aanzienlijke terreinwinst.

Uiteindelijk brengen de geallieerden ook deze laatste poging tot stilstand en op 11-11-1918 tekenen de Duitsers de wapenstilstand.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

hmm ik ben het deels met jullie eens. maar de blitzkrieg tactiek is voor dit soort situaties bedoeld. maar dan heb je wel (veel)tanks/pantserwagens en vliegtuigen nodig, met mannen kan het wel maar dan heb je er wel aardig wat van nodig... naja dat aardig wat is wat zwak uitgedrukt :P
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

De Duitsers gebruikte laat in de oorlog -las ik ergens..- hun vliegtuigen als ondersteuning voor de infanterie en ik denk dat dat veels te weinig is gedaan in WO1.. gewoon maar de infanterie er frontaal opaf sturen is toch niets.. gebruik je artillerie dan beter of gebruik je vliegtuigen goed zou ik zeggen.. de mortier (Stokes) was volgens mij ook een doorslaggevend wapen.. je kon hem in de aanval meenemen en dan vanaf een afstand granaten de loopgraven in schieten..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

vliegtuigen-infanterie combo: kenmerk van de blitzkrieg :P
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

zeker.. alleen daar horen ook tanks bij.. afgezien van de FT-17 had je verder geen tanks die geschikt waren voor de Blitzkrieg ===> geen snelheid..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

gamer0004 schreef:hmm ik ben het deels met jullie eens. maar de blitzkrieg tactiek is voor dit soort situaties bedoeld. maar dan heb je wel (veel)tanks/pantserwagens en vliegtuigen nodig, met mannen kan het wel maar dan heb je er wel aardig wat van nodig... naja dat aardig wat is wat zwak uitgedrukt :P
De Blitz tacktiek zoekt een zwakke plek in het front van de tegenstander en concentreerd daar zijn aanval op.
Na de doorbraak valt bevoorradingsroute's, communicatie centra e.d. in de rug van de tegenstander aan.

Het probleem in WO1 was dat het front nagenoeg geen zwakke plekken had waardoor zo'n doorbraak, Daar komt nog bij dat de legers ook nog niet de juiste wapens, training, communicatiemiddelen hadden voor de
blitztactiek.
De waarheid komt met de jaren
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

kan ik me in vinden
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

De Eerste Wereldoorlog is toch de eerste oorlog geweest waarin machinegeweren tegen Westerse landen zijn ingezet? Anders zou dat wel hoog op mijn lijstje staan. Zo niet dan kies ik toch voor het vliegtuig.
Dictators die, like all men.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

MARKET GARDEN schreef:
gamer0004 schreef:hmm ik ben het deels met jullie eens. maar de blitzkrieg tactiek is voor dit soort situaties bedoeld. maar dan heb je wel (veel)tanks/pantserwagens en vliegtuigen nodig, met mannen kan het wel maar dan heb je er wel aardig wat van nodig... naja dat aardig wat is wat zwak uitgedrukt :P
De Blitz tacktiek zoekt een zwakke plek in het front van de tegenstander en concentreerd daar zijn aanval op.
Na de doorbraak valt bevoorradingsroute's, communicatie centra e.d. in de rug van de tegenstander aan.

Het probleem in WO1 was dat het front nagenoeg geen zwakke plekken had waardoor zo'n doorbraak, Daar komt nog bij dat de legers ook nog niet de juiste wapens, training, communicatiemiddelen hadden voor de
blitztactiek.
Ja, vergeet niet dat de radio nagenoeg onbestaande was aan het front. Communicatie die een blitkzrieg vereist, je komt daarmee niet toe met velddtelefoons die je nog per draad moet verbinden hé...
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ja paarden onzin blabla oke.. foutje bedankt :roll:
Maar ja het lag echt in de voorbereiding.. ik bedoel een draaiboek kan gewoon bagger zijn.. en paarden en zo gebruik je pas al infantrie de voorste stelling inhad genomen en prikkeldraad min of meer opgeruimd was.. soort van tunnels dus.. En hadden ze toen geen panzerwagens?? Ik bedoel maak er massa productie van en voila.. blitzkrieg!!!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

En somm was gewoon drama omdat die hele slimme britten de gehele frond linie bestokten voor de hele week lang.. en het was een prut geworden en zwaar onbegaan.. Wat ze ook geleerd hadden dan een goed geconsentreerde artillerie.. met goede granaten (niet dat maar 40% afgaan) en korte (uur of 2-3) maar een massieve bombardement dus meer effect heeft dan week lang met ijzer gooien!!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
micky
Lid

Bericht door micky »

Katusha schreef:Ja paarden onzin blabla oke.. foutje bedankt :roll:
Maar ja het lag echt in de voorbereiding.. ik bedoel een draaiboek kan gewoon bagger zijn.. en paarden en zo gebruik je pas al infantrie de voorste stelling inhad genomen en prikkeldraad min of meer opgeruimd was.. soort van tunnels dus.. En hadden ze toen geen panzerwagens?? Ik bedoel maak er massa productie van en voila.. blitzkrieg!!!
Panzerwagens nee die hadden ze niet. De eerste panzerwagen was een tractor met een paar ijzeren plaat erop getimmerd geloof ik niet veel soeps dus.
micky
Lid

Bericht door micky »

Katusha schreef:En somm was gewoon drama omdat die hele slimme britten de gehele frond linie bestokten voor de hele week lang.. en het was een prut geworden en zwaar onbegaan.. Wat ze ook geleerd hadden dan een goed geconsentreerde artillerie.. met goede granaten (niet dat maar 40% afgaan) en korte (uur of 2-3) maar een massieve bombardement dus meer effect heeft dan week lang met ijzer gooien!!
De britten hadden idd een slechte productie van attelerie maar ik geloof dat er maar 25% niet afging ipv 60% :roll: En een week lang bombarderen was om de vijand zo lang mogelijk wakker te laten blijven zodat ze niet fit waren als ze moesten vechten.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Geen panzerwagen?? he!! ik bedoel russen hadden er wat van.. Ze gebruikte zelf 1 om winter palijs te bestormen met october revolutie.. Ik bedoel zouden britten en fransen niet ff paar 100 of rond de duizend kunnen maken om dan goed door te kunnen breken?? En ja week lang schieten ik denk niet dat eigen soldaten ook echt in slaap kunnen vallen.. Toch??
Plaats reactie