Fictief: meest doorslaggevende nieuwe wapen/tactiek voor WOI
- Katusha
- Lid
Al voor de Eerste Wereldoorlog gingen de belangrijkste mogendheden langzamerhand over op de aanschaf van pantserwagens. Normale legervrachtwagens veranderden haast vanzelf in pantserwagens doordat de troepen bij concrete dreiging hun voertuigen spontaan van stukken pantser ging voorzien. De eerste Franse pantserwagen was de Automitrailleuse Charron, Girardot et Voigt uit 1902; Oostenrijk bouwde in 1904 de Daimler Panzerwagen; Duitsland in 1906 de Panzerkraftwagen Ehrhardt (de eerste pantserwagen met kanon); Italië in 1911 de Automitragliatrice Isotta-Fraschini. Dit werd de eerste als zodanig gebouwde pantserwagen die aan een oorlog deelnam toen Italië in 1912 de Turkse provincie Tripolitania (het latere Libië) veroverde.
Nou ja.. in 1916 konden toch flink wat van die krengen gemaakt worden. Ja ik kan begrijpen dat ze niet echt geweldig zullen rijden op een kapot geschoten grond.. maar toch beter dan gewoon open en bloot infantrie
Nou ja.. in 1916 konden toch flink wat van die krengen gemaakt worden. Ja ik kan begrijpen dat ze niet echt geweldig zullen rijden op een kapot geschoten grond.. maar toch beter dan gewoon open en bloot infantrie
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Katusha
- Lid
Nou ja.. wat ook black adder zei.. je schiet er op en duitsers zitten diep in de grond.. machiengeweer nesten zullen bijna allemaal heel blijven want ja de granaten gaan toch niet af.. en ja ze kunnen gewoon zitten en wachten voor dat het allemaal voorbij is!! Ik bedoel uiteindelijk hadden korte en heftige en priciese bombardamenten meer effectmicky schreef:Nou er is wel een verschil als jij een week land granten op je loopgraaf word gegooid en steeds moet wegduiken. En alleen maar wat donder hoort zal ik maar zeggen.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
-
- Lid
- Contacteer:
EuhmKatusha schreef:En somm was gewoon drama omdat die hele slimme britten de gehele frond linie bestokten voor de hele week lang.. en het was een prut geworden en zwaar onbegaan.. Wat ze ook geleerd hadden dan een goed geconsentreerde artillerie.. met goede granaten (niet dat maar 40% afgaan) en korte (uur of 2-3) maar een massieve bombardement dus meer effect heeft dan week lang met ijzer gooien!!

hebben we het over dezelfde Somme?
prut

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
-
- Lid
- Contacteer:
Nou, het grootste probleem was nu juist dat dat prikkeldraad zich niet liet opruimen, of je nu een week of 6 weken bombardeerde..Katusha schreef:Ja paarden onzin blabla oke.. foutje bedankt![]()
Maar ja het lag echt in de voorbereiding.. ik bedoel een draaiboek kan gewoon bagger zijn.. en paarden en zo gebruik je pas al infantrie de voorste stelling inhad genomen en prikkeldraad min of meer opgeruimd was.. soort van tunnels dus.. En hadden ze toen geen panzerwagens?? Ik bedoel maak er massa productie van en voila.. blitzkrieg!!!
-
- Lid
- Contacteer:
Oh?micky schreef:En een week lang bombarderen was om de vijand zo lang mogelijk wakker te laten blijven zodat ze niet fit waren als ze moesten vechten.Katusha schreef:En somm was gewoon drama omdat die hele slimme britten de gehele frond linie bestokten voor de hele week lang.. en het was een prut geworden en zwaar onbegaan.. Wat ze ook geleerd hadden dan een goed geconsentreerde artillerie.. met goede granaten (niet dat maar 40% afgaan) en korte (uur of 2-3) maar een massieve bombardement dus meer effect heeft dan week lang met ijzer gooien!!
-
- Lid
- Contacteer:
Nou, ga jij je eerst maar eens inlezen, want dit slaat nergens op.Katusha schreef:Nou ja kijk als je het goed doet kan paard over een prikkeldraad heen springen en ook over een loop graaf.. !
- Katusha
- Lid
Eeeh ja.. slag om Somme duurde best lang.. en als je de grond flink omspit met granaten en het gaat regenen.. wat krijg je dan.. modder.. goed zo!! En dan word het moelijk lopen he..Euhm
prut
Any way.. je kon ook gewoon soort van genie eenheden gebruiken om met explosieven het opruimen.. en onder dekking van MG's (als de jij in berijk van vijand bent, dan is het dat ook)
- Gertos45
- Lid
@ Katusha
Blijkbaar ga jij ervan uit dat in tijden van schaarste (OORLOG) zomaar aan de lopende band (massaproductie) (lopende band uitgevonden door H. Ford in 1911, dacht ik zo?) pantserwagens produceren waarvan men helemaal nog niet overtuigd was dat ze wel goed resultaten gingen hebben. rubsbanden enzo, was allemaal nog in onwtikkelingsstadium...
Je moet een goed zicht hebben op de reeële situatie in West europa in 1914. De eerste wereldoorlog was ehct wel een overgang van een oude, 19° eeuwse oorlog (alla Napoleon) naar in, 1918, een enorme geïndustriulasieerde oorlog.
Zo kun je goed op de foto's zien in 1914 dan de Franse soldaten met hun kleurige blauw-wit rode uniformen al zingend te strijde trokken. Men had nog geen snars begrepen van camouflage...een paar maanden later toen de happy oorlog verzandde in modder van de IJzer en Arras, piepte men wel anders en vervaagden alle kleuren tot de soldaten 1 werden met de modderige ondergrond.
Ik reageer op uw berichten omdat, zoals u het schrijft, het allemaal zo gemakkelijk moet gaan (hup pantserwagens...massaproductie....BLitzkrieg), maar je moet je inleven in de personen die het op DAT moment meemaakten, zonder hun nabije toekomst te kennen (en die kennen wij nu wel).
De impact van het machinegeweer was enorm. Maar het duurt een tijdje voor legers zich daar aan aanpassen. natuurlijk klinkt het in onze oren idioot om je kavalerie op een linie van prikkeldraad en MG nesten te sturen, maar de Kavalerie, de trots van het leger in die tijd had zelden gefaald, tot dan...
het was allemaal zo makkelijk niet.
Blijkbaar ga jij ervan uit dat in tijden van schaarste (OORLOG) zomaar aan de lopende band (massaproductie) (lopende band uitgevonden door H. Ford in 1911, dacht ik zo?) pantserwagens produceren waarvan men helemaal nog niet overtuigd was dat ze wel goed resultaten gingen hebben. rubsbanden enzo, was allemaal nog in onwtikkelingsstadium...
Je moet een goed zicht hebben op de reeële situatie in West europa in 1914. De eerste wereldoorlog was ehct wel een overgang van een oude, 19° eeuwse oorlog (alla Napoleon) naar in, 1918, een enorme geïndustriulasieerde oorlog.
Zo kun je goed op de foto's zien in 1914 dan de Franse soldaten met hun kleurige blauw-wit rode uniformen al zingend te strijde trokken. Men had nog geen snars begrepen van camouflage...een paar maanden later toen de happy oorlog verzandde in modder van de IJzer en Arras, piepte men wel anders en vervaagden alle kleuren tot de soldaten 1 werden met de modderige ondergrond.
Ik reageer op uw berichten omdat, zoals u het schrijft, het allemaal zo gemakkelijk moet gaan (hup pantserwagens...massaproductie....BLitzkrieg), maar je moet je inleven in de personen die het op DAT moment meemaakten, zonder hun nabije toekomst te kennen (en die kennen wij nu wel).
De impact van het machinegeweer was enorm. Maar het duurt een tijdje voor legers zich daar aan aanpassen. natuurlijk klinkt het in onze oren idioot om je kavalerie op een linie van prikkeldraad en MG nesten te sturen, maar de Kavalerie, de trots van het leger in die tijd had zelden gefaald, tot dan...
- Katusha
- Lid
Ik zeg ook niet dat het zo gemakkelijk zou moeten gaan. Ik bedoel op Het oost front was oorlog heel mobiel. Russen hadden ook succesvolle aanvallen uitgevoerd. En ik heb het ook over 1916-17.. Toen was het al anders dan op 1914!
Loopende band
Als die dingen al in 1910 bestonden heb je echt geen lompende band nodig om stuk of 800-1500 te bouwen voor 1916. Toch? En ik bedoel dan Fransen en Engelsen bijelkaar!
Loopende band

-
- Lid
- Contacteer:
Je zegt hier:Katusha schreef:Eeeh ja.. slag om Somme duurde best lang.. en als je de grond flink omspit met granaten en het gaat regenen.. wat krijg je dan.. modder.. goed zo!! En dan word het moelijk lopen he..Euhm
prut
Any way.. je kon ook gewoon soort van genie eenheden gebruiken om met explosieven het opruimen.. en onder dekking van MG's (als de jij in berijk van vijand bent, dan is het dat ook)
De "slimme"Britten verloren op 1 Juli 1916 ingelooflijk veel man op slechts een enkele dag. Er was dus geen enkele effect bereikt door een week lang te bombarderen.En somm was gewoon drama omdat die hele slimme britten de gehele frond linie bestokten voor de hele week lang.. en het was een prut geworden en zwaar onbegaan.
Verder was het die dag stralend mooi weer, dagboeken van die dag hebben het ook over het zingen van de leeuwerikken..
Saturday 1 July 1916 dawned a fine summers day with birds singing in the air. It was not going to be mud that the men were going to have to cope with but heat, as they carried their 25 kilos of kit at a walking pace across no-mans land.
-
- Lid
- Contacteer:
De cavallerie werd tot in 1918 in alle plannen opgenomen voor een belangrijke rol.Gertos45 schreef:
En dan hadden we Haig: "two machineguns per battalion is quite enough"
- Katusha
- Lid
Ja slim was sarcatisch bedoelt.. En slag van somme wat ik al zei duurtde langer dan 1 dag.. En die week lang beschieting.. Ja als er 24-50% van granaten afgaan.. richten ze minder schade op..
Dus ja.. ingeneurs die alles kapot maken me dynamiet.. (Ieper 1917 is wat overdereven :p)
En Haig was gewoon niet zo slim. Hij zei al van ja... na een week stoppen we(ja weet al alleen dat het kort zou duren) en uiteindelijk was hele slag uitgelopen op een grote slagpartij die maanden duurde
Dus ja.. ingeneurs die alles kapot maken me dynamiet.. (Ieper 1917 is wat overdereven :p)
En Haig was gewoon niet zo slim. Hij zei al van ja... na een week stoppen we(ja weet al alleen dat het kort zou duren) en uiteindelijk was hele slag uitgelopen op een grote slagpartij die maanden duurde
-
- Lid
- Contacteer:
Mag ik vragen welke bronnen je gebruikt?Katusha schreef:Ja slim was sarcatisch bedoelt.. En slag van somme wat ik al zei duurtde langer dan 1 dag.. En die week lang beschieting.. Ja als er 24-50% van granaten afgaan.. richten ze minder schade op..