foto's uit WO I
- trooper paddy
- Lid
- Contacteer:
voor diegene die nog een goed australische site zoeken mag deze niet ontbreken.
http://www.awm.gov.au/
http://www.awm.gov.au/
trooper-Lewis gunner 13th Australian Light Horse
-
- Lid
- Contacteer:
- Lucille
- Lid
- Contacteer:
Ik weet niet of dit telt (dit zijn geen foto's van het slagveld), maar dit is een foto van mijn overgrootvader Heinrich G. Paulis in zijn uniform (genomen vlak voordat hij ten strijde zou trekken, neem ik aan):

En hier een foto van een mij onbekende persoon (links) en rechts de broer van mijn overgrootvader, Wilhelm J. Paulis:

En hier een foto van een mij onbekende persoon (links) en rechts de broer van mijn overgrootvader, Wilhelm J. Paulis:

-
- Lid
- Contacteer:
- Lucille
- Lid
- Contacteer:
Dank u.antwerpx schreef:Prachtige foto's Lucille!!!

Was het maar waar.Brodie schreef:heb je misschien verhalen van hem?

Ik kan wel eens aan mijn grootmoeder of mijn vader vragen wat Ome Wiel zoal heeft verteld over de Eerste Wereldoorlog, maar ik wacht liever af tot een gepast moment.
Ik heb gisteren trouwens nog eens door het fotoalbum gebladerd, en deze 'ansichtkaart' van Ome Wiel gevonden:

Onder het pijltje boven staat Ome Wiel. Ik weet niet wat ik dit moet noemen, een foto van het hele regiment of bataljon? Ik ben daar niet zo thuis in, ik weet niet goed hoe het leger destijds georganiseerd was, en hoeveel man een regiment of bataljon steeds telden.
Op de achterkant van deze 'ansichtkaart' heeft Ome Wiel ook nog wat geschreven, het dateert van 18 september 1915. Het handschrift is best onduidelijk, ik kan het amper lezen. Wie er wel wijs uit kan komen, mag het mij vertellen, want ik ben wel benieuwd wat er op staat.

Het spijt me dat de kwaliteit van de scans niet zo goed is, maar mijn scanner werkt niet meer zo optimaal.

Laatst gewijzigd door Lucille op 12 sep 2004, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
- Lucille
- Lid
- Contacteer:
Damn, dat had ik moeten weten! Ik wist namelijk af van het bestaan van het handschrift - maar ik had gedacht dat het rond die tijd niet meer in gebruik was (fout gedacht dus). Ik wist namelijk van een paar genealogische sites dat Sütterlin vaak gebruikt werd in protestantse kerkboeken (en Latijn in katholieke kerkboeken), dat was dus van voor 1850 ofzo. Maar ik had dus niet gedacht dat men vroeger in het algemeen Sütterlin schreef, ik dacht dat men het Latijnse alfabet gebruikte.Roel R. schreef:Het handschrift is sutterlin Duits.
Ik vind dit alles zeer zeker interessant - wanneer ik de kans krijg, moet ik eens in een militair archief duiken.Brodie schreef:Zou je het niet leuk vinden om dit alles eens uit te zoeken?
en heb je de regiments geschiedenis al van zijn regiment?

De regimentsgeschiedenis van Wilhelm's regiment heb ik helaas nog niet (maar daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar, o.a. ook de namen van de medesoldaten van Wilhelm, dan weet ik wie zijn strijdmakkers waren), ik neem aan dat je ook dat alleen in een militair archief kunt opzoeken en niet on-line of ergens anders.
Van Wilhelm's Wehrpass weet ik in ieder geval het volgende:
- Hij was in dienst van 8 oktober 1914 tot 17 ... 1918 (de maand is onduidelijk).
- Hij heeft het Eisernes Kreuz klasse 2 ontvangen op 31 mei 1916, en het Eisernes Kreuz klasse 1 ontving hij op 10 juli 1916. Ik neem aan dat dat tijdens of na de Slag bij Verdun was.
Op zijn Wehrpass staat verder nog wel een compagnie en bataljon vermeld, maar ik weet niet of die van de Eerste of Tweede Wereldoorlog zijn (zie hier).
Dat staat genoteerd.Brodie schreef:je mag me mailen als je het leuk vind

-
- Lid
- Contacteer:
- Lucille
- Lid
- Contacteer:
In het andere topic heeft Udo gezegd dat mijn document niet de daadwerkelijke Wehrpass is, maar een uittreksel ervan.Brodie schreef:ik zou graag een zijn Wehrpass willen zien
heb je foto's
want daar zou toch wel zijn regiment in moeten staan

Ik stuur je er via e-mail wel even een scan van toe.

"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
-
- Lid
- Contacteer:
ToppieLucille schreef:In het andere topic heeft Udo gezegd dat mijn document niet de daadwerkelijke Wehrpass is, maar een uittreksel ervan.Brodie schreef:ik zou graag een zijn Wehrpass willen zien
heb je foto's
want daar zou toch wel zijn regiment in moeten staan
Ik stuur je er via e-mail wel even een scan van toe.
maar ik kan er wel achter komen hoor
via via dan wel
ik heb een kennis bij de Vereniging die dat wel uit kan zoeken
- Lucille
- Lid
- Contacteer: