foto's uit WO I

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Mathieu
Lid

Bericht door Mathieu »

Klopt Lienne, een bijzonder goeie site.
De beelden zijn wel bijzonder gruwelijk, maar het was de realiteit.
trooper paddy
Lid
Contacteer:

Bericht door trooper paddy »

voor diegene die nog een goed australische site zoeken mag deze niet ontbreken.

http://www.awm.gov.au/
trooper-Lewis gunner 13th Australian Light Horse
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

AHHHHHHHHH
nog een "digger" Freak
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Ik weet niet of dit telt (dit zijn geen foto's van het slagveld), maar dit is een foto van mijn overgrootvader Heinrich G. Paulis in zijn uniform (genomen vlak voordat hij ten strijde zou trekken, neem ik aan):

Afbeelding

En hier een foto van een mij onbekende persoon (links) en rechts de broer van mijn overgrootvader, Wilhelm J. Paulis:

Afbeelding
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Prachtige foto's Lucille!!!
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

heb je misschien verhalen van hem?
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

antwerpx schreef:Prachtige foto's Lucille!!!
Dank u. :)
Brodie schreef:heb je misschien verhalen van hem?
Was het maar waar. :( Mijn grootvader zei dat mijn overgrootvader nooit over zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog wou praten. Dat is helemaal begrijpelijk, natuurlijk. Ik weet wel dat hij bij Slag aan de Marne heeft gevochten, dat was volgens mij de laatste belangrijke slag voor de Duitsers (correct me if I'm wrong). Ome Wiel (zo noemden ze zijn broer) heeft in ieder geval wel altijd veel over de Eerste Wereldoorlog verteld, hij heeft gevochten bij Verdun en is daar tevens ziekenbroeder geweest. Ik heb er respect voor dat hij dat heeft weten te overleven, want Verdun was natuurlijk het ergste slagveld van WOI.

Ik kan wel eens aan mijn grootmoeder of mijn vader vragen wat Ome Wiel zoal heeft verteld over de Eerste Wereldoorlog, maar ik wacht liever af tot een gepast moment.

Ik heb gisteren trouwens nog eens door het fotoalbum gebladerd, en deze 'ansichtkaart' van Ome Wiel gevonden:

Afbeelding

Onder het pijltje boven staat Ome Wiel. Ik weet niet wat ik dit moet noemen, een foto van het hele regiment of bataljon? Ik ben daar niet zo thuis in, ik weet niet goed hoe het leger destijds georganiseerd was, en hoeveel man een regiment of bataljon steeds telden.

Op de achterkant van deze 'ansichtkaart' heeft Ome Wiel ook nog wat geschreven, het dateert van 18 september 1915. Het handschrift is best onduidelijk, ik kan het amper lezen. Wie er wel wijs uit kan komen, mag het mij vertellen, want ik ben wel benieuwd wat er op staat. :)

Afbeelding

Het spijt me dat de kwaliteit van de scans niet zo goed is, maar mijn scanner werkt niet meer zo optimaal. :| Ik moet hoognodig een nieuwe aanschaffen.
Laatst gewijzigd door Lucille op 12 sep 2004, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het handschrift is sutterlin Duits.
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Zou je het niet leuk vinden om dit alles eens uit te zoeken?

en heb je de regiments geschiedenis al van zijn regiment?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Dit soort zaken uit zoek vind ik dus echt prachtig he

en dan aan de hand van de boeken en kaarten uit zoeken waar hij zich heeft bevonden

dat is nu ech gaaf

je mag me mailen als je het leuk vind
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Roel R. schreef:Het handschrift is sutterlin Duits.
Damn, dat had ik moeten weten! Ik wist namelijk af van het bestaan van het handschrift - maar ik had gedacht dat het rond die tijd niet meer in gebruik was (fout gedacht dus). Ik wist namelijk van een paar genealogische sites dat Sütterlin vaak gebruikt werd in protestantse kerkboeken (en Latijn in katholieke kerkboeken), dat was dus van voor 1850 ofzo. Maar ik had dus niet gedacht dat men vroeger in het algemeen Sütterlin schreef, ik dacht dat men het Latijnse alfabet gebruikte.
Brodie schreef:Zou je het niet leuk vinden om dit alles eens uit te zoeken?

en heb je de regiments geschiedenis al van zijn regiment?
Ik vind dit alles zeer zeker interessant - wanneer ik de kans krijg, moet ik eens in een militair archief duiken. :) Maar dan moet ik wel wat tijd hebben (in verband met school en twee cursussen heb ik daar weinig tijd voor - dat moet dus in de vakanties gebeuren). Plus het feit dat ik niet zo goed Duits spreek en kan verstaan (alleen het schrijven en lezen kan ik best goed) houdt me een beetje terug, dan kan ik beter een familielid meenemen die wel goed Duits spreekt. Spraken ze maar goed Engels in Duitsland (daar ben ik namelijk wel heel goed in), maar door de nasynchronisatie van alle Engelstalige programma's op TV, is hun Engels in het algemeen niet zo goed als bij Nederlanders en Belgen, is mijn indruk.

De regimentsgeschiedenis van Wilhelm's regiment heb ik helaas nog niet (maar daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar, o.a. ook de namen van de medesoldaten van Wilhelm, dan weet ik wie zijn strijdmakkers waren), ik neem aan dat je ook dat alleen in een militair archief kunt opzoeken en niet on-line of ergens anders.

Van Wilhelm's Wehrpass weet ik in ieder geval het volgende:

- Hij was in dienst van 8 oktober 1914 tot 17 ... 1918 (de maand is onduidelijk).
- Hij heeft het Eisernes Kreuz klasse 2 ontvangen op 31 mei 1916, en het Eisernes Kreuz klasse 1 ontving hij op 10 juli 1916. Ik neem aan dat dat tijdens of na de Slag bij Verdun was.

Op zijn Wehrpass staat verder nog wel een compagnie en bataljon vermeld, maar ik weet niet of die van de Eerste of Tweede Wereldoorlog zijn (zie hier).
Brodie schreef:je mag me mailen als je het leuk vind
Dat staat genoteerd. ;) Ik zal contact met je opnemen. :)
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik zou graag een zijn Wehrpass willen zien
heb je foto's
want daar zou toch wel zijn regiment in moeten staan
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Brodie schreef:ik zou graag een zijn Wehrpass willen zien
heb je foto's
In het andere topic heeft Udo gezegd dat mijn document niet de daadwerkelijke Wehrpass is, maar een uittreksel ervan. :(

Ik stuur je er via e-mail wel even een scan van toe. :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Lucille schreef:
Brodie schreef:ik zou graag een zijn Wehrpass willen zien
heb je foto's
In het andere topic heeft Udo gezegd dat mijn document niet de daadwerkelijke Wehrpass is, maar een uittreksel ervan. :(

Ik stuur je er via e-mail wel even een scan van toe. :)
Toppie
maar ik kan er wel achter komen hoor
via via dan wel

ik heb een kennis bij de Vereniging die dat wel uit kan zoeken
Lucille
Lid
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Brodie schreef:Toppie
maar ik kan er wel achter komen hoor
via via dan wel

ik heb een kennis bij de Vereniging die dat wel uit kan zoeken
Zo, de scan is verstuurd. ;) Ga je e-mailbox maar checken. :P :D
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Plaats reactie