Oorlog in de toekomst
-
- Lid
nu iets anders...
Heeft Nederland ook de spirit om te vechten? De moderne geschiedenis van Nederland staat nou niet echt bekend om de heldhaftigheid van Nederland, eerder de lafheid (om Nederlands INdie en Sebrenica nieteens te noemen)
Ik denk dat NL het waarschijnlijk wint, maar tegen grote menselijke verliezen en miljoenen euro's verspillling. Frankrijk zal alleen haar eigen kolonieen verdedigen (sint maarten) en miss wat steun verlenen aan nederland met haar luchtmacht bijv. Amerika zal ook wel steun geven..maarja wat is de prijs daarvoor..?
Heeft Nederland ook de spirit om te vechten? De moderne geschiedenis van Nederland staat nou niet echt bekend om de heldhaftigheid van Nederland, eerder de lafheid (om Nederlands INdie en Sebrenica nieteens te noemen)
Ik denk dat NL het waarschijnlijk wint, maar tegen grote menselijke verliezen en miljoenen euro's verspillling. Frankrijk zal alleen haar eigen kolonieen verdedigen (sint maarten) en miss wat steun verlenen aan nederland met haar luchtmacht bijv. Amerika zal ook wel steun geven..maarja wat is de prijs daarvoor..?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
- Jasper J
- Lid
Pardon Srebrenica lafheid?E.T schreef:nu iets anders...
Dat is dus totale onzin er zaten daar een paar duizend lichtbewapende nederlanders tegen 15000 serven ofzo dat kan je dus never nooit niet winnen.
De mensen in Srebrenica hebben hun best gedaan en zijn totaal niet laf ze zijn in de steek gelaten door de fransen die weigerde luchaanvallen te doen.
De menen in Nederlands-indie hebben toen hard gevochten voor ons koninkrijk daar was niets laf aan.
Volgens mij is in het verleden gebleken dat de nederlander goed konden vechten volgens mij hadden we ooit de sterkste marine op aarde de machtige engelsen 3 keer verslagen?
Ook in de moderne geschiedenis kijk maar naar wo2 is gebleken dat nederlanders kunnen vechten kijk maar naar de mensen die bij de waffen-ss zaten echte strijders heel taai.
In mei 1940 had het ook niets met lafheid te maken dit was een gebrek aan goede wapens.
Kortom als het er om gaat vechten nederlanders goed hard en taai.
mvg
Aude Audenda
-
- Lid
sorry maar dat is niet mijn definitie van dapperheid/moedigheid
Vechten tot de laatste man is dapper, niet je overgeven als het niet nodig is. Als commandant had ik Sebrenica never nooit overgegeven, dan maar allemaal naar de verdoemenis. Ze hadden de taak om die mensen te beschermen maar hebben gefaald.
In Nederlands Indië. Als ik me niet vergis(en over dit onderwerp vergis ik me nooit), waren de Nederlanders helemaal niet dapper in NI. Maar waren het vooral de Molukkers de Sumatranen en de Menandonezen die al het vuile werk deden. Deze volkeren weten wel weten wel wat dapperheid is en streden onder de nederlandse vlag, misschien daarom uw verwarring. De slag om de java zee was het enige dappere feit wat ik kan bedenken in NI uitgevoerd door voornamelijk Nederlanders.
WOII in NL. wapens + training waren noodzakelijk geweest. Maar ook zonder wapens kan men vechten. Zelfopoffering voor het ideaal is de uitgangswaarde.
en over de engels-nederlandse oorlogen. Ja ach, een goede commandant en goed getrainde marine, ze waren TOEN wel goed in zeeslagen. Landoorlogen waren daarintegen weer belachelijk slecht.
Overigens is dit gemis aan dapperheid niet iets wat alleen Nederland heeft, eigenlijk heeft het grootste gedeelte van de moderne westerse mensen (1900-nu) dit aspect verloren.
Strijden tot het bittere einde zit er niet in, eerder strijden tot we geen zin meer hebben.
Vechten tot de laatste man is dapper, niet je overgeven als het niet nodig is. Als commandant had ik Sebrenica never nooit overgegeven, dan maar allemaal naar de verdoemenis. Ze hadden de taak om die mensen te beschermen maar hebben gefaald.
In Nederlands Indië. Als ik me niet vergis(en over dit onderwerp vergis ik me nooit), waren de Nederlanders helemaal niet dapper in NI. Maar waren het vooral de Molukkers de Sumatranen en de Menandonezen die al het vuile werk deden. Deze volkeren weten wel weten wel wat dapperheid is en streden onder de nederlandse vlag, misschien daarom uw verwarring. De slag om de java zee was het enige dappere feit wat ik kan bedenken in NI uitgevoerd door voornamelijk Nederlanders.
WOII in NL. wapens + training waren noodzakelijk geweest. Maar ook zonder wapens kan men vechten. Zelfopoffering voor het ideaal is de uitgangswaarde.
en over de engels-nederlandse oorlogen. Ja ach, een goede commandant en goed getrainde marine, ze waren TOEN wel goed in zeeslagen. Landoorlogen waren daarintegen weer belachelijk slecht.
Overigens is dit gemis aan dapperheid niet iets wat alleen Nederland heeft, eigenlijk heeft het grootste gedeelte van de moderne westerse mensen (1900-nu) dit aspect verloren.
Strijden tot het bittere einde zit er niet in, eerder strijden tot we geen zin meer hebben.
- Jasper J
- Lid
Wat een totale onzin zeg!E.T schreef:sorry maar dat is niet mijn definitie van dapperheid/moedigheid
Strijden tot je dood bent ben je wel helemaal lekr wel eens gehoort van overgave met eer bijvoorbeeld?
Mijn oom is ook in indie geweest die heeft er hard zeer hard gevochten.
Zeeslagen is ook een onderdeel van een oorlog,we hadden een goede korps mariniers die aan land ook goed vochten tis een van de oudste korpsen op de wereld.
Ik vind het een schande om de mannen in Srebrenica uit te maken voor laf ,je gaat je toch niet dood vechten in een oorlog die zeker niet de jouwe is.
Als de mannen in Srebrenica zich hadden dood gevochten had helemaal nietmand ooit kunnen vertellen wat daar gebeurt is.
Kortom je beweringen zijn heel vreemd en komen dom over.
P.s zonder wapens kan men vechten?
Waar slaat dat op moeten we met stenen gaan gooien of in de vuurbaan springen

Aude Audenda
-
- Lid
Misschien komen ze dom en vreemd over voor een Nederlander ja. misschien zijn mijn gedachtes ook niet Nederlands. Daar weleens aan gedacht?
'Wij' (Z-Molukkers) hebben een totaal andere kijk op de wereld als westerlingen. Lafheid = overgeven. Dapperheid = strijden tot de dood.
Sebrenica, als het niet hun oorlog was, wat deden ze daar dan? Ze hadden de opdracht om dat dorp te beschermen, dat was hun taak...hun plicht. Misschien klinkt dit stalinistisch, maar zonder bevel van hogerhand hadden zij het recht niet om hun over te geven.
En ik weet dat er hardgevochten is door het Nederlandse leger, maar vraag aan uw oom wie het smerigste werk moesten de doen, de Nederlanders of de inlanders? En met smerig werk bedoel ik hier niet het opruimen van aardappelschillen maar het zuiveren van dorpen en jungles en het houden van onthoudbare posities.
Zodra het heet onder de voeten wordt trekt Nederland zich terug, Nederland wil alleen de baten maar niet de kosten.

Sebrenica, als het niet hun oorlog was, wat deden ze daar dan? Ze hadden de opdracht om dat dorp te beschermen, dat was hun taak...hun plicht. Misschien klinkt dit stalinistisch, maar zonder bevel van hogerhand hadden zij het recht niet om hun over te geven.
En ik weet dat er hardgevochten is door het Nederlandse leger, maar vraag aan uw oom wie het smerigste werk moesten de doen, de Nederlanders of de inlanders? En met smerig werk bedoel ik hier niet het opruimen van aardappelschillen maar het zuiveren van dorpen en jungles en het houden van onthoudbare posities.
Zodra het heet onder de voeten wordt trekt Nederland zich terug, Nederland wil alleen de baten maar niet de kosten.
- Jasper J
- Lid
Wat een Onzin er zijn in indie zat nederlanders gesneuvelt dat zijn dus niet de baten maar wel de kosten.E.T schreef:Misschien komen ze dom en vreemd over voor een Nederlander ja. misschien zijn mijn gedachtes ook niet Nederlands. Daar weleens aan gedacht?'Wij' (Z-Molukkers) hebben een totaal andere kijk op de wereld als westerlingen. Lafheid = overgeven. Dapperheid = strijden tot de dood.
Een Soldaat heeft nog altijd het recht op zelf denken en beslissen het was gewoon niet de oplossing om in Srebrenica je dood te vechten,dat zou gewoon dom en nutteloos geweest zijn.
Inlanders zullen best smering werk hebben moeten doen maar nederlanders ook ik zal we; eens wat voorbeelden aan me oom vragen.
Soms heeft het gewoon totaal geen enkele zin om je dood te vechten.
Ze hadden idd opdracht om dat dorp te beschermen dat was een bijna misdadige opdracht gezien het aantal wapen enz wat ze hadden,ze hebben hun best gedaan meer kan men niet doen opdat moment.
En als ze zich hadden dood gevochten hadden de Serven dan de Moslims niet vermoord,die hadden ze gewon vermoord een zinloze domme actie dus.
Aude Audenda
-
- Lid
Nee, als het vechten begonnen was dan waren de Franse en de rest van de geallieerden troepen wel wakker geworden. Nu vonden de Franse de dreiging niet groot genoeg. Als er zwaar gevochten werd dan zou er zeker steun verleend zijn.
De serven zouden tegenstand ondervinden waarna de aanval stokte, de Nederlanders kregen extra steun en hiermee kon de Servische aanval afgeslagen worden. Dit is mijn point of view.
Maar nee, NL gaf zich over voordat de Fransen en de andere bondgenoten de ernst van de situatie inzagen...toen was er niets meer aan te doen en gingen de Nederlandse blauwhelmen maar feest vieren met de Serven. Ik vind het een zwarte pagina uit de Nederlandse geschiedenis. De blauwhelmen zelf zijn niet de schuldigen maar hun bevelhebbers ter plekke (dus in sebrenica) moeten ontheven worden van functie en hun moeten ze kwijtraken. Het verliezen van Sebrenica zonder slag of stoot is een blamage voor Nederland.
De serven zouden tegenstand ondervinden waarna de aanval stokte, de Nederlanders kregen extra steun en hiermee kon de Servische aanval afgeslagen worden. Dit is mijn point of view.
Maar nee, NL gaf zich over voordat de Fransen en de andere bondgenoten de ernst van de situatie inzagen...toen was er niets meer aan te doen en gingen de Nederlandse blauwhelmen maar feest vieren met de Serven. Ik vind het een zwarte pagina uit de Nederlandse geschiedenis. De blauwhelmen zelf zijn niet de schuldigen maar hun bevelhebbers ter plekke (dus in sebrenica) moeten ontheven worden van functie en hun moeten ze kwijtraken. Het verliezen van Sebrenica zonder slag of stoot is een blamage voor Nederland.
- Jasper J
- Lid
De Fransen hadden nooit aangevallen die hielden dit juist tegen doordat er fransen gevangen waren genomen.E.T schreef:Nee, als het vechten begonnen was dan waren de Franse en de rest van de geallieerden troepen wel wakker geworden. Nu vonden de Franse de dreiging niet groot genoeg. Als er zwaar gevochten werd dan zou er zeker steun verleend zijn.
Men was bang dat deze krijgsgevangenen vermoord zouden worden.
Dus gewoon net zolang vechten tot iemand de ernst inziet,wat een onzin.
De Serven wisten dat er niks zal gebeuren als ze aan zullen vallen dat kwam doordat ze un gevenagen hadden,de Nederlandsers hadden daar geen schijn van kans.
Zowel de bevelhebbers als de soldaten zijn niet schuldig deze menzen verdienen respect.
Aude Audenda
-
- Lid
Respect....
Laat me niet lachen. Ze hebben het verkloot daar. U zegt zelf dat er franse krijgsgevangen gemaakt waren, ik ken dat verhaal niet. maar laten we zeggen dat er 20 fransen gevangen genomen waren.
JAMMER DAN, daardoor zijn er nu 7000 Moslims gedood. Een belachelijke redenering die maar weer stelt dat de Westerling geen greintje vechtlust kent. Het westen is doorgeschoten met de evolutie, westerlingen zijn watjes

JAMMER DAN, daardoor zijn er nu 7000 Moslims gedood. Een belachelijke redenering die maar weer stelt dat de Westerling geen greintje vechtlust kent. Het westen is doorgeschoten met de evolutie, westerlingen zijn watjes
- Jasper J
- Lid
Je snap me niet...E.T schreef:Respect....Laat me niet lachen. Ze hebben het verkloot daar. U zegt zelf dat er franse krijgsgevangen gemaakt waren, ik ken dat verhaal niet. maar laten we zeggen dat er 20 fransen gevangen genomen waren.
Ook al hadden de Nederlanders daar gevochten ze hadden nooit luchtsteun gehad,de fransen waren bang dat hun gevangenen vermoord zullen worden.
De Moslims hadden zo en zo vermoord geweest door de Serven mladic wist dat er nooit aangeavllen zal worden.
Er waren op dat moment 2 Nederlandse straajager in de buurt die aanvielen die zijn gewoon terug geroepen omdat generaal janvier het niet wilde,duidelijker kan het dus niet.
Wat heb je toch een haat tegen westerlingen,waar komt dat vandaan?
Westerlingen zijn zeker geen mietjes mischien even de geschiedenis van het westen na lopen .
Dan zal je veel oorlogen en verovering tochten tegen komen waar keihard is gevochten.
Kijk naar wo2 volgens mij is dat de grootste oorlog allertijden geweest,met de grootste veldslagen?
Ben je soms een beetje verbittert?
Aude Audenda
-
- Lid
ok misschien ben ik nu niet duidelijk genoeg.
Ik walg van het feit dat de Fransen niet aanvielen omdat er +/- 20 fransen krijgsgevangen gemaakt waren. Daarmee bestempel ik hun ook als laf. Wat is het ratio? 20 fransen of 7000 Bosniers?
Of die beste Janvier kon niet tellen of hij was zo laf als een speenvarken.
De serven hadden gestopt kunnen worden maar door een samenwerkingsverband tussen de lafheid van zowel de Fransen als de Nederlanders zijn 7000 Moslims gedood.
En mijn verbitterdheid, jazeker. Door de lafheid van Nederland in Nederlands INdie worden veel volkeren zwaar onderdrukt. De Molukkers verdedigden hun onafhankelijkheid met hoop op Nederlandse steun, de Molukkers weken niet van hun positie, al waren er amper wapens, maar toch werden de Molukken onder de voet gelopen. Nederland had haar vroegere bondgenoten kunnen steunen, maar deed dit niet uit angst voor Amerika.
Misschien kan je dit wel vergelijken met Sebrenica in het groot. De Molukkers zijn de blauwhelmen, de Molukken zijn sebrenica de javanen zijn de serven en de Nederlanders zijn hier gelijk aan de fransen.
Maar in plaats van dat de Z-Molukkers zich overgaven trokken ze zich terug in de jungle om daar verder te vechten met pijl en boog en antieke wapens. IN totaal zijn er tussen de 25 en 50 duizend indonesiers omgekomen op de stranden en in de bossen van de Molukken, aan Molukse zijde vielen er iets minder. Maar er kwam geen steun van het westen al was de Molukse zaak toch het beste...
Ik walg van het feit dat de Fransen niet aanvielen omdat er +/- 20 fransen krijgsgevangen gemaakt waren. Daarmee bestempel ik hun ook als laf. Wat is het ratio? 20 fransen of 7000 Bosniers?
De serven hadden gestopt kunnen worden maar door een samenwerkingsverband tussen de lafheid van zowel de Fransen als de Nederlanders zijn 7000 Moslims gedood.
En mijn verbitterdheid, jazeker. Door de lafheid van Nederland in Nederlands INdie worden veel volkeren zwaar onderdrukt. De Molukkers verdedigden hun onafhankelijkheid met hoop op Nederlandse steun, de Molukkers weken niet van hun positie, al waren er amper wapens, maar toch werden de Molukken onder de voet gelopen. Nederland had haar vroegere bondgenoten kunnen steunen, maar deed dit niet uit angst voor Amerika.
Misschien kan je dit wel vergelijken met Sebrenica in het groot. De Molukkers zijn de blauwhelmen, de Molukken zijn sebrenica de javanen zijn de serven en de Nederlanders zijn hier gelijk aan de fransen.
Maar in plaats van dat de Z-Molukkers zich overgaven trokken ze zich terug in de jungle om daar verder te vechten met pijl en boog en antieke wapens. IN totaal zijn er tussen de 25 en 50 duizend indonesiers omgekomen op de stranden en in de bossen van de Molukken, aan Molukse zijde vielen er iets minder. Maar er kwam geen steun van het westen al was de Molukse zaak toch het beste...
- Jasper J
- Lid
Ik dacht wel dat je verbitering hier iets mee te maken had.E.T schreef:ok misschien ben ik nu niet duidelijk genoeg.
Er is idd veel onderdrukking van volken in ex Nederlands-indie,maar nederland had ze nooit allemaal kunnen helpen hier is het geheel te groot voor.
Komt bij dat Nederland wel weg moest uit indie van de U N.
iK vind het niet echt te vergelijken met Srebrenica.
Als je al iemand van lafheid beticht zou je dat jegens de Fransen moeten doen die weigerden,dat maakte dat de Nederlanders geen enkele keus hadden jah zich dood vechten dan hadden er 1000 doden meer gevallen.
Aude Audenda
- Mike.H
- Lid
E.T schreef:Respect....Laat me niet lachen. Ze hebben het verkloot daar. U zegt zelf dat er franse krijgsgevangen gemaakt waren, ik ken dat verhaal niet. maar laten we zeggen dat er 20 fransen gevangen genomen waren.
Wil jij eens even heel gauw de geschiedenisboeken openslaan en dan je mond houden?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Katusha
- Lid
Muhaha Falk Land.. Met overmacht in lucht 1:10 of zo.. hebben Britten Eilanden terug veroverd zonder 1 verlies met lucht gevechten (ja oke 1 heilikopter). Dus ja.. Venuzula heeft geen Marine.
En oorlog in Toekomst. Wat je nu vaak ziet is.. Grote geavanceerde legermacht tegen kleine onzichbare vijand. Kleine locale conflicten hebben toekomst. Er zal niet zo gauw een wereld oorlog uitbreken. Als ja.. dan zou ik niet weten tegen wie!
En oorlog in Toekomst. Wat je nu vaak ziet is.. Grote geavanceerde legermacht tegen kleine onzichbare vijand. Kleine locale conflicten hebben toekomst. Er zal niet zo gauw een wereld oorlog uitbreken. Als ja.. dan zou ik niet weten tegen wie!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!