Vietnam oorlog en wapens ww2

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Jasper J
Lid

Vietnam oorlog en wapens ww2

Bericht door Jasper J »

Klopt het dat er door de Amrikanen tijdens de vietnamoorlog wapens
zijn gebruikt uit wo2.
Ik zag laats een foto op het net waar 1 amerikaan bewapent was met een thomson en heb een boek thuis waar een Amerikaan staat met een smeisser ik hoor het graag.

mvg jasper j
Aude Audenda
Miichel
Lid

Bericht door Miichel »

Thompson's hadden ze geloof ik ook nog in de Vietnam oorlog, met 20 kogels geloof ik.
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Garands zie je veel eveneens carbines.
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

de fransen gebruikten ook nog veel amerikaanse tanks in Indochina,
zoals de M36 enz
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

De A-1 Skyraider vloog voor het eerst op 18-03-1945 maar was misschien net iets te laat om operationeel ingezet te worden in WO II....maar het toestel heeft wel met verve gediend in Vietnam !!
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Weet iemand waar ik goede filmpjes over de vietnam oorlog kan vinden?

mvg jasper j
Aude Audenda
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

de videotheek :P

bijv. Hamburger hill, full metal platoon, once whe where heroes.

enz enz
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mag ik je even corrigeren het is 'The Full Metal Jacket' wat overigens een prachtfilm is. Er is ook nog 'Platoon', 'The Deerhunter', 'Casualties of War', 'Apocalyps Now', enz.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Ik bedoel eigenlijk live verslagen van uit zuid-vietnam van verslaggevers
iemand een idee waar ik die kan vinden op het net?

mvg jasper j
Aude Audenda
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Jasper J schreef:Ik bedoel eigenlijk live verslagen van uit zuid-vietnam van verslaggevers
iemand een idee waar ik die kan vinden op het net?

mvg jasper j
Hier zijn wel wat beelden, met commetaar

http://video.google.com/videosearch?q=vietnam

&

http://video.google.com/videosearch?q=vietnam+war

Viva la google ;)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
mark
Lid

Bericht door mark »

In het begin van de vietnamoorlog (60-65) liepen de groene baretten met wo2 wapens en werden de door hen getrainde montagnards ook uitgerust met M1-karabijnen (erg handig voor die kleine mensjes) en M3 'greaseguns'. Later kregen ze de m-16 (ook lichtgewicht, erg handig voor kleine mensen).
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Black Pyjama
Lid

Bericht door Black Pyjama »

paratrooper schreef:Mag ik je even corrigeren het is 'The Full Metal Jacket' wat overigens een prachtfilm is. Er is ook nog 'Platoon', 'The Deerhunter', 'Casualties of War', 'Apocalyps Now', enz.
Mag ik je even corrigeren het is 'Full Metal Jacket', 'Deerhunter' en 'Apocalypse Now'. Platoon is overigens mijn favoriete film aller tijden.
Jasper J schreef:Klopt het dat er door de Amrikanen tijdens de vietnamoorlog wapens
zijn gebruikt uit wo2.
Ik zag laats een foto op het net waar 1 amerikaan bewapent was met een thomson en heb een boek thuis waar een Amerikaan staat met een smeisser ik hoor het graag.

mvg jasper j
Het is inderdaad waar dat Amerikanen WWII wapens gebruikten tijdens de Vietnam-periode. Thompson werd meer gebruikt voor tijdens 'boot camp' net zoals de M14. (Full Metal Jacket) MP40's en dergelijke wapens waren meer souveniers dan werkelijke bewapening. En nog iets dat zeer verassend is, er hebben een aantal ex-SS-soldaten, en nazi's uit andere gedeeltes van het voormalige Duitse leger, meegevochten met de Amerikanen. (Ik vermoed dat de bemanning van de M113A1 die in een van de laatste scene's van 'Platoon' nadert iets te maken heeft met dit feit, vooral gezien de bloedrode Nazi-flag compleet met hakenkruis en alles die hangt aan de antenne, en de duitse herders. Uiteraard kan het ook een extreem-rechtse rascistische groep zijn geweest die het een goed idee vond om Nazi-Duitsland als boegbeeld van hun overtuigingen te gebruiken.)

Letters Home from Vietnam heb ik op videoband thuis, en hij is waarschijnlijk de meest realistische non-fictieve Vietnam film die ik ooit heb gezien.

Elke andere vraag over de Vietnam-oorlog mag gerust gesteld worden, ik beantwoord ze met plezier.

Black Pyjama
This is war of the unwilling, led by the unqualified, dying for the ungrateful.
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Black Pyjama schreef: En nog iets dat zeer verassend is, er hebben een aantal ex-SS-soldaten, en nazi's uit andere gedeeltes van het voormalige Duitse leger, meegevochten met de Amerikanen.
Black Pyjama
Met de Amerikanen? Ik dacht eerder met de Fransen in het vreemdelingen legioen.
In de speelfilm Dien Bien Phu hoor je een legionair met vreemd accent op een gegeven moment in het Duits vloeken.

Ten tijde van de Amerikaanse Vietnam oorlog zouden deze Duitsers al rond de 40 jaar en ouder zijn. En daarvan liepen er niet veel van rond in het veld volgens mij.

Bijna elk Amerikaans wapen uit wo2 is wel gebruikt ook de grendelgeweer m1903 A4 (sniper uitvoering). Maar alles in beperkte mate.
Een Duitse mp40 is een 9mm wapen een kaliber die volgens mij niet standaard gebruikt was toendertijd door de Amerikanen. Dus het wordt wel lastig om aan munitie te komen. Ik denk dat de mp40 en de m3 grease gun voor verwarring hebben gezorgd?
Black Pyjama
Lid

Bericht door Black Pyjama »

Jim schreef: Met de Amerikanen? Ik dacht eerder met de Fransen in het vreemdelingen legioen.
In de speelfilm Dien Bien Phu hoor je een legionair met vreemd accent op een gegeven moment in het Duits vloeken.

Ten tijde van de Amerikaanse Vietnam oorlog zouden deze Duitsers al rond de 40 jaar en ouder zijn. En daarvan liepen er niet veel van rond in het veld volgens mij.
Ja, dat kan uiteraard ook dat ze met de Fransen meevochten, maar ik heb alleen gehoord van Duitsers die met Amerikanen vochten, als een soort vergeldingsactie voor hun 'misdaden'.
Jim schreef:Ik denk dat de mp40 en de m3 grease gun voor verwarring hebben gezorgd?
Ja, zeer waarschijnlijk bij mensen met een slechte kennis van wapens, hehe, daarom zei ik ook dat de MP40 een soort souvenier was, want er waren te veel nadelen aan het volledig gebruiken van het wapen. Vergelijkbaar met een gevangengenomen AK-47, door het zeer herkenbare geluid was het gevaarlijk om het geweer te gebruiken in de bush, maar op de basis was het natuurlijk een veelvoorkomende recreatie om vijandelijke wapens uit te testen.

Idem voor de bolt-action Springfield M1903, het is een fijn wapen voor zijn tijd, maar in de bush of op de boondocks heb je meer aan een semi-automatische M14 met scope (M21 genaamd), gezien de flexibiliteit van het wapen.

Black Pyjama
This is war of the unwilling, led by the unqualified, dying for the ungrateful.
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Black Pyjama schreef: alleen gehoord van Duitsers die met Amerikanen vochten, als een soort vergeldingsactie voor hun 'misdaden'.
Misschien dat je dat toch met een korrel zout moet nemen want in die periode hadden de Amerikanen echt meer moeite met het communisme.
Verschillende voormalige nazi's hebben op zowel wetenschappelijk gebied als op het gebied van spionage met de Amerikanen samengewerkt. En onder dwang of "goedmaken van oude daden" was echt niet de drijfveer of de reden. Maar had alles met de koude oorlog te maken.
BlackPyjama schreef: een gevangengenomen AK-47, door het zeer herkenbare geluid was het gevaarlijk om het geweer te gebruiken in de bush, maar op de basis was het natuurlijk een veelvoorkomende recreatie om vijandelijke wapens uit te testen.
De M16 was zeker in de eerste jaren echt niet het populairste wapen voor de Amerikanen door de gebreken die hij had.
Amerikaanse speciale eenheden waren niet vies van gebruik van de AK-47 mede door zijn betrouwbaarheid. Maar ook de "oude" wo 2 wapens hebben ze veelvuldig gebruikt.
Black Pyjama schreef: Idem voor de bolt-action Springfield M1903, het is een fijn wapen voor zijn tijd, maar in de bush of op de boondocks heb je meer aan een semi-automatische M14 met scope (M21 genaamd), gezien de flexibiliteit van het wapen.
Black Pyjama
Ook in Vietnam is de springfield sniper uitvoering gebruikt. Dus "zijn tijd" heeft hij langer weten te rekken als de M14 met (of zonder) scope.

Voor sniper acties wordt nu nog steeds, in vrijwel alle landen, bij voorkeur een bold action wapen gebruikt en ipv semi automatisch.
De omstandigheden maakt blijkbaar niet veel uit. Bold action wordt betrouwbaarder geacht als semi automatisch

Een goede sniper verplaatst zich na bijna elk schot en gaat geen uitgebreide gevechten aan waar semi automatisch geschikter voor is.
Plaats reactie