Vietnam oorlog en wapens ww2

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Even Off-Topic: Het is ofwel Zwarte Pyjama, ofwel Black PyjamaS!!
29th Let's Go!!!!!
Black Pyjama
Lid

Bericht door Black Pyjama »

Jim schreef:Amerikaanse speciale eenheden waren niet vies van gebruik van de AK-47 mede door zijn betrouwbaarheid.

Om even een accent te leggen op "Amerikaanse Speciale Eenheden". Het gevaar van neergeschoten worden door eigen troepen was voor normale infanteristen te groot om met veel vertrouwen in hun eigen veiligheid buiten de basis te treden.

In Tour Of Duty (een schitterende serie (aanrader) waarin wordt weergegeven dat de AK-47 alleen aan speciale eenheden werd gegeven, omdat speciale eenheden klein zijn, en daardoor waren de soldaten meer bewust van de positie van eigen troepen.
Jim schreef:Ook in Vietnam is de springfield sniper uitvoering gebruikt. Dus "zijn tijd" heeft hij langer weten te rekken als de M14 met (of zonder) scope.

Geweerontwikkelingen gaan tegenwoordig steeds sneller, en het duurde vrij lang sinds 1903 voordat het gasdruksysteem uitgevonden werd.
Voor de Johnson M1941 semi-automatisch geweer, een fantastisch wapen dat eigenlijk de M1 Garand van de USMC moest vervangen, was simpelweg niet genoeg geld voor. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de meerderheid van de M1903 lag niet alleen aan voorkeur (waar ik eerlijk gezegd aan twijfel), maar ook aan financiële gebreken.
Jim schreef:Een goede sniper verplaatst zich na bijna elk schot en gaat geen uitgebreide gevechten aan waar semi automatisch geschikter voor is.
Ja, hehe, maar tijdens een hinderlaag in de bush heb je wel meer dingen te doen dan hendeltjes overhalen. Eigenlijk een beetje stom van mij, want wat moet je met een sniper in de bush?

--

lol, wijsneus, ik weet het. Het is mijn internetnaam (slaande op de Zwarte Pyjama's die de Vietcong meestal droegen), maar na een tijdje heb ik de 's weggehaald, omdat die irritant was te typen.
Laatst gewijzigd door Black Pyjama op 11 nov 2006, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
This is war of the unwilling, led by the unqualified, dying for the ungrateful.
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Jim schreef:
Black Pyjama schreef: alleen gehoord van Duitsers die met Amerikanen vochten, als een soort vergeldingsactie voor hun 'misdaden'.
Misschien dat je dat toch met een korrel zout moet nemen want in die periode hadden de Amerikanen echt meer moeite met het communisme.
Verschillende voormalige nazi's hebben op zowel wetenschappelijk gebied als op het gebied van spionage met de Amerikanen samengewerkt. En onder dwang of "goedmaken van oude daden" was echt niet de drijfveer of de reden. Maar had alles met de koude oorlog te maken.
BlackPyjama schreef: een gevangengenomen AK-47, door het zeer herkenbare geluid was het gevaarlijk om het geweer te gebruiken in de bush, maar op de basis was het natuurlijk een veelvoorkomende recreatie om vijandelijke wapens uit te testen.
De M16 was zeker in de eerste jaren echt niet het populairste wapen voor de Amerikanen door de gebreken die hij had.
Amerikaanse speciale eenheden waren niet vies van gebruik van de AK-47 mede door zijn betrouwbaarheid. Maar ook de "oude" wo 2 wapens hebben ze veelvuldig gebruikt.
Black Pyjama schreef: Idem voor de bolt-action Springfield M1903, het is een fijn wapen voor zijn tijd, maar in de bush of op de boondocks heb je meer aan een semi-automatische M14 met scope (M21 genaamd), gezien de flexibiliteit van het wapen.
Black Pyjama
Ook in Vietnam is de springfield sniper uitvoering gebruikt. Dus "zijn tijd" heeft hij langer weten te rekken als de M14 met (of zonder) scope.

Voor sniper acties wordt nu nog steeds, in vrijwel alle landen, bij voorkeur een bold action wapen gebruikt en ipv semi automatisch.
De omstandigheden maakt blijkbaar niet veel uit. Bold action wordt betrouwbaarder geacht als semi automatisch

Een goede sniper verplaatst zich na bijna elk schot en gaat geen uitgebreide gevechten aan waar semi automatisch geschikter voor is.
Volgens mij heet het model M-14 mét scope M21... :wink: (effe tussendoor :P)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Black Pyjama
Lid

Black Pyjama schreef: ..M14 met scope (M21 genaamd)..
Justin schreef:Volgens mij heet het model M-14 mét scope M21... :wink: (effe tussendoor :P)
Ik had het goed. 8)
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Black Pyjama schreef:
Black Pyjama schreef: ..M14 met scope (M21 genaamd)..
Justin schreef:Volgens mij heet het model M-14 mét scope M21... :wink: (effe tussendoor :P)
Ik had het goed. 8)
Oops sorry helemaal overheen gelezen! :P :oops: :P
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
johan willaert
Lid
Contacteer:

Black Pyjama schreef:Geweerontwikkelingen gaan tegenwoordig steeds sneller, en het duurde vrij lang sinds 1903 voordat het gasdruksysteem uitgevonden werd
:roll:

Cei-Rigotti???? 1890???

BAR???

De ontwerpen van John Moses B....
29th Let's Go!!!!!
Black Pyjama
Lid

johan willaert schreef:Cei-Rigotti???? 1890???
Daar had ik nog nooit van gehoord, lol, maar het geweer was waarschijnlijk te duur, te complex en te onhandig voor de internationale handel. Ik bedoelde dus dat het te lang duurde voordat er, in de scherpschuttersgewerenhandel, een semi-automatisch wapen goed genoeg was (alweer de waarden: goedkoop, eenvoudig en handig) om in te voeren in een militaire afdeling.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

We zijn hier behoorlijk off-topic aan het raken wo2 wapens in Vietnam!

Om te beginnen een bord bij een USMC sniper school vermeld het volgende:

The average round expended per kill with the M16 in Vietnam was 50.000.
Snipers averaged 1,3 rounds.
The cost difference was $ 23.00 v 27cents

Er waren zelfs Amerikaanse sniper scholen opgezet in Vietnam door het leger als de mariniers. Jungle is absoluut reden om geen snipers in te zetten. (Trouwens er is niet alleen jungle in Vietnam waar men vocht.)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Foto 1 De winchester m70 geweer gebruikt door USMC bolt action. Voor het eerst op de markt in de jaren 30! En onveranderd doorgebruikt tot in Vietnam. In 1964 is heeft deze een moderner jasje gekregen,( fiberglas stock meestal in camouflage kleur.)
Foto2 Vervangen door de Remington model 700/m40 bolt action (USMC)
Foto 3 M24 gebruikt door het leger - bolt action (nog steeds in gebruik in actieve dienst)
Foto 4 USMC sniper Dalton in Vietnam deze houding is een persoonlijke en niet geleerd op de sniper school.
Foto 4 Murray Swift met zijn spotter (links) in Vietnam
Snipers werkten gewoonlijk met een spotter die een eventueel doel doorgaf.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Foto 1 De m21 (m14 met scope) is halverwege 1969 in gebruik gekomen later is de stock ook vervangen door fiber. Wat men als nadeel van dit wapen vond was dat hij semi automatich was, de patronen vlogen je om de oren. (navy seals hebben echter de behoefte gehad aan een semi-automatische sniper geweer) (Het is niet altijd zwart of wit maar grijs naar gelang de eisen en behoefte.)
Foto 2 Accuraat tot 700m de verbeterde versie (m25) is tot Desert storm gebruikt.
De National guard heeft hem nog in gebruiken twee andere active legeronderdelen welke weet ik zo niet meer.
Foto 3 m21 in Vietnam

Er is in Vietnam een test gedaan geen idee door welk onderdeel mariniers en of het leger? juli -okt 1967 met een 4 tal sniper wapens. 1 m14 met m84 scope, m14 met ART scope, de winchester m70 en een m16 met scope. De m14 met ART scope beviel het best. De scope was beter en sommige snipers van bepaalde eenheden waren blij dat ingeval van een hinderlaag hij semi automatisch was/is.

Afbeelding
m16 met scope. sniper Roberts met spotter.
Maar snipers opereren ook vaak onafhankelijk van eenheden. Het observeren van een weg of gebied en wachten tot er een geschikt doel opduikt. Semi automatisch is dan absoluut geen prioriteit.
Sommige geweren waren ook uitgerust met silencers.

En om weer op topic te komen. Roberts met een Thompson !
Afbeelding
Black Pyjama
Lid

Ik zou het bijna als een belediging zien dat je mij ervan beschuldigt, niet te weten dat er niet alleen maar jungle in Vietnam was. :shock: En off-topic? Who cares? We praten hier toch gezellig over Vietnam?
En nog iets, ik ben voor de fun even nagegaan over M1903's in Vietnam, en er waren lang niet zoveel Springfields als jij denkt. Het is bijna nooit voorgekomen dat een Infanterie peloton een sniper had, terwijl ze in de bush waren. Maar daar zeg je het al, en ik citeer: "Sommige snipers van bepaalde eenheden waren blij dat ingeval van een hinderlaag hij semi automatisch was." Dat is waar, want ik denk dat je bij een gemiddelde hinderlaag in de bush er niet zo snel levend vanaf komt met een bolt-action.

[img=http://img91.imageshack.us/img91/3112/capturedriflechulaipv0.th.jpg] Een gevangengenomen Mosin Nagant, veel gebruikt door de Noord-Vietnamezen, komt ook oorspronkelijk uit de WWII.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Black Pyjama schreef:Ik zou het bijna als een belediging zien dat je mij ervan beschuldigt, niet te weten dat er niet alleen maar jungle in Vietnam was. :shock: En off-topic? Who cares? We praten hier toch gezellig over Vietnam?
1) Je opmerking over de dat je niet veel hebt aan een sniper in de bush gaf mij die indruk. Ik neem niet deel aan een forum om personen die ik niet ken te beledigen. Beschuldigen vind ik een zware opmerking in dit geval. Alsof ik je een zware misdaad in de schoenen wil schuiven. :(

2) Jasper is dit topic gestart met een vraag over wo2 wapens in Vietnam.
En ik vind het wat minder om zijn topic te veranderen in een heel andere discussie. Hoewel dat nooit helemaal te vermijden is en over het algemeen zijn de moderatoren daar ook niet al te happy over. Het is geen halsmisdaad maar als ik een topic start zou ik het minder leuk vinden als het een heel andere weg inslaat. Hoe leuk het deze off topic richting ook is. Maar het bovenstaande is mijn motivatie om het te benadrukken.
Black Pyjama schreef:En nog iets, ik ben voor de fun even nagegaan over M1903's in Vietnam, en er waren lang niet zoveel Springfields als jij denkt.
Ik heb geen aantallen springfields genoemd meen ik. Wel dat deze gebruikt zijn. Dit in het kader van het topic. ik ken de getallen niet eens! Als jij getallen hebt gevonden zou dat leuk zijn om dat juist in dit topic te vermelden.
Black Pyjama schreef:Het is bijna nooit voorgekomen dat een Infanterie peloton een sniper had, terwijl ze in de bush waren.
Hier ben ik het niet mee eens.
In eerste instantie waren de Amerikaanse snipers slecht met het scoren van een aantal kills.
Men is nagegaan hoe dat kwam en heeft de taktieken voor hun inzet veranderd.

Er zijn 2 taktieken ontwikkeld voor hun inzet in samenwerking met peletons die zeer veel succes hadden.
1) een sniper en spotter zetten een ambush op en worden ondersteund door 8-10 soldaten.
2) Een groep soldaten van dezelfde omvang zet een ambush op en zij worden ondersteund door een sniper met een spotter.

Bijna elk wo2 wapen is in de 2e Vietnam oorlog gebruikt en zeer veel door de VC die veel buit hebben gemaakt op o.a. de Fransen en veel hebben verkregen uit Chinees Russische bestanden.

AfbeeldingAfbeelding

Foto1 Een M3 grease gun Foto 2 Gemaakt in Vietnamees museum Amerikaanse m2 vlammenwerper en een 60mm mortier?(foto via een vriendin)
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Black Pyjama schreef:Vergelijkbaar met een gevangengenomen AK-47, door het zeer herkenbare geluid was het gevaarlijk om het geweer te gebruiken in de bush, maar op de basis was het natuurlijk een veelvoorkomende recreatie om vijandelijke wapens uit te testen.
Black Pyjama
Hier ben ik het niet mee eens. De AK47 werd zeker door speciale eenheden vaak als persoonlijk wapen gedragen. Juist vanwege het feit dat het een uiterst betrouwbaar wapen is maar nog meer omdat de munitie van gedode VC gebruikt kon worden. De kans om zonder munitie te komen in vijandig gebied werd zo een stuk kleiner. Toch wel belangrijk als je voor langere tijd in de bush zat.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Jim schreef:Foto1 Een M3 grease gun
Het is een M3A1 Grease Gun
29th Let's Go!!!!!
Black Pyjama
Lid

racefiets schreef:
Black Pyjama schreef:Vergelijkbaar met een gevangengenomen AK-47, door het zeer herkenbare geluid was het gevaarlijk om het geweer te gebruiken in de bush, maar op de basis was het natuurlijk een veelvoorkomende recreatie om vijandelijke wapens uit te testen.
Black Pyjama
Hier ben ik het niet mee eens. De AK47 werd zeker door speciale eenheden vaak als persoonlijk wapen gedragen. Juist vanwege het feit dat het een uiterst betrouwbaar wapen is maar nog meer omdat de munitie van gedode VC gebruikt kon worden. De kans om zonder munitie te komen in vijandig gebied werd zo een stuk kleiner. Toch wel belangrijk als je voor langere tijd in de bush zat.
Mag ik je even verzoeken om de hele posts (of misschien een van mijn eerdere) te lezen, voor te oordelen over mijn woorden.
Black Pyjama
Lid

Black Pyjama schreef:
racefiets schreef:
Black Pyjama
Mag ik je even verzoeken om de hele posts (of misschien een van mijn eerdere) te lezen, voor te oordelen over mijn woorden.
--
Jim schreef:1) Je opmerking over de dat je niet veel hebt aan een sniper in de bush gaf mij die indruk. Ik neem niet deel aan een forum om personen die ik niet ken te beledigen. Beschuldigen vind ik een zware opmerking in dit geval. Alsof ik je een zware misdaad in de schoenen wil schuiven. :(
Ken je het woord sarcasme? :? :P
Jim schreef:Ik heb geen aantallen springfields genoemd meen ik. Wel dat deze gebruikt zijn. Dit in het kader van het topic. ik ken de getallen niet eens! Als jij getallen hebt gevonden zou dat leuk zijn om dat juist in dit topic te vermelden.
Ik zal eens nagaan.
Jim schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
In eerste instantie waren de Amerikaanse snipers slecht met het scoren van een aantal kills.
Men is nagegaan hoe dat kwam en heeft de taktieken voor hun inzet veranderd.

Er zijn 2 taktieken ontwikkeld voor hun inzet in samenwerking met peletons die zeer veel succes hadden.
1) een sniper en spotter zetten een ambush op en worden ondersteund door 8-10 soldaten.
2) Een groep soldaten van dezelfde omvang zet een ambush op en zij worden ondersteund door een sniper met een spotter.
En hoe vaak kwam dat voor? Heel weinig? Snipers werden vaak gebruikt in bases, en bij missies met een speciaal doel. (i.e. Bepaalde doelen opsporen zoals opslagplaatsen, individuele snipers elimineren, etc.) Het aanpassen van de taktieken wat betreft de scherpschutters moet dus redelijk laat in de oorlog zijn geweest, en anders viel het me vast wel op.
Jim schreef:Bijna elk wo2 wapen is in de 2e Vietnam oorlog gebruikt en zeer veel door de VC die veel buit hebben gemaakt op o.a. de Fransen en veel hebben verkregen uit Chinees Russische bestanden.
Het enige Franse geweer dat er bovenuit steekt is het submachinegeweer MAT-49, dat in grote getale buit werd gemaakt. De rest van WOII geweren, die door de communistische Vietnamezen werd gebruikt, werd door de Ruskie's en de Chinezen doorverkocht aan Vietnam en Cambodja (Rode Khmer).

Black Pyjama
Ivo Wilms
Lid

Bericht door Ivo Wilms »

Sander Hoenjet schreef:
once whe where heroes

Bedoel je soms, When we were heroes?

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie