Trotski

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Mijn vraagje;

Na de Russische revolutie (de 2e) werd Leon Trotski in het Buitenland vermoord; waar was dat (Verenigde Staten?) en is zijn graf bekend?

Ik kan hier niets over vinden, dus B'Ellanna, iedere hulp is welkom!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Trotski werd in Mexico met een bijl in het hoofd geslagen

Kijk hier maar eens..., ergens onderaan.

Over zijn graf weet ik (nog) niets.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuhh....joepi?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Deze vraag uit het Topic 'Joepie' verwijderd en in een nieuw topic gezet.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
de ernstige man
Lid

Bericht door de ernstige man »

Trotski werd helemaal niet met een bijl om het leven gebracht :lol: :frownno:
Hij werd (inderdaad in Mexico) om het leven gebracht met een paraplu (met een mes erin) door de Geheime Politie van de Tsaar van Rusland.
:P
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

nou snap ik door al die icoontjes niet of je dat nu serieus meent ofdat het een grapje is..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Beetje onzin Ernstige man, de Tsaar was toen al afgezet en het was dan ook een geheim agent van Lenin die Trotski met een IJsbijl zijn hoofd in sloeg. Het stel waar Trotski bij logeerde werd eerst verdacht!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Tsk, Tsk, tsk.

Ook Lenin (+1924) was toen al dood.
Trotski werd in 1940 in Mexico gedood door agenten van de NKVD (voorloper van de KGB)

Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lev_Trotski
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik bedoelde Stalin :) Ik kwam met Lenin in de war omdat Ernstige man over de Tsaar begon :D
de ernstige man
Lid

:lol: :lol: :lol:
Het was maar als grapje bedoelt hoor jongens haha
:lol: :lol: :lol:
al dacht ik wel dat hij anders om het leven was gebracht dan met een ijsbijl, serieus.
De Tsaar was inderdaad al afgezet maar dat betekent niet dat hij geen macht meer had hij was er nog steeds en zijn aanhang ook...
Dus opzich had het wel gekund
OOPS OOPS OOPS
blundertje
ja
inderdaad het klopte niet wat ik zei haha :lol: :lol:
de ernstige man
Lid

Maar waarom werd hij eigenlijk vermoord?
Hij was toch juist communist of ben ik nu helemaal ernstig in de war?
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Tsja, dan moeten we de complete psyche van Stalin doornemen. Hij zag in iedereen een vijand en zeker in de oude garde (de vrienden van Lenin) dus alvorens zich op het uitschakelen van miljoenen andere russen te richten zette hij eerst hun ontrouw aan de revolutie en samenzwering tegen het proletariaat in scene. Dit moesten ze allemaal met de dood bekopen (hij liet er één vermoorden en schoof dit vervolgens de anderen als "samenzwering" in de schoenen) op enkelen na die naar het buitenland vluchtten ("verbannen", was de officiële Soviet versie). Trotski was er daar één van. Heel kort samengevat zag Stalin in de afwezige Trotski nogsteeds een groot gevaar en dus was hij zelfs in Mexico niet veilig.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als je de achterliggende reden wilt begrijpen zul je meer moeten lezen over stromingen in het communisme, Lev was een oud aanhanger van de Mensjewieken, Stalin was een Bolsjewieken,
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Lev Davidovitsj Bronstein, oftewel Leon Trotski was de militaire organisator achter de Russische Revolutie en de Tweede Man naast Lenin. Direct na de oktober revolutie werd hij minister van oorlog en de organisator van het Rode Leger. HIj organiseerde het vredesverdrag te Bres Litowsk met Duitsland en organiseerde de overwinning van het Rode Leger tijdens de burgeroorlog na de revolutie.

Ten tijde van Lenins dood was Trotski de gedoodverfde opvolger van Lenin. Stalin wist hier echter op slinkse wijze een stokje voor te steken. De aanhangers van Trotski werden als verraders bestempeld en Trotski zelf werd naar Siberie verbannen. Uiteindleijk moest Trotski de Sovjer Unie verlaten en vestigde hij zich in Mexico.

Hier ging Trotski echter verder met zijn politieke strijd tegen het soort communisme wat Stalin had ingevoerd. Trotski had ene ander soort communisme in gedachten. Stalin bleef hem hierdoor als een groot gevaar zien vooral toen Trotski een eigen Internationale politieke organisatie op ging richten. Daarom liet hij hem door de NKVD ombrengen in 1941.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Bob Marien
Lid

Trotski

Bericht door Bob Marien »

Sorry hoor, maar Trotski stierf op20 augustus 1940 in Coyoacan, Mexico.
Hij kon dus in 1941 niet meer vermoord worden. :evil:
Plaats reactie