De canon van Nederland...

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

De canon van Nederland...

Bericht door Harro »

En dit is hem dan...

Hunebedden (ca. 3000 v.Chr.). Vroege landbouwers
De Romeinse Limes (47-ca. 400). Op de grens van de Romeinse wereld
Willibrord (658-739). Verbreiding van het christendom
Karel de Grote (742-814). Keizer van het avondland
Hebban olla vogala (ca. 1100). Het Nederlands op schrift

Floris V (1254-1296). Een Hollandse graaf en ontevreden edelen
De Hanze (1356-ca. 1450). Handelssteden in de Lage Landen
Boekdrukkunst (ca. 1450). Revolutie in reproductie
Erasmus (1466?-1536). Een internationaal humanist
Karel V (1500-1558). De Nederlanden als bestuurlijke eenheid

De Beeldenstorm (1566). Godsdienststrijd
Willem van Oranje (1533-1584). Van rebelse edelman tot 'vader des vaderlands'
De Republiek (1588-1795). Een staatkundig unicum
De Verenigde Oostindische Compagnie (1602-1799). Koloniale handel en overzeese expansie
De Beemster (1612). Nederland en het water

De Grachtengordel (1613-1662). Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw
Hugo de Groot (1583-1645). Een geniaal rechtsgeleerde
Statenbijbel (1637). Het boek der boeken
Rembrandt (1606?-1669). De grote schilders
De Atlas Major van Blaeu (1662). De wereld in kaart

Michiel de Ruyter (1607-1676). Zeehelden en de brede armslag van de Republiek
Spinoza (1632-1677). Op zoek naar de waarheid
Slavernij (ca. 1637-1863). Mensenhandel en gedwongen arbeid in de Nieuwe Wereld
Buitenhuizen (17e en 18e eeuw). Rijk wonen buiten de stad
Eise Eisinga (1744-1828). De Verlichting in Nederland

De Patriotten (1780-1795). Crisis in de Republiek
Napoleon Bonaparte (1769-1821). De Franse tijd
Koning Willem I (1772-1843). Het koninkrijk van Nederland en België
De eerste spoorlijn (1839). De versnelling
De Grondwet (1848). De belangrijkste wet van een staat

Max Havelaar (1860). Aanklacht tegen wantoestanden in Indië
Verzet tegen kinderarbeid (19e eeuw). De werkplaats uit, de school in
Vincent van Gogh (1853-1890). De moderne kunstenaar
Aletta Jacobs (1854-1929). Vrouwenemancipatie
De Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Oorlog en neutraliteit

De Stijl (1917-1931). Revolutie in de vormgeving
Crisisjaren (1929-1940). Samenleving in depressie
De Tweede Wereldoorlog (1940-1945). Bezetting en bevrijding
Anne Frank (1929-1945). Jodenvervolging
Indonesië (1945-1949). Indonesië bevecht zijn onafhankelijkheid op Nederland

Willem Drees (1886-1988). De verzorgingsstaat
De watersnood (1 februari 1953). De dreiging van het water
De Televisie (1948-heden). De doorbraak van een massamedium
Haven van Rotterdam (vanaf ca. 1880). Poort naar de wereld
Annie M.G. Schmidt (1911-1995). Tegendraads in een burgerlijk land

Suriname en de Nederlandse Antillen (vanaf 1945). Dekolonisatie van de West
Srebrenica (1995). De dilemma's van vredeshandhaving
Veelkleurig Nederland (vanaf 1945). De multiculturele maatschappij
De gasbel (1959-2030?). Een eindige schat
Europa (vanaf ---1945). Nederlanders en Europeanen
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

En moet iedereen dit uit zijn hoofd kennen ?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

http://www.entoen.nu/informatie.aspx?id=2
Wat is de bedoeling van een canon?
De hier gepresenteerde canon is in de eerste plaats bedoeld voor het onderwijs: niet als verplichte stof, maar wel als een duidelijke handreiking van wat er op de basisschool en op de verschillende schooltypen van het voortgezet onderwijs behandeld zou kunnen worden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Wat ik op dit moment heb gehad komt wel in de buurt.
Zijn dit trouwens onderwerpen voor één hoofdstuk?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee, dit is de canon voor het basis- en voortgezet onderwijs. Hoe wil je dit allemaal in één hoofdstuk proppen? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Harro schreef:Nee, dit is de canon voor het basis- en voortgezet onderwijs. Hoe wil je dit allemaal in één hoofdstuk proppen? :?
Ik bedoelde is elke regel (bijv. Hunnebedden, Romeinen) een hoofdstuk?
Hoewel ik het raar vind dat je sommige onderwerpen op het basis- en voortgezet onderwijs krijgt. Je behandelt dan 2x hetzelfde onderwerp.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat behandelen ze nu toch ook? Maar nogmaals, het is geen hoofdstukindeling maar de canon voor het geschiedenisonderwijs in Nederland.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Op zich wel een aardige lijst, maar nu nog wat extra uren voor het geschiedenisonderwijs zodat er ook daadwerkelijk ruimte is om hier iets mee te doen.

Het lijkt mij overigens wel interessant als je op deze website gelijk je kennis zou kunnen testen over deze onderwerpen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik vind persoonlijk (maar dat zal waarschijnlijk door mijn interessegebied komen) dat er weinig aandacht uitgaat naar de Industriële Revolutie, het ontstaan van de arbeidersbeweging, de opkomst van het Communisme en de invloed hiervan op de wereld (Koude Oorlog!). Wellicht had dit er als punt bij gemoeten?
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Goed punt Zhukov, ik vroeg mij ook al af waar de aloude hoofdstukken over liberalisme, socialisme en communisme gebleven zijn en vooral waar de Koude Oorlog verstopt zit.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Als je dit soort dingen gaat behandelen, Zhukov, dan focus je op de wijze waarop het proletariaat zich kan verzetten tegen het juk van de bourgeoisie. Dan zou je ook moeten focussen op hoe het proletariaat zich heeft verzet tegen het juk van de aristocratie. Wanneer je dit doet, blijkt opeens heel duidelijk het verband tussen het verzet tegen de ene en het verzet tegen de andere. Dan moet je het noodgedwongen ook hebben over de redenen waarom het proletariaat zich zo verzet heeft.

Dit soort dingen levert een veel minder gedwee volk op. Vandaar dat er niet zo over gerept wordt. Men moet immers klaargemaakt worden voor de volgende fase in de onderdrukking van het proletariaat: een wereldregering. Het is immers zo dat wanneer er geen andere regeringen meer zijn iemand geen andere keus meer heeft dan het juk van die ene regering maar te accepteren? Al helemaal wanneer men op school nooit heeft geleerd dat men zich vroeger ook wel verzet heeft en dat er andere manieren bestaan hebben.

Maar ja, ik ben een rare.
Laatst gewijzigd door Arjen op 17 okt 2006, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Arjen, weet je hoe ongelovelijk zat ik het ben dat je elk topic aangrijpt om je anarchistische sympathie uiteen te zetten?

En daar laat ik het bij.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

In dit geval zette ik de beweegredenen van onze en andere overheden uiteen om het lesprogamma aan te passen. Dit principe noemt men indoctrinatie.

Dat dit een van de dingen is die ten grondslag ligt aan mijn anarchistische denkbeelden is iets anders. Foei, foei, zie je weer door je eigen denken mijn intenties niet?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Zhukov schreef:Ik vind persoonlijk (maar dat zal waarschijnlijk door mijn interessegebied komen) dat er weinig aandacht uitgaat naar de Industriële Revolutie, het ontstaan van de arbeidersbeweging, de opkomst van het Communisme en de invloed hiervan op de wereld (Koude Oorlog!). Wellicht had dit er als punt bij gemoeten?
Ik weet dat er in mijn boek een heel hoofdstuk aan wordt besteed. Dat ligt denk ik ook aan het boek.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: De canon van Nederland...

Bericht door Shifty »

Harro schreef:Slavernij (ca. 1637-1863). Mensenhandel en gedwongen arbeid in de Nieuwe Wereld
Dat is nu net het onderwerp voor 1 van mijn 2 taken van het eerste semester (op universitair niveau wel te verstaan). Een leuke encyclopedie , helaas wel in het engels en daardoor misschien minder geschikt voor de basischool en de eerste paar jaren van het secundair onderwijs, over het onderwerp is : COLONIALISM An international Social , cultural and political Encyclopedia , 2003.
Plaats reactie