E.T schreef:ik vind het maar een flut canon, ik snap het doel niet. Zijn DIT nou alle hoogtepunten uit de Nederlandse geschiedenis? Wie heeft dit opgesteld?
- Nee, het zijn geen "hoogtepunten" maar een aantal kernpunten waaraan de leraar vervolgens de verdieping ophangt.
- Wie dit heeft opgesteld kun je hierboven al lezen
http://www.entoen.nu/informatie.aspx?id=2
Wat is de bedoeling van een canon?
De hier gepresenteerde canon is in de eerste plaats bedoeld voor het onderwijs: niet als verplichte stof, maar wel als een duidelijke handreiking van wat er op de basisschool en op de verschillende schooltypen van het voortgezet onderwijs behandeld zou kunnen worden.
Cas schreef:De onafhankelijkheid van Belgie
De moord op Pim Fortuyn / Theo van Gogh
De bijdrage van de grote schrijers, Mulisch, Reve enz
Allemaal onderwerpen die prima binnen de kernpunten passen die nu in de canon staan. Maar ik vrees dat een heleboel mensen hier niet snappen wat een canon is cq. niet snappen hoe een canon werkt. Het zijn niet de "belangrijkste gebeurtenissen" of "hoogtepunten" en niet alles moet in de lijst want dan wordt hij honderdmaal zo lang.
Pluk van de Petteflat vinden ze bijvoorbeeld niet belangrijker dan de moord op Van Gogh. Schmidt staat voor het onderwerp cultuur, en daar vallen Mulisch en Reve ook onder. Maar als handvat voor onderwijs vanaf de basisschool is Pluk aansprekender dan De Avonden of De Ontdekking van de Hemel. Het gaat om vijftig handvatten waaraan het geschiedenis onderwijs in Nederland kan worden opgehangen. Het is dus geen rijtje dat domweg geleerd moet worden maar een "kapstok" aan de hand waarvan lesmethoden ontwikkeld kunnen worden en lessen opgebouwd. De moord op Theo van Gogh valt onder de canon "Multiculturele Samenleving".
Idem de klacht over het socialisme. Reken maar dat deze politieke stroming binnen de canon Verzet tegen kinderarbeid en de canon Willem Drees past. En de Belgische onafhankelijkheid valt binnen de canon Koning Willem I.