1918-1923

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
dennisb
Lid

1918-1923

Bericht door dennisb »

Ik was zojuist wat dingen aan het doorlezen van de Weimar republiek enzo. Duitsland had in 1919 veel schulden aan Frankrijk en Engeland, op een gegeven moment hadden zij geen geld meer om die schulden te betalen, en stopte Amerika, Duitsland geld toe, maar met welke reden hadden Frankrijk en Engeland schulden aan Amerika ?? :roll:

Tevens ook nog een vraag.. Amerika richtte na de WOI ook de volkenbond op, maar waarom traden ze zelf niet in in de Volkenbond? Niet dat het een groot succes werd, mede doordat Amerika niet meedeed, en ook deels door het Vetorecht, maar waarom deed Amerika niet mee dan ? :roll:
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ik kan wel beknopt hierop antwoorden. De Engelsen en Fransen maakten gebruik van amerikaans materiaal. De amerikaanse fabrieken draaiden enorm goed op de productie van allerlei zaken die direct verscheept werden naar Brittannië en Frankrijk, denk hierbij aan zowel militaire als civiele goederen. De Amerikanen lieten de Fransen en Britten dit "op rekekning" kopen. Dus achteraf hadden beide landen enorme schulden.

de tweede vraag. In Amerika kwam er na de grote oorlog een stroming op die zoveel inhield dat amerika zich enkel nog met zichzelf wilde bemoeien. Dit Isolationisme was mede de oorzaak van het niet toe willen treden tot de Volkenbond. Ditzelfde isolationisme was ook de reden dat de VS zich tot 7 december 1941 niet in de Tweede Wereldoorlog wilde mengen.

Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kan, er zijn vele goede ( ook nederlandstalige) boeken, die over de econimsche en politieke wereldsituatie in het interbellum gaan.

Michiel
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

OK, bedankt! :)
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Ik heb eigenlijk nog een vraag, ik denk dat ik die hier ook maar post:

De Fransen wouden ook in de Eerste Wereldoorlog wraak op 1971, toen zij Elzas-Lotharingen verloren, maar welke aanleiding had het dat Duitsland in 1871 Frankrijk binnenviel ? :roll:
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Duitsland was een versnippert rijk. Pruisen heeft door middel van Frankrijk een gezamelijk vijand gecreëert. Door die oorlog hebben alle staatjes zich verenigt tot het Duitse Keizerrijk.
Dictators die, like all men.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Bart M. schreef:Duitsland was een versnippert rijk. Pruisen heeft door middel van Frankrijk een gezamelijk vijand gecreëert. Door die oorlog hebben alle staatjes zich verenigt tot het Duitse Keizerrijk.
Jawel, maar wat was dan de reden dat Duitsland Frankrijk binnenviel in 1871 ?

Alleen omdat Duitsland versnippert was, en om het op die manier weer te "herenigen" ? :roll:
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

dennisb schreef: Jawel, maar wat was dan de reden dat Duitsland Frankrijk binnenviel in 1871 ?

Alleen omdat Duitsland versnippert was, en om het op die manier weer te "herenigen" ? :roll:
Dat was precies de reden. Nationalisme versterken.
Dictators die, like all men.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Bedankt! :)
Plaats reactie