Mijn reactie daarop was als volgt:Jonhy Frost schreef:Goed gezegd!!
Zo erg dat de Nederlandse soldaten die niet naar indië wilde nog steeds niet fatsoenlijk behandeld worden.
Nederland verzwijgt het dat ze (ook met slaven en zo) vroeger verkeerde dingen gedaan hebben.
En daaraan wil ik nog toevoegen dat belastinggeld ook uitgegeven wordt aan defensie en binnen defensie vooral ook de opleiding en continue training van soldaten en het hun voorzien van uitrusting en materiaal. Als jij dus veel geld moet betalen als overheid om mensen tot soldaat op te leiden en van uitrusting te voorzien mag je toch verwachten dat deze soldaten 100% inzetbaar zijn en niet op het moment dat ze moeten doen waarvoor ze al die tijd getrained en opgeleid zijn het af laten weten vanwege hun persoonlijke mening over een kwestie of oorlog.Achterhaald idee, Bot heeft laatst in Indonesie nog toegeven dat we fout zijn geweest van 1945 tm. 1949. En dat we foute dingen gedaan hebben tijdens onze VOC periode en de periode van de kolonisatie is allang toegegeven en staan al jarenlang te boek als de zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis.
Daarnaast is plichtwijgering hoe je het ook wend of keert gewoon strafbaar. Of jij nu vind dat je er goed aan hebt gedaan of niet, sterker nog, al vind de hele wereld dat je er goed aan gedaan hebt, het is strafbaar en fout. Als je het leger ingaat heb je te doen wat je meerderen je opdragen daar ga je mee akkoord als je voor een bepaald aantal jaren tekend. Jou wil en/of denkgoed is ondergeschikt aan dat van hun. Als je het daar niet mee eens bent moet je niet tekenen.
Ik vind om de hierboven genoemde redenen dat plichtweigering heel erg fout is en flink veroordeeld mag worden. Het is uiteraard vervelend voor een beroepssoldaat in een oorlog mee te moeten vechten waar het het niet mee eens is of waar hij veel kansloopt om niet van terug te komen, maar hij heeft zelf voor het leger gekozen en dan had hij zelf die consequenties in moeten zien van het door hem gekozen beroep.
Nu ben ik erg benieuwd hoe jullie hierover denken!!!