Hoe fout is plichtweigering?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Hoe fout is plichtweigering?

Heel fout, en dit moet ook zwaar veroordeeld worden.
19
51%
Wel fout, maar dit moet niet te zwaar veroordeeld worden.
5
14%
Niet fout, maar moet toch veroordeeld worden.
3
8%
Niet fout en mag ook niet veroordeeld worden.
7
19%
Geen mening.
3
8%

Totaal aantal stemmen: 37

Justin
Lid

Bericht door Justin »

Seyffardt schreef:
Justin schreef:

Verplicht worden in de gezondheidszorg te werken is iets anders dan verplicht worden het leger in te gaan... :roll:
Misschien verkeerd geschreven, bedoel niet dat het zeg maar je recht is om nee te zeggen, maar dat je dan wel mag weigeren.. :wink:
Ik bedoel er gewoon mee dat het geen misdaad is als je als dienstplichtige dienst weigert
Dat was het dus wél want er stond gevangenisstraf op. Het woord zegt het al, Justin: dienstplicht :!:
Ja, en dáár ben ik het niet mee eens, dan zou je niet gestraft moeten worden, maar als je als Beroeps tekent, en dan weigert, zou je wel gestraft moeten worden (maarja das gewoon een eigen mening :P)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Het weigeren als beroeps is een vorm van contractbreuk, maar het weigeren als dienstplichtige is wetsovertreding, hoe je het went of keert.
Ik weet dat het voor sommigen moeilijk te verteren is dat je als Nederlander ook plíchten hebt, ook al is dat niet altijd even leuk voor het individu. Op het moment dat hier over een paar jaar in Nederland de hel zou losbarsten in geval van oorlog, dan komen ze jou ook in het camopak hijsen, Justin. Maak jezelf geen illusies :)
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Seyffardt schreef:Het weigeren als beroeps is een vorm van contractbreuk, maar het weigeren als dienstplichtige is wetsovertreding, hoe je het went of keert.
Ik weet dat het voor sommigen moeilijk te verteren is dat je als Nederlander ook plíchten hebt, ook al is dat niet altijd even leuk voor het individu. Op het moment dat hier over een paar jaar in Nederland de hel zou losbarsten in geval van oorlog, dan komen ze jou ook in het camopak hijsen, Justin. Maak jezelf geen illusies :)
Hehe ik ga (wil in ieder geval) sowieso bij het Korps Mariniers :P
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Justin schreef:
Hehe ik ga (wil in ieder geval) sowieso bij het Korps Mariniers :P
Mooi zo... :)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Skylighter schreef:Plichtweigering als beroeps, fout.
Plichtweigering als dienstplichtige, twijfelgeval.

Die mannen die naar Indie moesten waren veelal dienstplichtingen, daarom klopt jouw reactie op de post van Johny Frost niet helemaal Sinister.
De mannen die in eerste instantie bij de KNIL kwamen na de oorlog dat waren de Molukkers en Indonesiers die voor de oorlog ook al voor Nederland gevochten hadden. Deze vormden de eerste KNIL onderdelen na de oorlog in Indonesie. De volgende lichting was er een van vooral brigades en andere onderdelen die zich vrijwillig hadden aangemeld voor de (na)oorlogse krijgsmacht. Daarna kwamen pas de dienstplichtigen. Je hebt natuurlijk wel gelijk in dat deze er niet op zaten te wachten, maargoed dienstplicht was er nu eenmaal en daar had je, je maar naar te schikken. Anderen in andere tijden zoals aan de vooravond van de meidagen van 1940 zaten er ongetwijfeld ook veel soldaten niet op te wachten te moeten gaan vechten voor hun leven maargoed die moesten ook.

En even voor de duidelijkheid, ik ben zelf ook 100% voor de dienstplicht. Natuurlijk zitten daar veel jongeren niet op te wachten maar er moet maar weer eens discipline en pit in die asociale jeugd van tegenwoordig worden geramd. Aan die gehele patatgeneratie hebben we geen ene bal als we over zoveel jaar de touwtjes over moeten nemen van de mensen die er nu zitten of als we een oorlog moeten vechten voor ons bestaan. Een stel verwende blagen zijn we bij mekaar, en verwende blagen zijn lui en zeuren te veel zoals iedereen wel weet. En met lui zijn en zeuren bouw je en/of behoud je geen sterke economische, welvarende, sociale enz; enz; samenleving.
johan willaert schreef:Als je als militair zonder nadenken bevelen dient uit te voeren, waarom zijn er dan zoveel oorlogsmisdaden bestraft?
Omdat oorlogsmisdaden vooral begaan worden door soldaten die hun eigen weg gaan en die zelf besluiten wat zij denken dat goed en slecht voor ze is en die dus niet meer luisteren naar de bevelen van bovenaf. Aan stuurloze en dus ongedisciplineerde soldaten heb je niks. Zo zei een, ik dacht, Romeinse generaal al eens zoiets als: “Een ongedisciplineerd leger is net zoveel een leger als een kudde koeien.”
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

SiNiStEr schreef:
johan willaert schreef:Als je als militair zonder nadenken bevelen dient uit te voeren, waarom zijn er dan zoveel oorlogsmisdaden bestraft?
Omdat oorlogsmisdaden vooral begaan worden door soldaten die hun eigen weg gaan en die zelf besluiten wat zij denken dat goed en slecht voor ze is en die dus niet meer luisteren naar de bevelen van bovenaf. Aan stuurloze en dus ongedisciplineerde soldaten heb je niks. Zo zei een, ik dacht, Romeinse generaal al eens zoiets als: “Een ongedisciplineerd leger is net zoveel een leger als een kudde koeien.”
Een voorbeeld om te illustreren wat ik bedoelde:...De Deportatie en Vernietiging van de Joden tijdens WO2 werd door het Hitler-regime bevolen en toch werden een massa uitvoerders hiervoor terecht gestraft...
Het gaat dus niet op om te zeggen dat je als militair klakkeloos uit te voeren hebt wat je wordt opgedragen....

De afschaffing of opschorting van de dienstplicht was in Belgie DE BESTE beslissing die ooit genomen werd en komt Defensie alleen maar ten goede!
Al degenen die noch met het leger, noch met dienstplichtigen in aanraking zijn gekomen, spreken hierover alleen maar ' van horen zeggen ' en kunnen zich hierover geen mening vormen....
Opvoeding van jongeren is geen taak van het leger, maar van ouders en scholen!
De Dienstplicht komt nooit meer terug en dat is maar goed ook.

En van elke militair wordt een kritische houding verwacht! Tinnen soldaatjes zoals hierboven massaal beschreven vind je alleen nog in games en films....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:Een voorbeeld om te illustreren wat ik bedoelde:...De Deportatie en Vernietiging van de Joden tijdens WO2 werd door het Hitler-regime bevolen en toch werden een massa uitvoerders hiervoor terecht gestraft...
Het gaat dus niet op om te zeggen dat je als militair klakkeloos uit te voeren hebt wat je wordt opgedragen....
Dus jij bent ervan overtuigd dat iedere Wehrmacht bevelhebber het bevel net zo goed had opgevolgd als de gemiddelde SS officier?
De SS was een misdadige organisatie, geen leger. Ook al had het deze status zichzelf aangemeten. [/quote]
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik begrijp jullie gedachten niet hoor. Ik heb gestemd op niet fout en mag ook niet bstraft worden. Het is zelfs nog veel sterker dan dat: het is de enig juiste actie die een soldaat kan ondernemen: weigeren.

We hebben namelijk soldaten om ons te beschermen tegen al die vreselijke mensen in het buitenland. Gelijk ook in het buitenland hebben ze soldaten om ze te beschermen tegen al die vreselijke mensen in alle andere buitenlanden (waar wij ook ondervallen). Maar het tegenstrijdige aan dit geheel is dat er pas oorlog kan ontstaan wanneer men soldaten aan twee kampen ziet staan. De enige manier om oorlog te voorkomen is dus om te zorgen dat er geen soldaten meer bestaan, of dat er nog maar 1 kamp bestaat...waardoor soldaten ook pverbodig worden.

De enige juiste koers is dus jezelf verwijderen uit de vergelijking. Alle andere opties zouden strafbaar gesteld moeten worden, en dan voornamelijk het pogen te werven van soldaten. Dit zijn namelijk de eerste stappen naar het schenden van de menselijkheid.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dodo schreef:Dus jij bent ervan overtuigd dat iedere Wehrmacht bevelhebber het bevel net zo goed had opgevolgd als de gemiddelde SS officier?
De SS was een misdadige organisatie, geen leger. Ook al had het deze status zichzelf aangemeten.
Neen, ik geef gewoon een voorbeeld dat aantoont dat soldaten wel zelf verantwoordelijk zijn....
29th Let's Go!!!!!
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Seffardt heeft makkelijk praten om de dienstplicht in te voeren... met jouw leeftijd kom je niet eens in aanmerking als strontsjouwer vanuit latrines. Het is in Nederland geprobeert om probleemjongeren te heropvoeden binnen het leger. Geloof dat het met een sisser is afgelopen. Enige wat helpt bij die lui is één op één begeleiding, psychiatrische hulp en een schop onder hun kont!

779
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Seyffardt schreef:Sinister, ik ben het volledig met je eens. Mij zal je het nooit zien opnemen voor principiële dienstweigeraars en dat soort lui. Ik werd misselijk bij het zien van de uitzending van "Andere Tijden", waarin bekende en onbekende Nederlanders er een soort sport van maakten om maar op "S5" afgekeurd te worden.
!!!

jij ook al :? ik zat het samen met mijn Opa te kijken. hij werd er ook al ziek van. hij heeft bij de Marine gezeten.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Dodo schreef:
johan willaert schreef:Een voorbeeld om te illustreren wat ik bedoelde:...De Deportatie en Vernietiging van de Joden tijdens WO2 werd door het Hitler-regime bevolen en toch werden een massa uitvoerders hiervoor terecht gestraft...
Dus jij bent ervan overtuigd dat iedere Wehrmacht bevelhebber het bevel net zo goed had opgevolgd als de gemiddelde SS officier?
De SS was een misdadige organisatie, geen leger. Ook al had het deze status zichzelf aangemeten.
[/quote]

Enige nuance is hier op zijn plaats dunkt mij.
De Waffen-SS had vanaf 1 september 1939 een volledige militaire status en was vanaf dat moment ondergeschikt aan het OKW (Oberkommando der Wehrmacht), net zoals Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine. De overige eenheden binnen het SS-complex (die dus geen militaire status hadden) bleven resorteren onder het SS-Hauptamt.
Tijdens de processen van Neurenberg is de SS als organisatie als misdadig aangemerkt. Mede door de inspanningen van Bundespresident Adenauer is deze uitspraak m.b.t. de Waffen-SS organiek komen te vervallen, waarna de voormalige soldaten recht kregen op pensioen, net zoals de overige 'Wehrmachtsangehörigen'. Voor alle duidelijkheid; in de gevallen waar sprake was van individuele veroordelingen wegens oorlogsmisdrijven gold dit recht op pensioen uiteraard niet.
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

779 schreef:Seffardt heeft makkelijk praten om de dienstplicht in te voeren... met jouw leeftijd kom je niet eens in aanmerking als strontsjouwer vanuit latrines. Het is in Nederland geprobeert om probleemjongeren te heropvoeden binnen het leger. Geloof dat het met een sisser is afgelopen. Enige wat helpt bij die lui is één op één begeleiding, psychiatrische hulp en een schop onder hun kont!

779

Strontsjouwer? Kom kom, een beetje respect voor de ouderdom, 779.
Ik loop inderdaad niet meer de kans om als frontsoldaat te worden opgeroepen, maar waarom zou ik makkelijk praten hebben?
Ik heb niet gesproken van probleemjongeren, maar van respect en discipline in het algemeen. Ik denk dat je zelf al, onbedoeld, laat blijken waar ik het over heb.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Achja het maakt ook allemaal niet meer uit. De kommunistische partij in Nederland is nu opeens de op 2 na grootste partij in Nederland in de peilingen, en stijgen met 1 a 2 zetels per dag. Als die partij gaat winnen, houden we geen leger meer over want ze willen 40% bezuinigen op het leger om de mensen in de bijstand 10% meer uitkering te geven zodat ze nooit meer aan het werk gaan... Dus de dienstplicht kan dan niet meer worden ingevoerd, daar er geen geld meer is :lol:

779
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

779 schreef:Achja het maakt ook allemaal niet meer uit. De kommunistische partij in Nederland is nu opeens de op 2 na grootste partij in Nederland in de peilingen, en stijgen met 1 a 2 zetels per dag. Als die partij gaat winnen, houden we geen leger meer over want ze willen 40% bezuinigen op het leger om de mensen in de bijstand 10% meer uitkering te geven zodat ze nooit meer aan het werk gaan... Dus de dienstplicht kan dan niet meer worden ingevoerd, daar er geen geld meer is :lol:

779
LOL, beetje bang voor Links 779 :lol: ?

Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie