Hoe fout is plichtweigering?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Hoe fout is plichtweigering?

Heel fout, en dit moet ook zwaar veroordeeld worden.
19
51%
Wel fout, maar dit moet niet te zwaar veroordeeld worden.
5
14%
Niet fout, maar moet toch veroordeeld worden.
3
8%
Niet fout en mag ook niet veroordeeld worden.
7
19%
Geen mening.
3
8%

Totaal aantal stemmen: 37

779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Dean- schreef:
779 schreef:Achja het maakt ook allemaal niet meer uit. De kommunistische partij in Nederland is nu opeens de op 2 na grootste partij in Nederland in de peilingen, en stijgen met 1 a 2 zetels per dag. Als die partij gaat winnen, houden we geen leger meer over want ze willen 40% bezuinigen op het leger om de mensen in de bijstand 10% meer uitkering te geven zodat ze nooit meer aan het werk gaan... Dus de dienstplicht kan dan niet meer worden ingevoerd, daar er geen geld meer is :lol:

779
LOL, beetje bang voor Links 779 :lol: ?

Dean
Bang is een groot woord, maar straks moeten de werkenden meer loonbelasting gaan betalen zodat de uitkeringstrekkers kunnen blijven zitten waar ze zitten en net zo veel geld krijgen dan dat ik verdien.. Beetje oneerlijk isnt it?

779
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:
Dodo schreef:Dus jij bent ervan overtuigd dat iedere Wehrmacht bevelhebber het bevel net zo goed had opgevolgd als de gemiddelde SS officier?
De SS was een misdadige organisatie, geen leger. Ook al had het deze status zichzelf aangemeten.
Neen, ik geef gewoon een voorbeeld dat aantoont dat soldaten wel zelf verantwoordelijk zijn....
En mijn punt is dat de mannen van de SS die het misdadige bevel voor het uitroeien van de Joden en andere minderheden niet te vergelijken zijn met de officieren en soldaten van een leger.

Ik begrijp je punt, maar ik vond alleen het voorbeeld niet zo handig gekozen.. :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Arjen schreef:Ik begrijp jullie gedachten niet hoor. Ik heb gestemd op niet fout en mag ook niet bstraft worden. Het is zelfs nog veel sterker dan dat: het is de enig juiste actie die een soldaat kan ondernemen: weigeren.
We hebben hier in Nederland een beroepsleger en de soldaten in dit leger hebben er dus voor gekozen om dit beroep op zich te nemen. Indien men weigert had men dit beroep niet moeten kiezen.
Arjen schreef:We hebben namelijk soldaten om ons te beschermen tegen al die vreselijke mensen in het buitenland. Gelijk ook in het buitenland hebben ze soldaten om ze te beschermen tegen al die vreselijke mensen in alle andere buitenlanden (waar wij ook ondervallen). Maar het tegenstrijdige aan dit geheel is dat er pas oorlog kan ontstaan wanneer men soldaten aan twee kampen ziet staan. De enige manier om oorlog te voorkomen is dus om te zorgen dat er geen soldaten meer bestaan, of dat er nog maar 1 kamp bestaat...waardoor soldaten ook pverbodig worden.
Een hele mooie gedachte Arjen: een wereld zonder soldaten en zonder geweld. Echter: sinds mensenheugenis slaan de mensen elkaar al de hersenen in. Is het niet om een stuk land of om olie (tegenwoordige tijd) dan is het wel omdat de één een groter stuk bot had dan de ander (verleden tijd) Geweld is er altijd al geweest en zal er ook altijd blijven. Als land heb je het recht om jezelf tegen een ander land te verdedingen en als plicht om een ander (bevriend) land te helpen indien dat wordt aangevallen. Als Nederland in WOII geen leger had gehad dan waren we binnen een paar uur al bezet door de Duitsers en als de Geallieerden niet hadden samengewerkt om Europa te bevrijden dan had Europa er nu heel anders uitgezien. En mijn Duits is niet best :wink:
Arjen schreef:De enige juiste koers is dus jezelf verwijderen uit de vergelijking. Alle andere opties zouden strafbaar gesteld moeten worden, en dan voornamelijk het pogen te werven van soldaten. Dit zijn namelijk de eerste stappen naar het schenden van de menselijkheid.
Dus als ik het goed begrijp (correct me if i’m wrong): Iemand die nu bewust de keuze maakt om in dienst te gaan is volgens jou direct op weg om oorlogsmisdadiger te worden ??

Een piloot van een C-130 Hercules van de Klu die o.a. wil vliegen om hulpgoederen te brengen bij mensen die honger hebben die heeft dus ook een stap gemaakt in de richting van het schenden van de menselijkheid ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Arjen ik vind jou een egoist voor het afschaffen van het Nederlandse leger. Wij hebben hier vrijheid, en dat geld niet voor iedereen. Een beetje sociaal iemand zou een ander helpen!!

779
Charly1975
Lid

779 schreef:Arjen ik vind jou een egoist voor het afschaffen van het Nederlandse leger. Wij hebben hier vrijheid, en dat geld niet voor iedereen. Een beetje sociaal iemand zou een ander helpen!!

779
Ik vind Arjen geen egoist, hij geeft zijn mening alleen. Jij en ik delen die mening niet maar daarom hoeft Arjen nog geen egoist te zijn. Ik denk dat Arjen op geheel andere vlakken wel sociaal is (en misschien zelfs socialer is dan ik ben) en daardoor in zijn geheel niet egoistisch is.

Ik laat het uiteraard aan Arjen over om zijn standpunten verder te verklaren. Maar ik ben het niet met jou eens 779 om iemand maar een egoist te noemen op het moment dat hij/zij een afwijkende mening heeft.
We're fools to make war
On our brothers in arms

779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Nee Arjen gaat er vanuit dat er géén oorlog is. In Nederland ja. Arjen wil dat er geen legers meer bestaan zodat er mischien vrede komt. Hoe zit het dan met al die mensen in Irak, Afghanistan, Kosovo en nog gans Afrika waar mensen vermoord worden. Moeten we die maar laten stikken dan??? Ook één van de redenen waarom ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om op SP te gaan stemmen. Die denken alleen aan NL, niet aan de rest. Wij hebben het hier f***ing goed, 75% van de wereld heeft haast niets!

779
Charly1975
Lid

Ik lees toch iets anders in de tekst van Arjen. Hij kiest niet alleen voor Nederland....zijn wens is dat er nergens op de wereld meer legers nodig zijn.....dat is wat ik eruit opmaak.

Arjen kan dat beter kenbaar maken dan ik doe, misschien lees ik het wel verkeerd en bedoeld hij inderdaad wat jij denkt wat hij bedoeld. Arjen is uiterst kundig in het geven van zijn mening en het nader verklaren daarvan indien gewenst.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dank je wel voor de steun Charly. Je hebt gelijk in de gedachte dat ik inderdaad vrede op heel de wereld wil. Ik ben van mening dat wanneer wij ophouden met schieten op die mensen in
boB schreef:Irak, Afghanistan, Kosovo en nog gans Afrika
er opeens veel meer vrede zou bestaan in de wereld. Ik vind het dan ok wat ego"istisch van mensen om het leger in te gaan omdat ze al die arme landen willen onderdrukken en hun eigen volk willen steunen. We hebben het hier al zo goed, moeten we de rest van de wereld dan ook nog plunderen?

Om deze reden kan ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om al die regels en wetten in Nederland te steunen.

Ik ben trouwens inderdaad van mening dat de personen die het leger ingaan op weg zijn om verkeerde dingen te gaan steunen. Ik ben echter wel van mening dat deze mensen meestal misleid en ge"indoctrineerd door ons schoolsysteem en onze berichtgeving tot deze daad komen.

Ook wilde ik gezegd hebben dat het een hypothese is dat er altijd al geweld heeft bestaan in de menselijke omgang met elkaar. We weten het dus niet zeker. Ik ben zelf van mening dat dit niet waar is; dan wel dat het in ieder geval veel erger is geworden sinds de komst van wetten. Dit lijkt me een discussie op zich trouwens.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Arjen schreef:Ik vind het dan ok wat ego"istisch van mensen om het leger in te gaan omdat ze al die arme landen willen onderdrukken en hun eigen volk willen steunen. We hebben het hier al zo goed, moeten we de rest van de wereld dan ook nog plunderen?
Ik vind het ronduit stuitend dat je beweerd dat de mannen en vrouwen in ons leger ordinaire moordenaars en plunderaars zijn. Het is een walgelijke en zwakke opmerking die zonder enige feiten word ondersteund.

Bah..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Charly1975
Lid

Arjen schreef:Dank je wel voor de steun Charly. Je hebt gelijk in de gedachte dat ik inderdaad vrede op heel de wereld wil.
Ik steun je niet dat ik je mening deel, ik ben alleen van mening dat je elkaar in de waarde moet laten en dus niet iemand voor egoist moet gaan uitmaken zonder dat je goed iemand begrijpt.

Dat je vrede wilt op aarde is een mooie gedachte en ik denk dat 90% (als het niet meer is) van de wereldbevolking dit ook wil. Echter is het helaas niet de 90% die bepaald wat er gebeurt in deze wereld.
Arjen schreef:Ik ben trouwens inderdaad van mening dat de personen die het leger ingaan op weg zijn om verkeerde dingen te gaan steunen. Ik ben echter wel van mening dat deze mensen meestal misleid en ge"indoctrineerd door ons schoolsysteem en onze berichtgeving tot deze daad komen.
Dat is je mening, die mening deel ik dus totaal niet en ik vind jouw mening hierover zeer schokkend. Dus als ik het goed begrijp: Stel: Ik ga nu solliciteren bij Defensie als Administratief Medewerker (het vakgebied waar ik me al in bevind, en een vakgebied dat zich ook bij Defensie bevind) dan doe ik dit omdat ik verkeerde dingen steun ? Of ik ben op weg om verkeerde dingen te steunen. Dit zou dan komen door misleiding en doordat ik geindoctrineerd ben door het schoolsysteem en de berichtgeving (ik lees: media) ?????

Stel dat ik deze keuze nu zou maken dan zou ik deze maken op basis van het aangeboden werk dat door Defensie in de advertentie is gesteld, één van de grootste factoren die dan ook meespelen is het salaris (dit houd ik uiteraard tegen het licht van mijn huidige salaris) en de uitdagingen die zich met zich meebrengen in de aangeboden functie. Het is voor mij te laat om te zeggen dat ik me heb laten misleiden en laten indoctirineren door het schoolsysteem daar ik al meer dan 8 jaar geleden de ‘school’ met succes vaarwel heb gezegd en sinds die tijd werk. Gezien mijn leeftijd ben ik ook zeer in staat om voor mezelf uit te maken wat ik wel en niet geloof wat er in de media geschreven wordt e.d.

Mijn vraag is dus nu aan jou: Ik ga werken bij Defensie, zonder dat ik geindoctirineerd en/of misleid ben door het schoolsysteem noch doordat ik me heb laten misleiden door de berichtgeving van de media, ben ik in jouw ogen dan fout ?

Zo ja; waarom ? Ik heb de keuze zelf gemaakt op basis van andere factoren dan school en media nl. de factoren die je als (naar ander) werkzoekende gebruikt; salaris en uitdaging in het werk.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dodo schreef:
Arjen schreef:Ik vind het dan ok wat ego"istisch van mensen om het leger in te gaan omdat ze al die arme landen willen onderdrukken en hun eigen volk willen steunen. We hebben het hier al zo goed, moeten we de rest van de wereld dan ook nog plunderen?
Ik vind het ronduit stuitend dat je beweerd dat de mannen en vrouwen in ons leger ordinaire moordenaars en plunderaars zijn. Het is een walgelijke en zwakke opmerking die zonder enige feiten word ondersteund.

Bah..
Ik zei dit als reactie op Bob's stuitende woorden. Ik ben er overigens van overtuigd dat onderdrukking en plundering exact is waar ons leger voor gebruikt wordt. Ik heb echter niemand uitgemaakt voor moordenaar.
Charly schreef: Ik steun je niet dat ik je mening deel, ik ben alleen van mening dat je elkaar in de waarde moet laten en dus niet iemand voor egoist moet gaan uitmaken zonder dat je goed iemand begrijpt.
Dat begreep ik.
Charly schreef: Dat je vrede wilt op aarde is een mooie gedachte en ik denk dat 90% (als het niet meer is) van de wereldbevolking dit ook wil. Echter is het helaas niet de 90% die bepaald wat er gebeurt in deze wereld.
En hoe denk jij dat het komt dat het dat kleine deel van de wereldbevolking is dat scheit heeft aan zijn medemens dat de lakens uitdeelt?
Charly schreef: Dat is je mening, die mening deel ik dus totaal niet en ik vind jouw mening hierover zeer schokkend. Dus als ik het goed begrijp: Stel: Ik ga nu solliciteren bij Defensie als Administratief Medewerker (het vakgebied waar ik me al in bevind, en een vakgebied dat zich ook bij Defensie bevind) dan doe ik dit omdat ik verkeerde dingen steun ? Of ik ben op weg om verkeerde dingen te steunen. Dit zou dan komen door misleiding en doordat ik geindoctrineerd ben door het schoolsysteem en de berichtgeving (ik lees: media) ?????
Ik bedoel daarmee dat je denkkader geschapen is door scholing en berichtgeving (niet alleen media; maar ook van de mensen om je heen) en je het idee heeft gegeven dat er niets verkeerds is aan werken bij het leger (soms denkt men zelfs dat het van goed gedrag getuigt). Ook al doe je zelf misschien niemand kwaad, ondersteun je toch een apparaat wat anderen kwaad doet.
Charly schreef: Zo ja; waarom ? Ik heb de keuze zelf gemaakt op basis van andere factoren dan school en media nl. de factoren die je als (naar ander) werkzoekende gebruikt; salaris en uitdaging in het werk.
Dus als de prijs maar hoog genoeg is en de moeilijkheidsgraad op jouw niveau maken de gevolgen van waar je je voor inzet niet meer uit? Je doet nu net alsof het niet verkeerd is om op deze gronden je werk uit te zoeken.
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
Charly1975
Lid

Arjen schreef:Ik bedoel daarmee dat je denkkader geschapen is door scholing en berichtgeving (niet alleen media; maar ook van de mensen om je heen) en je het idee heeft gegeven dat er niets verkeerds is aan werken bij het leger (soms denkt men zelfs dat het van goed gedrag getuigt). Ook al doe je zelf misschien niemand kwaad, ondersteun je toch een apparaat wat anderen kwaad doet.
Dus ook maar geen hulpgoederen meer zenden met transporttoestellen van het leger ? De SAR van de KLu ook maar stoppen ? Het hoeft geen apparaat te zijn die anderen kwaad doet. Kijk naar Zwitserland...het is een gerespecteerd Neutraal land dat geen vijanden kent en toch een leger heeft. Doet het Zwitserse leger iemand kwaad ??
Arjen schreef: Dus als de prijs maar hoog genoeg is en de moeilijkheidsgraad op jouw niveau maken de gevolgen van waar je je voor inzet niet meer uit? Je doet nu net alsof het niet verkeerd is om op deze gronden je werk uit te zoeken.
Door de topsalarissen die in de Zorg worden uitgekeerd aan de directie staat ook de Zorg in een kwaad daglicht (ik weet het want ik werk er) moet ik dan ook stoppen met in de Zorg werken ?

PS (edit) Arjen valt het je niet op dat wij (de off-topic posters bij uitstek) nu eens een keer vrij lang on-topic kunnen blijven....:wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms

Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Arjen schreef:
Dodo schreef:

Bah..
Ik zei dit als reactie op Bob's stuitende woorden. Ik ben er overigens van overtuigd dat onderdrukking en plundering exact is waar ons leger voor gebruikt wordt. Ik heb echter niemand uitgemaakt voor moordenaar.
Ik zie niets weerzinwekkends in de woorden van Bob. Hij zegt dat we het in Nederland erg goed hebben, en dat we de verantwoordelijkheid moeten nemen om in andere landen te proberen de situatie te verbeteren. Klinkt vrij redelijk toch..?

Dan zou ik ook graag van je willen weten wie de bevelen geeft tot plunderen en onderdrukken? Daar is het leger op gebaseerd natuurlijk, hierarchie. De een heeft leiding over de ander, dus er moet een bevel zijn geweest.

Wat ik wel grappig vind, is dat je de Nederlandse soldaten niet meteen voor moordenaars uitmaakt. Je durft wel A te zeggen, maar niet B. Onze soldaten halen daar de trekker over. Jij vind het een onrechtmatige oorlog, dus word die trekker ook onrechtmatig overgehaald, en dat maakt het moord. Kunnen we verdomd simpel in zijn...

Graag zie ik nog steeds enkele voorbeelden van Nederlandse soldaten die plunderen of de bevolking onderdrukken. Onderdrukken als in de definitie van "van Dale". Dus: met overmacht in bedwang houden, iemand kunnen maken en breken.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Dodo schreef:
Arjen schreef:
Dodo schreef: Ik vind het ronduit stuitend dat je beweerd dat de mannen en vrouwen in ons leger ordinaire moordenaars en plunderaars zijn. Het is een walgelijke en zwakke opmerking die zonder enige feiten word ondersteund.

Bah..
Ik zie niets weerzinwekkends in de woorden van Bob. Hij zegt dat we het in Nederland erg goed hebben, en dat we de verantwoordelijkheid moeten nemen om in andere landen te proberen de situatie te verbeteren. Klinkt vrij redelijk toch..?

Dan zou ik ook graag van je willen weten wie de bevelen geeft tot plunderen en onderdrukken? Daar is het leger op gebaseerd natuurlijk, hierarchie. De een heeft leiding over de ander, dus er moet een bevel zijn geweest.

Wat ik wel grappig vind, is dat je de Nederlandse soldaten niet meteen voor moordenaars uitmaakt. Je durft wel A te zeggen, maar niet B. Onze soldaten halen daar de trekker over. Jij vind het een onrechtmatige oorlog, dus word die trekker ook onrechtmatig overgehaald, en dat maakt het moord. Kunnen we verdomd simpel in zijn...

Graag zie ik nog steeds enkele voorbeelden van Nederlandse soldaten die plunderen of de bevolking onderdrukken. Onderdrukken als in de definitie van "van Dale". Dus: met overmacht in bedwang houden, iemand kunnen maken en breken.
Misschien had Arjen gister naar de documentaire moeten kijken over Commando's in Uruzgan.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ Dodo: Bob suggereert dat de gemiddelde Sp-er niets geeft over mensen in andere landen en ze gewoon maar laat stikken. Het tegenovergestelde is echter waar. Het is slechts door een socialer beleid dat we onszelf voldoende kunnen helen om weer de lust te krijgen naar andere landen te kijken. Bob zelf is het bewijs dat dit zo is. Hij heeft namelijk het idee dat de westerse soldaten in den vreemde zijn om die arme mensen te helpen orde te scheppen in de puinhopen die ze zelf geschapen hebben. Niets is echter minder waar.

De reden dat er op bijzonder veel plaatsen in de wereld ellende bestaat is door de westerse economie en politiek (uiteraard is niet alle ellende hierdoor ontstaan...maar wel veel). Als we dingen in die landen op zijn beloop laten dan komt er een moment dat het land zelf orde zal scheppen. Dit is echter niet wenselijk en dus ontnemen we ze de mogelijkheid hiertoe door op allerlei manieren onze manier op te dringen en daarmee alle hoop op redding om zeep te helpen. Een paar doeltreffende manieren hiervoor zijn:
- Het installeren van een regering
- Het geven van scholing in westerse denkbeelden
- Het aanwezig houden van soldaten om eventuele georganiseerde groeperingen in de kiem te smoren
- Het ontnemen van de mogelijkheid om zelfs maar de basis van een economie op te zetten door in de basisbehoeften van een land (volk) te voorzien.
Bob heeft echter niet de minste interesse getoond in al deze problemen die wij in stand houden. Hij vindt het prima om gewoon een ongefundeerde mening te verkondigen. Overigens is dit ook gelijk wat de rechtse stemmer karakteriseerd. Behalve natuurlijk de erg rijke rechtse stemmer; want die weet wel beter...hij doet het erom.

En ja; dit alles vind ik ego"istisch. Zowel iemand die het erom doet als degen die niet verder wil kijken dan zijn neus lang is. Beiden boeit het namelijk niet voldoende wat er met een ander gebeurd om er ook maar iets aan te doen.

@ Charly:
Dus ook maar geen hulpgoederen meer zenden met transporttoestellen van het leger ? De SAR van de KLu ook maar stoppen ? Het hoeft geen apparaat te zijn die anderen kwaad doet. Kijk naar Zwitserland...het is een gerespecteerd Neutraal land dat geen vijanden kent en toch een leger heeft. Doet het Zwitserse leger iemand kwaad ??
We zouden natuurlijk ook op ander wijze hulp kunnen bieden...Overigens wil ik gezegd hebben dat het neutraal blijven van Zwitserland voor alle partijen die op winst uit zijn voordeel bied en juist het tegenovergestelde van gerespecteerd wordt door een ieder die een hart heeft. In Zwitserland bevindt zich een kloppend hart van de westerse wereld dominatie en onderdrukking op financieel niveau.
Door de topsalarissen die in de Zorg worden uitgekeerd aan de directie staat ook de Zorg in een kwaad daglicht (ik weet het want ik werk er) moet ik dan ook stoppen met in de Zorg werken ?
Helaas is het zo dat slechts door opheffing van het oude iets nieuws kan ontstaan. Meestal gaat dit met veel geweld gepaard. Door het gewoon geen aandacht meer te geven of door het niet meer te steunen kan iets ook ophouden zonder geweld.

@ all: besef heel goed dat een soldaat pas een moordenaar is als hij de trekker overhaalt, dat je pas corrupt bent in een corrupt stelsel als je zelf corrupte dingen accepteerd en dat jezelf echt verliest wanneer je ontkent dat je iets verkeerd hebt gedaan. Het is echter geen grote kunst om in te zien dat men soms nu eenmaal op een pad gezet wordt waarin het veel moeilijker is te doen wat juist is. Daar kunnen we die mensen alleen maar sterkte mee wensen. De mensen die anderen op dat pad zetten hebben helaas al hun ziel verloren.
Plaats reactie