@ Dodo: Bob suggereert dat de gemiddelde Sp-er niets geeft over mensen in andere landen en ze gewoon maar laat stikken. Het tegenovergestelde is echter waar. Het is slechts door een socialer beleid dat we onszelf voldoende kunnen helen om weer de lust te krijgen naar andere landen te kijken. Bob zelf is het bewijs dat dit zo is. Hij heeft namelijk het idee dat de westerse soldaten in den vreemde zijn om die arme mensen te helpen orde te scheppen in de puinhopen die ze zelf geschapen hebben. Niets is echter minder waar.
De reden dat er op bijzonder veel plaatsen in de wereld ellende bestaat is door de westerse economie en politiek (uiteraard is niet alle ellende hierdoor ontstaan...maar wel veel). Als we dingen in die landen op zijn beloop laten dan komt er een moment dat het land zelf orde zal scheppen. Dit is echter niet wenselijk en dus ontnemen we ze de mogelijkheid hiertoe door op allerlei manieren onze manier op te dringen en daarmee alle hoop op redding om zeep te helpen. Een paar doeltreffende manieren hiervoor zijn:
- Het installeren van een regering
- Het geven van scholing in westerse denkbeelden
- Het aanwezig houden van soldaten om eventuele georganiseerde groeperingen in de kiem te smoren
- Het ontnemen van de mogelijkheid om zelfs maar de basis van een economie op te zetten door in de basisbehoeften van een land (volk) te voorzien.
Bob heeft echter niet de minste interesse getoond in al deze problemen die wij in stand houden. Hij vindt het prima om gewoon een ongefundeerde mening te verkondigen. Overigens is dit ook gelijk wat de rechtse stemmer karakteriseerd. Behalve natuurlijk de erg rijke rechtse stemmer; want die weet wel beter...hij doet het erom.
En ja; dit alles vind ik ego"istisch. Zowel iemand die het erom doet als degen die niet verder wil kijken dan zijn neus lang is. Beiden boeit het namelijk niet voldoende wat er met een ander gebeurd om er ook maar iets aan te doen.
@ Charly:
Dus ook maar geen hulpgoederen meer zenden met transporttoestellen van het leger ? De SAR van de KLu ook maar stoppen ? Het hoeft geen apparaat te zijn die anderen kwaad doet. Kijk naar Zwitserland...het is een gerespecteerd Neutraal land dat geen vijanden kent en toch een leger heeft. Doet het Zwitserse leger iemand kwaad ??
We zouden natuurlijk ook op ander wijze hulp kunnen bieden...Overigens wil ik gezegd hebben dat het neutraal blijven van Zwitserland voor alle partijen die op winst uit zijn voordeel bied en juist het tegenovergestelde van gerespecteerd wordt door een ieder die een hart heeft. In Zwitserland bevindt zich een kloppend hart van de westerse wereld dominatie en onderdrukking op financieel niveau.
Door de topsalarissen die in de Zorg worden uitgekeerd aan de directie staat ook de Zorg in een kwaad daglicht (ik weet het want ik werk er) moet ik dan ook stoppen met in de Zorg werken ?
Helaas is het zo dat slechts door opheffing van het oude iets nieuws kan ontstaan. Meestal gaat dit met veel geweld gepaard. Door het gewoon geen aandacht meer te geven of door het niet meer te steunen kan iets ook ophouden zonder geweld.
@ all: besef heel goed dat een soldaat pas een moordenaar is als hij de trekker overhaalt, dat je pas corrupt bent in een corrupt stelsel als je zelf corrupte dingen accepteerd en dat jezelf echt verliest wanneer je ontkent dat je iets verkeerd hebt gedaan. Het is echter geen grote kunst om in te zien dat men soms nu eenmaal op een pad gezet wordt waarin het veel moeilijker is te doen wat juist is. Daar kunnen we die mensen alleen maar sterkte mee wensen. De mensen die anderen op dat pad zetten hebben helaas al hun ziel verloren.