Net de documentaire bekeken op Canvas..
Nog iemand gezien??
Was wel de moeite vond ik..erg aangrijpend.
Heb jammer genoeg deel 1 gemist, maar deel 2 was in orde!
De Slag om de Somme, deel 2
De slag van de Somme
Maandag 13 november en maandag 20 november 2006
Op 1 juli 1916 om 7.30u begon een grootscheeps geallieerd offensief van het Britse en Franse leger: de slag van de Somme.
De avond van diezelfde dag kon de sinistere balans worden opgemaakt : 19.240 doden, 35.493 gewonden, 2.512 vermisten en 585 krijgsgevangenen. Met in totaal 57.470 man het zwaarste verlies dat de Britten ooit hebben geleden op een enkele dag tijdens een oorlog.
Het ogenschijnlijk oppermachtige Vierde Leger onder leiding van de eigenzinnige generaal Henry Rawlinson was uiteindelijk erg kwetsbaar gebleken door een zware inschattingsfout: meer dan 60% van de bataljons waren jonge mannen die zich vrijwillig hadden aangemeld maar geen enkele gevechtservaring hadden op het slagveld.
De terreinwinst was bovendien minimaal: van een doorbraak in de Duitse linies was helemaal geen sprake. De gedecimeerde bataljons werden vervangen, maar ook de nieuwe troepen zouden bij de voortgezette gevechten nauwelijks terreinwinst boeken.
Scenarioschijver Mark Hayhurst en regisseur Carl Hindmarch verdiepten zich in de wedervaren van het 22nd Manchester Battalion en stootten daarbij op een onvermoede schat aan dagboeken en brieven die deze soldaten in die dagen hebben neergeschreven.
De lectuur ervan bleek een openbaring: een mix van naïef optimisme, ironie, sarcasme, vaak vulgariteiten, van overwegend jonge tot zeer jonge mannen.
Cyril Jose bijvoorbeeld had gelogen over zijn leeftijd om toch maar als vrijwilliger aan de slag te kunnen: de toen 17-jarige werd zwaar gewond aan de schouder, maar slaagde erin na urenlang dekking zoeken de eigen rangen te bereiken, en hij zou de oorlog overleven.
Of nog Charlie May, in het beroepsleven journalist, die ontroerende brieven schrijft aan zijn vrouw, intuïtief voorvoelend dat hij de avond van die 1ste juli 1916 niet zou halen.
Onverbloemd laat "De Slag van de Somme"de oorlog spreken door de stemmen van zij die de slachting hebben meegemaakt en vaak niet overleefd.
De Slag Van De Somme, deel 2 (Canvas, 20/11/2006)
- thrill me
- Lid
- Contacteer:
De Slag Van De Somme, deel 2 (Canvas, 20/11/2006)
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
- BBB
- Lid
- thrill me
- Lid
- Contacteer:
Ja de loopgraven waren niet 100% zoals toen maar volgens mij zijn de beelden wel gefilmd op de plaats waar ze bijna 100 jaar geleden ook gebeurden.bollebekboerke schreef:ja ook gezien, de gevechten leken me minder goed overkomen en die duitse loopgraven zagen er niet uit alsof het daar dagen lang granaten had geregend.
Maar die periode perfect uitbeelden moet bijna onbetaalbaar zijn.
Thrill Me!!!
- thrill me
- Lid
- Contacteer:
- BBB
- Lid
- YPPY
- Lid
- Contacteer: