Nederlandse geschiedenis

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Ik vind het een erg leuk idee...Ik hoop ook dat je het door zet, ik hoor zeker bij de geïntereseerden. Zelf vind ik vaderlandse geschiedenis ook erg interesant en belangrijk, ik weet er ook niet zo heel veel van...maar vroeger had ik zo'n serie stripboeken....uhm... van Nul tot Nu heette dat geloof ik... in hele leuke stripboekvorm werd de vaderlandse geschiedenis voorgekouwd :P (misschien leuk voor je;)
Zelf vind ik de oorlogen altijd heel interesant, mooi lijstje heb je gemaakt.
Maar ik wil nog even toevoegen dat het Rampjaar ook erg interesant is, 1674 geloof ik...(of 72)Dat Nederland in oorlog was met bijna alle buren :P en ik mis eigenlijk alles van de Romeinen...maar daar is natuurlijk moeilijk info over te vinden. ('t zijn maar tips hè :wink: )
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Romeinen? hmm zoek dan op de Germanen, Friezen, Bataven etc? kan je erg veel over vinden hoor! Bijv. dat de Bataafse cavalerie de Elite Cavalerie was van het Romeinse leger etc.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk...van de romeinen en alles rond die tijd hier...k geloof dat de romeinen tot de rivieren hebben verroverd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Klopt, maar dat zou nog meer tijd innemen. Ik maak eerst dit af (1500-1900). Misschien dat ik daarna 500-1500 doe en 500 B.C. en 500 A.C.

We zullen zien wat er van komt! Ik ga eerst dit afmaken en dan zien we verder. Ik heb niet veel tijd, dus het kan wel een tijdje duren. Geduld is eenmaal een schone zaak.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Inderdaad en take your time :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Even een peiling.

Ik zat te denken. Misschien is het een idee een Forum te starten wat betreft de Geschiedenis van ons Vaderland. Gericht vanaf ver voor Christus tot nu! Waar ik wekelijks artikelen plaats, oftewel hoofdstukken van m'n samenvattend "boek". Hierdoor zal er elke week minimaal één hoofdstuk komen, dit is namelijk wel haalbaar. Hierop kan men in discussie en/of kritiek geven op de informatie opdat ik die kan verbeteren, of misschien zelfs aanvulling. Daarnaast kunnen er makkelijke lijsten gemaakt worden met urls die je direct naar het artikel brengen. In principe wordt het Forum dan één groot boek. En naast dat kan er flink gediscussieerd worden.

Dit is niet als reclame of dergelijks bedoeld, maar gewoon een interessepeiling om een goed beeld te kunnen laten vormen en informatie te kunnen geven wat betrefd onze Vaderlandse Geschiedenis. En misschien dat er, als het een succes wordt. Er zelfs projecten rondom kunnen ontstaan. Maar laten we het eerst bij een Forum houden die als een soort van boek zal gaan "spelen".

Dus mensen! Laat je horen! :)
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Hmmm, het is alweer 4 maanden terug dat ik hier iets poste. En in die 4 maanden is er niet heel veel vooruitgang geweest. Het voornamelijkste dat ik gedaan heb is lijstje maken van personen door de geschiedenis heen, en geloof me dat is een heidens werkje. Ik heb ook maar besloten een Forum te starten om het veel overzichtelijker te houden. Er kan op dit Forum enkel door mij, en andere stafleden, gepost worden (topics, men kan wel antwoorden plus dat het hier enkel om artikelen gaat niet om andere sub-fora). Het is dus puur als informatief forum bedoeld.

Preview #1
Preview #2

Ik hoop dat er nog potentie is, het is nl. echt een flinke klus en ik heb hiernaast nog een aardig druk leven waardoor ik niet heel veel tijd heb. Vandaar dat het beter is een Forum te starten dan één groot samenvattend "boek" maken. Want dan ben je nog maanden bezig, nu kun je om de zoveel tijd een artikel lezen. 8)

Het gaat hier overigens om de tijd: 1400-1900.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Dit is gekkenwerk en dat bedoel ik als een compliment. Je hebt wat op je genomen! Het is heel verstandig om te beginnen met de periode 1500-1900, want dat is al zwaar genoeg.
Je hebt een paar keer geschreven, dat je geen aanvullingen wil. Dus ik loop het risico, dat ik je erger. Moet maar.

Het is weinig bekend, dat Nederland tussen 1792 en 1815 een flinke bijdrage heeft geleverd aan de Napoleontische oorlogen. Dat komt, omdat de schrijvers van geschiedenisboekjes voor scholen niet op de tenen van Oranje willen trappen.
In 1799 voerde Engeland gesteund door Rusland een invasie uit in Noord-Holland. Dit leidde tot de slagen bij Camperduin, Bergen en Castricum. De verdediging bestond uit een gecombineerd Frans-Nederlands leger. De Noord-Hollandse bevolking was op de hand van de verdedigers, ondanks het feit, dat Stadhouder Willem V officier was van het invasieleger. Dit moest zich terugtrekken.
In 1812 leverde Nederland een belangrijke bijdrage aan de Grande Armee, die in Rusland vastliep. De overlevenden vochten te Waterloo aan Engelse zijde en werden heel begrijpelijk diep gewantrouwd.
Als je het stuk over de koloniën gaat schrijven, zul je ontdekken, dat een gouverneur van Nederlands-Indië Daendels heet. Deze man heeft een bijzonder interessante loopbaan gehad en je komt dan vanzelf bij de Franse tijd uit.

Onze beroemde Willem de Zwijger heeft een voorloper gehad: Hertog Karel van Gelre. Die heeft doorlopend en met succes oorlog gevoerd tegen Keizer Karel V. Interessant aan Hertog Karel is onder andere, dat hij godsdienstvrijheid toestond en de middeleeuwse privileges wilde beschermen. Klinkt bekend, niet? Gelre was tot 1550 het belangrijkste Nederlandse gewest. De Tachtigjarige Oorlog en economische ontwikkelingen ontnamen Gelre die positie, ten faveure van Holland.

Wat de Engels-Nederlandse oorlogen betreft: nadat Stadhouder Willem III de macht had overgenomen, stond de Republiek in minstens twee oorlogen aan Engelse zijde tegenover het Frankrijk van Lodewijk XIV (de Zonnekoning).

Ik verwacht geen onmiddellijke aanvulling van je inhoudsopgave. Ik hoop wel, dat ik je interesse heb gewekt.
Als je wil, kan ik wel iets samenstellen over Gelre en over de Franse tijd. Achteraf kun je dan het één en ander wijzigen. Bijzonderheden kun je als een PM sturen.

Succes!
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Nou, wat betreft die aanvullingen was puur omdat wat ik als voorbeeld liet zien natuurlijk niet het uiteindelijke zou zijn. Dan zou je nl. pagina's vol met aanvullingen kunnen schrijven.
Ik ga me nu vooral richtingen op personen, en daar artikelen over schrijven. Als ik daar voldoening over heb zal ik overgaan op andere zaken. Maar ik zal je aanvullingen wel opschrijven, en zien wat ik ermee kan doen. :wink:

En tja, gekkenwerk? Dat kun je wel stellen ja. Alleen al qua personen zul je in de honderden zitten. En dan nog over allemaal een artikel schrijven? Al kom je bij sommige personen niet verder dan 50 woorden, het gaat om het idee. Maar het is ook voor mezelf natuurlijk, door de research e.d. onthoud je alles vele malen beter. Waardoor mijn kennis der Vaderlandse Geschiedenis enorm uitgebreid is/wordt. Maar doordat dit niet het enige is, zal het maar langzaam gaan. Zoals je natuurlijk wel gemerkt hebt, maar dat moet geen blok zijn. :)
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Ik heb zojuist een domein gekocht voor mijn "project" dat omgedoopt is naar "Project Vaderlandsche Geschiedenis", de website kun je vinden op: http://www.vaderlandschegeschiedenis.nl

Binnenkort zal er een weblog + forum aangemaakt worden waar je alle artikelen kunt lezen, en het nodige commentaar kunt leveren...
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik ben benieuwd :)
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Het Forum is online: http://forum.vaderlandschegeschiedenis.nl/index.php
Ik hoop dat er veel mensen zijn die het een interessant onderwerp vinden, opdat we leuk kunnen discussieren en kennis kunnen uitwisselen! Zeker in de beginfase van een forum is dit niet makkelijk, en zeker niet om het levend te houden! Ik hoop dus op een actief forum, waarbij geduld natuurlijk een schone zaak is. En ik hoop dus dat ik de website snel online kan gooien. Zodat er, na publicatie van de artikelen en verslagen, meer activiteit kan ontstaan mede doordat er discussievoer is.

De artikelen zullen hopelijk deze maand, en anders in december online komen! Die zullen gepubliceerd worden op een website, die dus nog in ontwikkeling is. :)
Plaats reactie