Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Weet iemand waar ik het (uitgebreid) verslag kan vinden uit de 70'er jaren toen het korps mariniers de dam hadden schoongeveegd van landlopers, hippies en provos?
Google en krantenarchieven bieden weinig uitkomst omdat die niet verder terug gaan als 20 jaar.
Als een van jullie er toevallig bij was geweest en er wat over kwijt wou zou al helemaal mooi zijn.
Dank je Jeffrey. Één van de links kende ik nog niet maar altijd leuk om te lezen natuurlijk
Ik weet wel dat het toendertijd voorpagina nieuws was in de kranten met foto's en al. Wel vreemd dat we er nu niets meer over kunnen vinden terwijl er toen toch zo'n ophef over was.
Het heeft eigenlijk ook wel een statement qua normen en zo vind ik...
Ik heb je zo al een berichtje gestuurd , maar heb mijn twijfels of ik het juist heb gedaan . Vandaar dat ik, voor de zekerheid nog maar even een berichtje zo achter laat.
Ik begreep dat je (wel is waar al weer een tijd geleden) op zoek was naar het verhaal achter het schoonvegen van de Dam in Amsterdam. Je riep mensen op om contact met je op te nemen.
Goed , bij deze dus. Mocht je nog geintreseerd zijn laat me dan maar even wat weten.
Mauserwerke schreef:Weet iemand waar ik het (uitgebreid) verslag kan vinden uit de 70'er jaren toen het korps mariniers de dam hadden schoongeveegd van landlopers, hippies en provos?
Google en krantenarchieven bieden weinig uitkomst omdat die niet verder terug gaan als 20 jaar.
Als een van jullie er toevallig bij was geweest en er wat over kwijt wou zou al helemaal mooi zijn.
Deze gebeurtenis is uit 1966 volgens mij. En volgens mij maak je de meeste kans in krantenarchieven. Het Parool zal er wel vol mee hebben gestaan en Nieuws van de Dag (bestaat niet meer) ook. Dus je moet toch maar proberen het archief van Het Parool te bezoeken. Als het archief inderdaad is opgeruimd krijg je ongetwijfeld namen en misschien adressen/telefoonnummers.
1966 was niet het schoonvegen van de Dam. Het betrof toen een actie van Vlootpersoneel, hoofdzakelijk gelegerd in Den Helder, die er genoeg van hadden dat hun vriendinnen, verloofde's of vrouwen werden lastig gevallen als ze naar de trein werden gebracht op zondagavond.
Voorafgaand aan de knokpartij hebben verschillende "jannen" geprobeerd aangifte te doen en gevraagd om bescherming van hun geliefden. Hier werd echter , des tijds , nog al lacherig op gereageerd. Na dat ze het heft in eigen hand hadden genomen werd er ploteseling wel serieus naar het probleem gekeken. !
"marinier", zo is het niet helemaal gegaan. De feiten...
scholieren.com schreef:Bijna de gehele zomer 1970 was het daar een dolle boel. Hippies maakten er muziek, een praatje of een dansje, rookten er stickies, zaten er zo maar te zitten of lager er te slapen. Al die vredige bezigheden riepen weerstand op bij een groot aantal Nederlanders, die vonden dat het gedrag van de zitters en slapers rond het Nationaal Monument van weinig eerbied voor de oorlogsslachtoffers getuigde. Klachten van omwonenden over toenemende overlast van criminaliteit en talrijke arrestaties van jongeren wegens het bezit van drugs of van te weinig middelen van bestaan brachten burgemeester Samkalden tot het besluit het slapen op de Dam te verbieden. Het slaapverbod, dat op 24 augustus om 18.00 in werking trad, leidde tot fikse ongeregelheden, die voor een groot deel het werk waren van personen die niets met de Damslapers hadden uit te staan. Drie avonden lang was het onrustig op en rond de Dam. Was het op 24 augustus de politie die het plein keer op keer schoonveegde, die avond erna werd het karwei geklaard door een groep enthousiaste vrijwilligers. 80 mariniers uit Doorn en Den Helder namen het ‘recht’ in eigen hand en verdreven met geweld iedereen die zich volstrekt legaal op de Dam bevond, maar van wie het uiterlijk de jannen niet aanstond.
Het ‘langharig werschuw tuig’ moest maar eens een lesje krijgen. De onrechtmatige actie kwam de mariniers overigens ook op een lesje te staan. Een groot aantal van hen werd krijgstuchtelijk gestraft en vijf moesten zich wegens vernieling voor de Zeekrijgsraad verantwoorden.
Correct als je bedoeld de gebeurtenissen in 1970. Ik ben niet geheel duidelijk geweest zojuist in 1966 is het Centraal Station de lokatie geweest waar Vlootpersoneel heeft huisgehouden.
Het betreft dus 2 verschillende gebeurtenissen. 1 in 1966 (CS) en 1 in 1970 (DAM)
in 1970 zijn slechts 5 mariniers strafrechtelijk vervolgd (door verwezen naar de krijgsraad) De krijgsraad heeft de 5 terug verwezen naar de comadant van de inrichting waar de 5 gelegerd waren. Daar moesten zij, net als de overige, 5 dagen verzwaard uitzitten.
Zijn mariniers hier trots op? In essentie zijn het toch acties die de rechtsstaat en de democratie ondermijnen. In dat licht bezien zijn de betrokken mariniers en matrozen er zéér goed vanaf gekomen. Oneervol ontslag was logischer geweest.
scheepvaartmuseum.nl schreef:4 april 1966 - Een groep van circa 80 matrozen en mariniers slaan provo's uit het Centraal Station van Amsterdam. Oorzaak was niet alleen het lastig vallen van meisjes, hetgeen iedere zondagavond met grote regelmaat plaatsvond. De actie werd tijdens het koffiedrinken aan boord van de onderzeebootjager Hr.Ms. 'Drenthe' in gang gezet en doorgebeld naar de andere schepen in Den Helder. Dit resulteerde in een 'legertje' van ongeveer 80 man, die de trein naar Amsterdam namen. Op 5 april wordt e.e.a. overgedaan door matrozen en mariniers uit Amsterdam en Doorn. Zij beginnen op het stationsplein, de hippies mochten het Centraal Station niet meer in, waarna de Dam wordt 'schoon' geveegd. Bij deze actie is geen personeel meer uit Den Helder aanwezig, omdat dit werd tegengehouden door de Marine Politie en Marechausse. Het einde van deze affaire is dat alle betrokkenen een 'berisping' zullen krijgen.
Ik weet niet of "de mariniers hier trots op zijn " Geen idee !! Moet je ze vragen.
Ik weet wel dat het mij iets te ver gaat om ze oneervol ontslag aan te willen zeggen.
Het geheel is, des tijds, ingegeven door een aangetast rechtvaardigheids gevoel. Niet meer en niet minder !!
Dus het ondermijnen van de rechtstaat vind ik een beetje ver gezocht !
Mischien wel vergelijkbaar met het idee achter de kraak beweging. Daar leefde toen ook heel sterk het gevoel dat het onrechtvaardig was dat huisjesmelkers de woningnood misbruikte (en terrecht!!). Vanuit dat gegeven werd toen het kraken gerechtvaardigd. Ik heb toen ook niemend horen roepen dat "ze maar onslagen moesten worden" Er vanuit gaande dat ze werk hadden, natuurlijk.
Verder, ben ik toch echt bang dat in de weergave van het scheepvaartmuseum 2 zaken door elkaar lopen 1966 speelde zich echt alleen op het CS af.
Rechtvaardigheidsgevoel of niet, het leger mag in Nederland niet op eigen houtje opereren en groepen militairen al helemaal niet. De bevolking moet er namelijk op kunnen vertrouwen dat het leger zich nooit op eigen initiatief tegen hen zal keren. Betrokken mariniers en matrozen hebben deze grondregels met voeten getreden, in uniform en met voorbedachte rade tegen burgers die niets onwettigs deden. Ergo: oneervol ontslag was op zijn plaats geweest.