Het verschil met de krakers is overigens dat krakers geen militairen zijn. Burgelijke ongehoorzaamheid is derhalve bij krakers een minder ernstig vergrijp dan bij mariniers en matrozen van de Koninklijke Marine."Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning(in), gehoorzaamheid aan de wetten en onderwerping aan de krijgstucht. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig (Dat beloof ik)"
Mariniers op de dam
- Ruimteaapje
- Lid
Re: Mariniers op de dam
Ik geef je andere voorbeelden: wat nu als mariniers op eigen houtje besluiten dat zij Marokkaanse straatschoffies moeten aanpakken, vervolgens dat zij coffeeshops in de buurt van scholen moeten "verbouwen", daarna dat zij een kraakpand moeten ontruimen en een week later dat zij moeten optreden tegen kroegen waar nog gerookt wordt. Waar ligt dan de grens? Militairen mogen nooit op eigen houtje optreden. Doen ze dit toch dan schenden zij hun beroepseer en hun eed of belofte...
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
-
- Lid
Akkoord, maar zeker in het voorval in 1966 ligt de oorzaak mijn inziens bij de instanties aan wie men bescherming van hun geliefden vroeg zoals marinier reeds zei.Militairen mogen nooit op eigen houtje optreden. Doen ze dit toch dan schenden zij hun beroepseer en hun eed of belofte...
Naar veel problemen wordt nooit gekeken tot er eens een ernstig incident zich voordoet, en als men dan reageert is het dan meestal (ernstig) overdreven, zoals toen met de moordpartij van Hans van Temsche op 11 mei 2006 in Antwerpen, toen moesten plots alle wapens ingeleverd en vernietigd worden, en enkele maanden later komt er dan een grote versoepeling van de wet.Voorafgaand aan de knokpartij hebben verschillende "jannen" geprobeerd aangifte te doen en gevraagd om bescherming van hun geliefden. Hier werd echter , des tijds , nog al lacherig op gereageerd. Na dat ze het heft in eigen hand hadden genomen werd er ploteseling wel serieus naar het probleem gekeken. !
- Ruimteaapje
- Lid
Ik wil eerst nog bewezen zien dat dit inderdaad de aanleiding was van hun optreden. Vaak genoeg heb ik gelezen dat dit achteraf hun smoesje was terwijl ze in werkelijkheid gewoon besloten hadden dat "langharige tuig" een lesje te leren.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
- seeadler
- Lid
ruimteaapje,
Toen deze mariniers officieel in staat van beschudiging te horen kregen, werden ze veroordeeld tot 48 uur opgesloten in de kantine met heel veel bier. In het vonnis stond ook dat het bier op moest zijn voor vrijlating -----FEIT-----
Mvg.Mark.
Toen deze mariniers officieel in staat van beschudiging te horen kregen, werden ze veroordeeld tot 48 uur opgesloten in de kantine met heel veel bier. In het vonnis stond ook dat het bier op moest zijn voor vrijlating -----FEIT-----
Mvg.Mark.
-
- Lid
- koos24
- Lid
Ik denk dat de mariniers deden waar veel "brave burgers" van droomden, de orde herstellen op de dam.
Het slappe optreden van de Amsterdamse gemeentebestuur was velen een doorn in het oog.
Volgens de letter van de wet was het een overtreding maar de boodschap aan het gemeentebestuur
was duidelijk
Het slappe optreden van de Amsterdamse gemeentebestuur was velen een doorn in het oog.
Volgens de letter van de wet was het een overtreding maar de boodschap aan het gemeentebestuur
was duidelijk

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
van de 5 mariniers die voor de krijgsraad moesten komen, zijn er 4 vrijgesproken en ben ik als eenigste veroordeeld, tot een geldboete van eenhonderd gulden. marinierpaco
- dvaupell
- Lid
- Contacteer:
Zo is 't wel genoeg, lijkt me... en op slot

Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.