Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
mannerheim
Lid

Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog

Bericht door mannerheim »

Ik heb even een vraag aan jullie over de Amerikaanse Onafhankelijkheidoorlog.

Welke partij werd nou door wie gesteund?

Ik meen dat de Britten door Hessen gesteund werden? :?
En de Amerikaanse Patriotten door Nederland en Frankrijk of zo.

Ik heb me helemaal rot gezoch en ik kom niet verder dan dit. Weten jullie meer? Zelfs Wikipedia doet hier vaag over. :?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
King tiger
Lid
Contacteer:

Re: Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog

Bericht door King tiger »

mannerheim schreef:Ik heb even een vraag aan jullie over de Amerikaanse Onafhankelijkheidoorlog.

Ik heb me helemaal rot gezoch en ik kom niet verder dan dit. Weten jullie meer? Zelfs Wikipedia doet hier vaag over. :?
Ik heb daar ooit eens een docu over gezien dat de Hessen inderdaad de Britten hielpen. De Duitsers werden door de Amerikaanse patrioten als onoverwinnelijk beschreven. Generaal George Washington heeft ze toch kunnen verslaan.

De Amerikanen hebben steun gekregen van de Franse marine maar van de Nederlanders heb ik nooit iets gehoord maar ik zal eens helpen zoeken.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan v.d. Laan
Lid

Bericht door Jan v.d. Laan »

Hallo Mannerheim,

Formeel waren Spanje, Nederland en Frankrijk de bondgenoten van de Amerikanen. De Britten hadden geen bondgenoten.

De Hessen waarover jij het hebt waren beslist géén bondgenoten van de Britten. In de tweede helft van de 18e eeuw, en zeker tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, "verhuurden" veel Duitse vorsten hun dienstplichtige onderdanen aan andere landen (waaronder m.n. Groot Brittannië). In totaal hebben plmn. 30.000 van deze Duitse onderdanen, waarvan bijna 18.000 uit Hessen, in Amerika in het Britse leger gediend. Deze troepen waren geen huurlingen, hun vorsten ontvingen de gelden, de soldaten zélf ontvingen nagenoeg niets. Hun eten, wapens en uniformen werden betaald en daar hield het mee op.

Indertijd was de Britse koning tevens vorst van Hanover en er hebben dientengevolge ook veel Hanoveranen in Amerika gediend. Maar officieel waren de Hessen en de Hanoveranen dus geen bondgenoten van de Britten.

Op http://www.wikipedia.org is er enorm veel over de "American War of Independence" te vinden.

Met vriendelijke groet,

Jan.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
mannerheim
Lid

Hartelijk dank Jan, je hebt een hoop duidelijk gemaakt. :) :yes: _/-\o_

Ik heb mijn antwoord, graag een slotje. :roll:
Mike.H
Lid

Re: Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:Ik heb even een vraag aan jullie over de Amerikaanse Onafhankelijkheidoorlog.

Jan v.d. Laan heeft dit stuk van de vraag al beschreven, maar heb je verder nog iets nodig over wat voor hulp de bondgenoten gaven etc?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
mannerheim
Lid

Zou wel fijn zijn. :)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Nederlandse hulp: (zitten ook stukjes bij die je geheel niet nodig hebt, maar is misschien wel handig voor jezelf om erbij te hebben :))

De Amerikaanse vrijheidsoorlog tegen Groot-Brittannië, die in 1776 begon, speelde een belangrijke rol. Omdat Groot-Brittannië, al lang als de grootste concurrent van de Republiek werd beschouwd, steunden de Hollandse en vooral de Amsterdamse kooplieden de Amerikaanse opstand, waar nog bijkwam dat de hervormingsgezinden in de Republiek zich goed konden vinden in de politieke idealen van de Amerikanen.
Vanwege de voortdurende levering van goederen, waaronder wapens, aan de Amerikaanse rebellen door Hollandse koopvaarders verklaarden de Britten, al sedert 1778 in oorlog met Frankrijk, in 1780 de oorlog aan de Republiek.

Met het uitbreken en het voor de Republiek ongunstige militaire en economische verloop van de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784) groeide plotseling en in hoog tempo het ongenoegen over Willem V, die sterk op Groot-Brittannië, was georiënteerd en daarom als zondebok werd beschouwd. Zijn tegenstanders in de regentenelite en daarbuiten organiseerden zich in de patriotten beweging.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

French troops assisted American troops in the south, culminating in the successful Siege of Yorktown, where Charles Cornwallis surrendered his forces on Oct. 19, 1781, bringing an end to the war on land. War continued at sea, fought chiefly between Britain and the U.S.'s European allies. The navies of Spain and the Netherlands contained most of Britain's navy near Europe and away from the fighting in AmericaNog een stukje

Congress moved toward independence gradually between April and July, opening the ports to non-British trade, calling for remaining royal government to end, and finally naming the five-man committee that drafted its Declaration to the world. It also named committees to begin the business of foreign affairs, particularly with France, which already was giving clandestine aid, and to draft ARTICLES OF CONFEDERATION binding the separate states. Until that document was finally approved in 1781, there was no real basis for the United States to exist. Yet during those years Congress organized an army, supported a war, presided over the beginnings of a national economy, and won an alliance with France and financial aid from the Netherlands.

En nog een:

By then the war had touched virtually everybody inside the whole zone that Britain had won in 1763. Even the Southwest, where Choctaws and Chickasaws were nominally pro-British but primarily interested in their own independence, saw an influx of loyalist refugees, as well as military aid from the Spanish authorities in New Orleans to the Americans farther east. Spain entered the war not as an outright ally of the United States, but rather to honor its own alliance with France. The "old northwest," New York State, eastern Pennsylvania, the Chesapeake, the southern backcountry, and the Carolina and Georgia lowlands all witnessed massive material destruction. Among all American wars, the struggle for independence was the second longest, after Vietnam. The rate of military casualties in relation to the population was the second highest after the Civil War

En noooog eeeeen:

General Nathanael Greene, pursued by Lord Cornwallis in the South, fled across the Dan River into Virginia. The army learned from its mistakes and steadily improved, displaying incredible staying power in a contest that lasted eight and one-half years. Much of the credit for its progress goes to Friedrich Wilhelm von Steuben, the so-called Prussian drillmaster, and to a cluster of French officers who constituted the corps of engineers.
Laatst gewijzigd door Mike.H op 24 apr 2007, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

http://www.answers.com/topic/american-revolution voor meer info ik heb nu geen tijd meer, moet nog even wat huiswerk maken ;)
mannerheim
Lid

Heel erg bedankt. :)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:Heel erg bedankt. :)
You're very welcome ;) vind dat tijdperk wel "leuk" om dingetjes van uit te pluizen zegmaar, leer ik zelf ook nog wat ;)
mannerheim
Lid

Mike.H schreef:
You're very welcome ;) vind dat tijdperk wel "leuk" om dingetjes van uit te pluizen zegmaar, leer ik zelf ook nog wat ;)
Is ook mooi ja, ik vind de Amerikaanse burgeroorlog en de oorlogen van de Scandinavische landen ook heel erg interessant. :wink:
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:
Mike.H schreef:
Is ook mooi ja, ik vind de Amerikaanse burgeroorlog en de oorlogen van de Scandinavische landen ook heel erg interessant. :wink:
:) Nice! als je m'n msn wil dan kan je me een pb'tje sturen dan geef ik hem wel aan je, als je dan er wat vaker over wilt "babbelen" zonder dat we dit forum volspammen kan dat ook wat makkelijker :P
Plaats reactie