Marshallplan

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Giuseppe
Lid

Marshallplan

Bericht door Giuseppe »

Geachte mede-forumbezoekers, voor school moet ik een werkstuk maken over het Marshallplan; nu had ik een paar vragen:

*Waarom waren er tijdens en na de WO2 spanningen tussen de Sovjetunie en de Verenigde Staten?

*Was het Marshallplan alleen economische steun, materiele steun of allebei? Op elke site staat het anders

*Wat waren nou echt de exacte doelen van het Marshallplan? Ik weet dat er een paar staan op Wikipedia en andere sites, maar weten jullie nog andere (onbekende) doeleinden?

*Is er een verband tussen de schulden van de Europese landen aan de VS en het Marshallplan?

Ik weet dat jullie niet een helpdesk zijn, maar ik zou jullie hulp graag willen gebruiken. Als jullie het leuk vinden kan ik jullie mijn werkstuk laten zien als het af is en ik zal jullie als forum in mijn werkstuk vermelden.

Met vriendelijke groet,

Giuseppe

PS: Ik weet dat het heel kortbochtig is, maar ik moet die vragen voor morgen af hebben. Het is natuurlijk niet zo dat jullie daarna niet meer hoeven te antwoorden:) ; ik ben geinterresseerd in jullie meningen.
Giuseppe
Lid

Bericht door Giuseppe »

Alstublieft, mensen, al zesentwintig keer bekeken, maar nog geen reacties...

Ik heb echt jullie hulp nodig.

Bij voorbaat dank,

Giuseppe
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Bon, in een rapke:

*Waarom waren er tijdens en na de WO2 spanningen tussen de Sovjetunie en de Verenigde Staten?

Uiteraard wegens verschillende maatschappelijke visies: kapitalisme vs communisme. Meer specifiek: de plannen die Stalin had met Oost-Europa. Verder de weigering van de Russen om geallieerde vliegtuigen op hun bases toe te laten, en om informatie te verstrekken aan de geallieerden, speelden een rol. Spionage van Russen in de VS en het VK, etc. Deze factoren escaleerden na WO II, omdat de gemeenschappelijke band die de 3 grootmachten tezamen hield (nl. de oorlog tegen de As-landen), toen weggevallen was.

*Was het Marshallplan alleen economische steun, materiele steun of allebei? Op elke site staat het anders

'k Denk dat het hoofdzakelijk geldelijke steun betrof, maar het is mogelijk dat er ook materieel geleverd werd.

*Wat waren nou echt de exacte doelen van het Marshallplan? Ik weet dat er een paar staan op Wikipedia en andere sites, maar weten jullie nog andere (onbekende) doeleinden?

Ik weet niet welke doelstellingen je reeds gevonden hebt, maar het hoofddoel was natuurlijk de snelle economische heropbouw van (West-)Europa. Waarom hadden de Amerikanen daar belang bij? Ten eerste zal het voor hen economisch interessant geweest zijn dat er zo snel mogelijk terug een normale handel op gang kwam tussen de VS en Europa. Zoniet zou de VS economisch en sociaal gezien ook wel met zware problemen geconfronteerd worden (productieoverschot, werkloosheid, e.d.m.). Ten tweede is een ingestort Europa een goede voedingsbodem voor nieuwe conflicten. Om een nieuwe Europese oorlog of wereldoorlog te vermijden, diende Europa dus zo snel mogelijk uit de put gehaald te worden. Er kan mss nog een derde, zijdelingse reden aan verbonden zijn, nl. de Europese landen er snel bovenop helpen zodat ze zich kunnen wapenen tegen een eventuele Russische aanval, of op z'n minst sterk genoeg zijn om zich onafhankelijk van Rusland op te stellen.

*Is er een verband tussen de schulden van de Europese landen aan de VS en het Marshallplan?

Dat zal wel. Voor niets gaat alleen de zon op. De schulden van een land als het VK bijvoorbeeld werden overigens al zwaar opgestapeld gedurende WO II (lend and lease).

Dit is zo wat uit het hoofd neergetypt.

Trouwens, als je echt iets wilt weten over een onderwerp, dan zijn boeken nog steeds de beste bron. Even naar de bibliotheek gaan is toch een vereiste als je over een onderwerp een werkstuk moet maken? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?
Giuseppe
Lid

Bericht door Giuseppe »

Jawel, jawel :) had 4 boeken gehaald... Heel, heel erg bedankt, net op tijd :) Zal wel in mijn werkstuk verwerken dat het forum en jij eraan heben meegeholpen, :)

MVG,

Giuseppe
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Haha, uw leerkracht zal nogal raar kijken als hij ziet dat ge hulp gekregen hebt van een Duitse baron (in zijn vrije tijd generaal), die al meer dan 30 jaar dood is.

Overigens exonereer ik mij bij deze van iedere aansprakelijkheid voor gebeurlijke fouten.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Giuseppe schreef:Jawel, jawel :) had 4 boeken gehaald... Heel, heel erg bedankt, net op tijd :) Zal wel in mijn werkstuk verwerken dat het forum en jij eraan heben meegeholpen, :)

MVG,

Giuseppe
Een bronvermelding was in mijn tijd altijd nodig in mijn werkstukken.....maar ja...toen was internet nog niet echt "in" :(
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Giuseppe
Lid

Bericht door Giuseppe »

NU nog steeds hoor :) of tenminste op het Gymnasium.

Ik heb er overigens veel aan gehad, dankjewel :)

MVG,

Giuseppe
Plaats reactie