Ruil NY-Suriname

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Mike.H
Lid

Ruil NY-Suriname

Bericht door Mike.H »

Naar aanleiding van de discussie die is losgebarsten over de ruil van New York (Nieuw-Amsterdam) tegen Suriname in het topic; 'aan welke kant zou nederland staan' dacht ik (en anderen waarschijnlijk ook) dat het wel handig was om hier zelf een topic over te openen.

Hoe denken jullie erover?!

Ikzelf denk dat het een matige ruil was.. Zoals mannerheim had gemeld al hebben we er nu nog gevolgen van (coke etc.) en hebben we een evt. grote handelspost verloren tegen de grondstoffen van Suriname (Bauxiet etc.) Maar je moet ook kijken naar hoe het toen was.. Engeland was een militaire grootmacht daar, wij hadden daar bijna geen soldaten rondlopen, het waren alleen maar kolonisten. Engeland had anders NY makkelijk kunnen bezetten en dan hadden we er niks voor teruggehad, dus wat dat betreft moeten we er maar blij mee zijn?
Laatst gewijzigd door Mike.H op 15 jun 2007, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
mannerheim
Lid

Re: Ruil NY-Suriname

Bericht door mannerheim »

Mike.H schreef: Zoals Julian had gemeld al hebben we er nu nog gevolgen van (coke etc.)
Dat was ik. :wink:

En nog steeds vind ik het een nutteloze ruil. Van New York hadden we echt iets groots kunnen maken, en wat hebben we nou? Surinamers die miljoenen krijgen en dan nog klagen dat ze onderdrukt worden! :shock:
Dus...kiezen...New York of Suriname. :roll:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

mannerheim schreef:
Mike.H schreef: Zoals Julian had gemeld al hebben we er nu nog gevolgen van (coke etc.)

En nog steeds vind ik het een nutteloze ruil. Van New York hadden we echt iets groots kunnen maken, en wat hebben we nou? Surinamers die miljoenen krijgen en dan nog klagen dat ze onderdrukt worden! :shock:
Haha direct aangepast, excuses beste kerel.

Ja, maar dan heb je je niet ingeleefd in die tijd.. Als Engeland wilde dan hadden ze NY zo in kunnen nemen.. en dan? dan ben je je waardevolle kolonie kwijt!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

mannerheim schreef:

We hadden niet zoveel met NY kunnen doen. De Amerikanen werden onafhankelijk weet je nog? Het enige verschil was geweest dat ze dan nu misschien Nederlands spraken.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

gamer0004 schreef:
mannerheim schreef:

We hadden niet zoveel met NY kunnen doen. De Amerikanen werden onafhankelijk weet je nog? Het enige verschil was geweest dat ze dan nu misschien Nederlands spraken.
Ehm rond die tijd was Amerika verdeeld in Europese kolonies weet je nog :)? Het was pas later dat de Amerikanen in opstand kwamen tegen de Britten.. en de Amerikanen zijn nog met geld van Nederlanders onafhankelijk geworden ook..
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Je moet het huidige NY en suriname niet vergelijken met toen. Je moet kijken wat die 2 ons toen te bieden hadden (waarbij Suriname een aantrekkelijk aanbod was).
Wie weet had GB van Suriname iets groots gemaakt en stelde NY in deze tijd niet veel voor.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Mike.H schreef:
gamer0004 schreef:
mannerheim schreef: Dat was ik. :wink:

Ehm rond die tijd was Amerika verdeeld in Europese kolonies weet je nog :)? Het was pas later dat de Amerikanen in opstand kwamen tegen de Britten.. en de Amerikanen zijn nog met geld van Nederlanders onafhankelijk geworden ook..
Ja, en?
Toen het machtig werd waren ze al lang onafhankelijk, en als handelspost was het niet zo intressant.
mannerheim
Lid

Wat had suriname toen wel te bieden dan? :?
Het was toch toen al duidelijk dat NY meer zou gaan betekenen in de toekomst dan Suriname. En we hadden ons militair wel kunnen redden tegen Engeland, in hoeveel oorlogen tegen dit land hadden wij ons al niet gehandhaafd?
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nee, het was toen niet duidelijk dat NY meer zou gaan betekenen dan Suriname. Integendeel, naar de maatstaven van die tijd was het een tamelijk voordelige ruil. Het was toen namelijk al wel duidelijk, dat er hier talloze plantages konden worden aangelegd. Bovendien sloot Suriname mooi aan bij de Hollandse kolonies Demerara en Essequibo (tegenwoordig Guyana). Er zijn hier dan ook heel wat plantage-eigenaars rijk geworden. Die hebben het er van die rijkdom in Holland goed van genomen.
En achteraf? De macht van de Republiek ging in de 18e eeuw gestadig achteruit. Het getuigt van oppervlakkige naïviteit te denken, dat de Republiek in staat was dezelfde expansie uit te voeren, wat de Engelsen deden. Dus al was de ruil niet doorgegaan, Engels hadden ze daar toch wel gesproken.

@Mannerheim: ik kan je verzekeren, dat de Surinamers (ik woon er al meer dan tien jaar tussen) de bemoeizucht van die chagrijnige en onbetrouwbare kaaskoppen aan de Noordzee behoorlijk zat zijn. Ze lopen altijd te zeiken en houden zich nooit aan de afspraken. In die 300 jaar koloniale tijd is hun enige behoorlijke bijdrage de aanleg van een waterleiding met schoon water geweest. De rest - wegen, vliegveld, electriciteit - komt van de Verenigde Staten. De twee belangrijkste recente ontwikkelingen - twee bruggen - zijn geheel door Suriname zelf betaald.
Nu geef ik toe, dat er hier zo'n dikke 2 miljard Euro over de balk is gesmeten. Dan is het toch wel erg dom van die zuunige kaaskoppen, dat ze met blinddoeken voor de ogen dat geld cadeau hebben gedaan.
Cubanen, daar heb je nog eens wat aan. Die sturen artsen het binnenland in om de medische zorg op te krikken, in samenwerking met Surinaamse artsen. De echt moeilijke gevallen worden op Cuba zelf geholpen. Castro is hier dan ook aardig populair.
mannerheim
Lid

Moengoman schreef:
@Mannerheim: ik kan je verzekeren, dat de Surinamers (ik woon er al meer dan tien jaar tussen) de bemoeizucht van die chagrijnige en onbetrouwbare kaaskoppen aan de Noordzee behoorlijk zat zijn. Ze lopen altijd te zeiken en houden zich nooit aan de afspraken.
Reply, ik kan je verzekeren dat veel Hollanders de luiheid van die grootgebekte, arbeidsschuwe, corrupte, onfatsoenlijke, achterlijke, drugssmokkelende surinamers zat zijn! En zijn miljarden naar jullie toen gegaan! En nog steeds lopen jullie te zeiken dat we bemoeiziek zijn! En wel hier om geld komen bedelen hè? Zorg eerst maar eens dat jullie een democratisch bestuur overeind krijgen.

Trouwens, wat hierboven stond geldt niet voor iedere surinamer. Wat ik bedoel, als moengoman zo ove Hollanders mag schrijven mag ik dat ook over Surinamers.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

gamer0004 schreef:
Mike.H schreef:
gamer0004 schreef: We hadden niet zoveel met NY kunnen doen. De Amerikanen werden onafhankelijk weet je nog? Het enige verschil was geweest dat ze dan nu misschien Nederlands spraken.
Ja, en?
Toen het machtig werd waren ze al lang onafhankelijk, en als handelspost was het niet zo intressant.
Dacht het toch wel, er was een grote bonthandel en juist vele kolonisten uit Scandinavië kwamen hier toen al aan.

Over Henry Hudson

In plaats van de route naar Azië, bracht hij bericht van de mogelijkheden om in het gebied beverhuiden te verhandelen. Dit leidde tot interesse bij Nederlanders en nieuwe missies naar het gebied. In die tijd leverden beverhuiden veel geld op in Europa; ze werden voornamelijk gebruikt voor het maken van waterdichte hoeden. Een bijproduct van de handel in beverhuiden was castoreum - uitscheiding van de ingewanden - dat gebruikt werd vanwege de veronderstelde geneeskrachtige eigenschappen. Verscheidene expedities volgden in de daarop volgende jaren en in 1614 zorgde de expeditie geleid door Adriaen Block voor de eerste aanwezigheid gedurende het gehele jaar in de Nieuw-Nederlandse kolonie.

De kolonie was alleen bedoeld als een winstmakende onderneming en niet als een middel om de Nederlandse cultuur over te brengen. In dit opzicht verminderde het belang van de monding van de rivier de Hudson in vergelijking met de beverrijke en onontgonnen wouden verder landinwaarts. De handelaren van de compagnie konden hier direct met de Indiaanse jagers onderhandelen over de huiden in ruil voor goedkope Europese handelswaar en wampum (Indiaanse kralenketting). Wampum werd al snel verhandeld onder Nederlands toezicht op Long Island.

Wikipedia
mannerheim
Lid

Whaha, het was toch al lang duidelijk dat NY veel gunstiger was dan Suriname. Onbegrensde mogelijkheden in NY, geen oorspronkelijke bevolking, geen dodelijk warm klimaat. Stomme ruil. Fijn dat we daar nou nog plezier van hebben. :|
Rick..
Lid

Bericht door Rick.. »

mannerheim schreef:Wat had suriname toen wel te bieden dan? :?
Onder andere bauxiet.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Mannerheim, je weet volgens mij echt niet waarover je praat hè?
Moengoman geeft al aardig wat voorbeelden evenals het bauxiet. NY stelde niet zo gek veel voor, het was gewoon 1 van onze handelsposten. Zo hadden we ook 1 bij Nagasaki waar we als enigste land ter wereld met Japan mochten handelen, kijk bv bij onderstaande link (waar een klein land wel niet groot in kan zijn?)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... oni%C3%ABn

En we hebben hier vooral last van die gasten van de eilanden (aruba bvb). Over het algemeen vindt ik Surinamers juist erg netjes, beschaaft en fatsoenlijk.

EDIT:
De skyline van New York (een aantal jaar geleden ;))

http://i18.tinypic.com/4z3coeu.jpg
mannerheim
Lid

Nieuw-Amsterdam onderscheidde zich in verschillende opzichten van steden in Nieuw-Engeland. In de eerste jaren was Nieuw-Nederland voor de West-Indische Compagnie een handelsonderneming met als doel winst te maken uit de handel in bever- en otterhuiden. Hiervoor moesten natuurlijk nederzettingen worden gesticht om handel mogelijk te maken, maar kolonisatie zou tot een minimum moeten worden beperkt omdat kolonistenbelangen de handel konden frustreren. Nieuw-Engeland was primair een koloniale aangelegenheid, waar Engelse burgers een betere levensstandaard konden ontwikkelen door plantages te beginnen in de Nieuwe Wereld.

Ook dat was een verschil tussen Nieuw-Nederland en Nieuw-Engeland. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden beleefde een periode van ongekende voorspoed waardoor de levensstandaard in eigen land al steeg, en Nederlanders niet de behoefte hadden hun geluk in op een ander continent te beproeven.

In latere jaren veranderde, zij het door de verschillende opstanden van de inwoners, de mentaliteit van de WIC ten opzichte van Nieuw-Amsterdam en de kolonie. Nieuw-Amsterdam kreeg stads- en burgerrechten en mocht zich ontwikkelen tot een bloeiende stad. Maar het handelsimago bleef. In geen enkele stad in Nieuw-Engeland werd er zoveel internationale handel gedreven, Nieuw-Amsterdam was, net als haar naamgever, de spil in de handel in de wijde omtrek.

Bloei van de stad
De stad bloeide door de komst van het stadsbestuur op. Wegen werden geplaveid met keitjes, bakstenen huizen vervingen houten exemplaren, er werden dakpannen ingevoerd en de oude rieten daken werden verboden wegens brandgevaar. Voorbij Paerl Straet werd een werf gebouwd. De stad werd netjes met aangeveegde straten en stoepjes. De bomen in de stad werden esthetisch gesnoeid en tuinen kregen een keurige diamant-, ovale of vierkante vorm. Er werd een verordening uitgevaardigd waarin stond dat boeren varkenskotten en kippenrennen moesten afbreken als ze duidelijk zichtbaar waren vanaf de weg. Eigenaren met lege stukken grond aan de hoofdstraten moesten extra belasting betalen om hen te stimuleren iets met de grond te doen. De sloot die door het centrum van de stad was gegraven werd opgewaardeerd tot een gracht naar Amsterdams voorbeeld, volledig met houten beschoeiing en fraaie stenen bruggen[2].

Een vernieuwing die met de komst van het stadsbestuur gepaard ging en een blijvende invloed zou hebben op de aard van de Verenigde Staten was de komst van het burgerschap. In Amsterdam was kort tevoren een systeem ingevoerd van grootburgerschap en kleinburgerschap. Een grootburger was een machtige koopman die een aanzienlijk bedrag afdroeg aan de gemeenschap, in ruil voor het recht te mogen handelen en het recht op een stem in het beleid. Daarnaast was er de kleine burger, een status met minder rechten die vrijwel iedere inwoner van Nieuw-Amsterdam aanvroeg. Hierdoor had vrijwel iedereen een belang in de gemeenschap, wat ervoor zorgde dat inwoners elkaar steunden. In Nieuw-Amsterdam maakte vrijwel iedereen deel uit van dezelfde gemeenschap. Toen de scheepvaart in de haven toenam profiteerde bijna iedereen daarvan. Ook zorgde het voor meer gelijkheid dan in Nieuw-Engeland, waar het aandeel freemen, of stadsburgers, nooit meer dan twintig procent bedroeg[2].

Bovendien verenigden arbeiders in de kolonie zich nooit in gilden, zoals dat in Europa gebruikelijk was. De WIC deed zijn best gilden te verbieden omdat ze bang was voor de macht ervan. Dit beleid bleek goed uit te pakken omdat alle beroepen open waren voor iedereen, en er dus voor kolonisten een mogelijkheid ontstond zich op te werken op de maatschappelijke ladder. Frederick Flipsen, een Fries die naar Manhattan reisde en zichzelf beschreef als een eenvoudige timmerman, werd in 1657 kleinburger en was, toen hij in 1702 stierf, een van de rijkste mannen van Amerika.

In de directe omgeving van Nieuw-Amsterdam kwamen kleine nederzettingen tot bloei: Gravesende (een Engelse nederzetting met Nederlandse toestemming, tegenwoordig Gravesend), Vlissingen (Flushing), Middelburgh (Newtown), Heemstede (Hempstead), Nieuw-Amersfoort (Flatlands), Breuckelen (Brooklyn) en Midwout (ook bekend als Vlackebos, tegenwoordig Flatbush) begonnen bij Stuyvesant aan te dringen op hun rechten op zelfbestuur. Nieuw-Haarlem werd in 1658 officieel door de WIC erkend.

Van Wikipedia.
Een goede ruil? Een stuk bos tegen een machtige, rijke, invloedrijke nederzetting? Kom, laten we ruilen, jij krijgt mijn achtertuin als ik jouw hele wijk mag hebben? Okee? Ook een goede ruil.

Of de ruil toen verstandig was valt nog over te twisten. Maar laat het toch duidelijk zijn, dat we meer aan New York gehad zouden hebben dan aan Suriname.
Plaats reactie