Ruil NY-Suriname

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

mannerheim schreef:Nieuw-Amsterdam onderscheidde zich in verschillende opzichten ... WIC erkend.

Van Wikipedia.
Een goede ruil? Een stuk bos tegen een machtige, rijke, invloedrijke nederzetting? Kom, laten we ruilen, jij krijgt mijn achtertuin als ik jouw hele wijk mag hebben? Okee? Ook een goede ruil.

Of de ruil toen verstandig was valt nog over te twisten. Maar laat het toch duidelijk zijn, dat we meer aan New York gehad zouden hebben dan aan Suriname.
Ten eerste mag je je wel wat beschaafder opstellen tegenover Moengoman, en ten tweede heb je geen gelijk.
NY was een handelspost, ja. Handelsposten hadden we genoeg.
Jij stelt je Ny voor zoals het nu is, maar toen was het slechts één van de vele. Bovendienw erden we lichtelijk gedwongen door de Engelsen geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

mannerheim schreef: Trouwens, wat hierboven stond geldt niet voor iedere surinamer. Wat ik bedoel, als moengoman zo ove Hollanders mag schrijven mag ik dat ook over Surinamers.
Natuurlijk. Je moest eens weten, wat Surinamers allemaal over elkaar zeggen. Daar gaan je (en mijn) oren van flapperen. Ik ben trouwens geboren en getogen in Lochem, Gelderland en ben arisch tot minstens de 7e generatie. Hitler en Himmler waren zo verliefd op me geworden, met mijn blonde haar en blauwgrijze ogen. :) Het was erg leuk, om eens deze beledigende dingen over mijn soortgenoten te schrijven. Hoe is het met je tenen?
Maar nu even serieus. In deze twee posten is wel keurig duidelijk, waarom de regeringsbetrekkingen tussen Suriname en Nederland al 30 jaar zo moeizaam zijn. Achteraf (maar niemand kon dat in 1975 weten) was het beter geweest, als dat afscheidscadeau van 5 miljard door de EEG was beheerd.
gamer0004 schreef: Ten eerste mag je je wel wat beschaafder opstellen tegenover Moengoman, en ten tweede heb je geen gelijk.
1. Aardig, dat je het voor me opneemt, dat meen ik serieus. Maar ik geef meteen toe, dat ikzelf ook behoorlijk onbeschaafd was, dus ik heb het wel verdiend. Eigenlijk heeft Mannerheim niets beledigends gezegd, zich alleen een beetje hard uitgedrukt. Daar kan ik wel tegen.
2. Dat is natuurlijk waar. :P
mannerheim schreef:Whaha, het was toch al lang duidelijk dat NY veel gunstiger was dan Suriname. Onbegrensde mogelijkheden in NY, geen oorspronkelijke bevolking, geen dodelijk warm klimaat. Stomme ruil. Fijn dat we daar nou nog plezier van hebben. :|
De Republiek was niet groot en machtig genoeg om die onbegrensde mogelijkheden te benutten.
Geen oorspronkelijke bevolking? Huh? De Indianen van de VSA waren veel strijdlustiger dan die van de Guyanese kust. Ten tijde van de ruil waren de Arowakken, Cariben en Trio's allang diep het oerwoud ingetrokken. Daarentegen werd elke kolonist, die zich 100 km van New York waagde, aan de totempaal genageld.

Je bent duidelijk nog nooit in Suriname en New York geweest. Driekwart van het jaar komt de temperatuur in S niet boven de 28 graden C uit. Op een koude ochtend zakt de temperatuur hier, waar ik woon, tot beneden de 20 en in het binnenland is zelfs een keer 15 gemeten. New York in de Amerikaanse zomer is heter dan Suriname. Zelfs een Nederlandse hittegolf is erger - hier wordt het tenminste rond 19.00 (in plaats van 22.30) donker en begint het af te koelen. Dat gaat door tot 6.30 en het komt voor, dat ik 's ochtends wakker wordt van de kou. De hoogste temperatuur in Suriname is ongeveer 38, in de droge tijd (oktober) om 14.00. Maar dan is de luchtvochtigheid zo laag, dat dat niet erg is.
Natuurlijk mogen we de fijne New Yorkse winter niet vergeten. De kolonisten daar moesten met vrouw, kinderen en veestapel in de blokhut een soort winterslaap doorbrengen op straffe van bevriezing. Tot op de dag van vandaag komen er elke winter alleen al in New York tientallen mensen om van de kou.
In Suriname is nog nooit iemand dood gegaan van de hitte. Natuurlijk staan daar wel een paar gezellige tropische ziekten tegenover: knokkelkoorts (schijnen jullie daar inmiddels ook te kunnen krijgen), malaria, gele koorts, cholera.
Maar ach, in de 17e eeuw gingen ze in Holland ook nog steeds dood aan tbc, pokken, mazelen en al die andere dingen waartegen we nu zijn ingeënt.

Je schreef ergens, dat er zoveel cocaine uit Suriname naar Nederland gaat. Dat is niet waar. De Surinaamse cocaine heeft een handjevol handelaren hier rijk gemaakt, maar is voor de Nederlandse markt totaal onbelangrijk; minder dan 1%. Dat is zo weinig, dat de DEA (je weet wel, de Amerikaanse drugsjagers) het niet de moeite waard vinden, zich hier te vestigen. De DEA is onlangs voor de tweede keer daartoe uitgenodigd.
Het overgrote deel van de cocaine komt Nederland binnen via de Antillen.
De Nederlandse pot verwijt de Surinaamse ketel, dat hij zwart ziet. Ooit van ecstacy gehoord? Nederland is ook naar verhouding een groter drugsproducent dan Suriname.
Stelletje junks en drugscriminelen daar aan de Noordzee. :lol: (Sorry, de verleiding is te groot).
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Laatst las ik een groot artikel over de enorme goudvoorraden van Suriname in haar Zuidelijke oerwouden. Enorme goudaders schijnen daar te zitten.
Helaas heeft de Surinaamse regering daar geen grip op. Braziliaanse "criminele" organisaties zijn daar nu druk illegaal bezig. Enkele Surinaamse pottenkijkers hebben hun belangstelling met de dood moeten bekopen.

Los hiervan; gezien de politieke en militaire situatie van die tijd vind ik het een goede ruil.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

En dat vind ik dus niet.
In NY had je veel meer kansen dan in een stuk bos.

Als we nou Alsmeer tegen het Reichswald mogen ruilen, zouden jullie dat dan ook redelijk vinden? :?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Rick..
Lid

Bericht door Rick.. »

mannerheim schreef:En dat vind ik dus niet.
Waarom wil jij niet begrijpen dat als new york een soort stuk in de vs was geworden het zo werd afgepakt?
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Als we nou Alsmeer tegen het Reichswald mogen ruilen, zouden jullie dat dan ook redelijk vinden? :?
Nou, ik loop liever rond in het Reichswald dan in Aalsmeer, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. :P
mannerheim
Lid

Moengoman schreef:

Nou, ik loop liever rond in het Reichswald dan in Aalsmeer, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. :P
Hehe, ik woon tegen het Reichswald aan, dus ik begrijp je volkomen. :mrgreen:
Maar wij hadden van NY toch iets fantstisch kunnen maken.
Net zoals we veel meer uit Suriname hadden kunnen halen, het land groot maken.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

mannerheim schreef:Maar wij hadden van NY toch iets fantstisch kunnen maken.
Hier haal je je eigen stelling onderuit.

Je stelt eerst dat New York veel waardevoller voor Nederland was geweest dan Suriname.

Nu schrijf je dat we (Nederland) wat moois van New York hadden kunnen maken.

Meteen daarachter schrijf je; net zoals we van Suriname wat moois hadden kunnen maken.

Nu schiet je jezelf in je voet. Als Nederland de kans had een mooi, groot land van Suriname te maken, wat in jouw ogen is mislukt, wat laat jou dan denken dat het groot en invloedrijk maken van New York door ons wel was gelukt?? Immers, in Suriname hebben wij gefaalt, want je geeft zelf aan dat de mogelijkheden er waren.

Wie weet hadden we nu wel veel meer problemen gehad met New York dan met Suriname. Afgezien nog van de strijd die we in de Amerikaanse Burgeroorlog hadden moeten leveren, wat naar alle waarschijnlijkheid nog aardig wat slachtoffers opgeleverd zou hebben.
Вместе мы непобедимы
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

mannerheim schreef:
Moengoman schreef:

Hehe, ik woon tegen het Reichswald aan, dus ik begrijp je volkomen. :mrgreen:
Maar wij hadden van NY toch iets fantstisch kunnen maken.
Jij haal telkens NY erbij omdat het tegenwoordig de belangrijkste plek is, maar wij hadden tientallen van dat soort handelsposten waar je nu niks meer van hoor. En zoals Zhukov al zegt, we zouden dan misschien weer problemen met de burgeroorlog krijgen.
mannerheim
Lid

Zhukov schreef:
mannerheim schreef:Maar wij hadden van NY toch iets fantstisch kunnen maken.
Hier haal je je eigen stelling onderuit.

Je stelt eerst dat New York veel waardevoller voor Nederland was geweest dan Suriname.

Nu schrijf je dat we (Nederland) wat moois van New York hadden kunnen maken.

Meteen daarachter schrijf je; net zoals we van Suriname wat moois hadden kunnen maken.

Nu schiet je jezelf in je voet. Als Nederland de kans had een mooi, groot land van Suriname te maken, wat in jouw ogen is mislukt, wat laat jou dan denken dat het groot en invloedrijk maken van New York door ons wel was gelukt?? Immers, in Suriname hebben wij gefaalt, want je geeft zelf aan dat de mogelijkheden er waren.

Wie weet hadden we nu wel veel meer problemen gehad met New York dan met Suriname. Afgezien nog van de strijd die we in de Amerikaanse Burgeroorlog hadden moeten leveren, wat naar alle waarschijnlijkheid nog aardig wat slachtoffers opgeleverd zou hebben.
Het hoeft niet zo te zijn dat we van NY ook zo weinig hadden kunnen maken. Laat ik het zo zeggen:

Dat we gefaald hebben in Suriname, wil niet zeggen dat we dat ook in NY gedaan zouden hebben. Neem Indonesië, daar hebben de Hollanders ook jarenlang gezeten en dat is nou een democratisch, ordelijk en rustig land.

En kunnen jullie dan meer handelsposten uit die tijd noemen die zo belangrijk waren als NY?
En als NY zo weinig voorstelde toen, waarom wilden de Britten (die toch niet van gisteren waren) het dan ruilen tegen Suriname?
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

mannerheim schreef: Dat we gefaald hebben in Suriname, wil niet zeggen dat we dat ook in NY gedaan zouden hebben. Neem Indonesië, daar hebben de Hollanders ook jarenlang gezeten en dat is nou een democratisch, ordelijk en rustig land.
Je maak een grapje hè? Indonesië is verre van een rustig en ordelijk land. Volg je het nieuws wel?
En kunnen jullie dan meer handelsposten uit die tijd noemen die zo belangrijk waren als NY?
Bijvoorbeeld een handelspost bij Nagasaki, waar we als enigste land mochten handelen met Japan.
En als NY zo weinig voorstelde toen, waarom wilden de Britten (die toch niet van gisteren waren) het dan ruilen tegen Suriname?
Ik gok erop omdat NY bij hun andere koloniën zat.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

mannerheim schreef:Het hoeft niet zo te zijn dat we van NY ook zo weinig hadden kunnen maken. Laat ik het zo zeggen:

Dat we gefaald hebben in Suriname, wil niet zeggen dat we dat ook in NY gedaan zouden hebben.
Dat zeg ik ook niet. Maar jij stelt dat omdat Suriname nu niet zo groot en invloedrijk is als New York, de keuze destijds niet goed was. Vervolgens geef je aan dat het eigenlijk aan onze eigen aanpak heeft gelegen. Daar spreek je jezelf tegen.
Neem Indonesië, daar hebben de Hollanders ook jarenlang gezeten en dat is nou een democratisch, ordelijk en rustig land.
Afbeelding.....
Вместе мы непобедимы
Rick..
Lid

Bericht door Rick.. »

Zhukov schreef:
Inderdaad,
zeggen dat het in indonesié Rozengeur en Manenschijn is doet me een beetje denken aan de leus die de Nederlanders verspreiden na Wo2,
''Chaos en Terreur onder de Japanse vlag, Orde en Welvaart onder de Rood, Wit, Blauwe vlag''
mannerheim
Lid

Graag zou ik de afbeelding zien. Want blijkbaar is ie verwijderd.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

mannerheim schreef:Graag zou ik de afbeelding zien. Want blijkbaar is ie verwijderd.
Welke afbeelding?
Вместе мы непобедимы
Plaats reactie