Waarom zoveel Zuidelijke vlaggen?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
mannerheim
Lid

Waarom zoveel Zuidelijke vlaggen?

Bericht door mannerheim »

Hallo iedereen,

Wat ik nog steeds niet begrijp: de vele vlaggen van The Confederate States of America.
Waarom?
Hoe komt het dat er zo veel verschillende vlaggen waren?
En het grappige is dat de bekendste alleen als Marinevlag gediend heeft:
Afbeelding
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik geloof dat de vlag die jij post nooit de officiële staatsvlag van de Confederacy is geweest, noch was het slechts een marinevlag. De vlag is volgens mij de Battle Flag van de Confederate Army.

Staatsvlaggen van de Confederate States zijn als volgt;

Afbeelding
First Confederate National Flag

Afbeelding
Second Confederate National Flag

Afbeelding
Third Confederate National Flag

De laatste vlag is naar mijn weten nog steeds de enige officiële staatsvlag van de Confederacy.
Вместе мы непобедимы
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Kijk ook eens op; http://www.confederateflags.org/

Daar staat veel informatie over de verschillende vlaggen. Ook veel over vlaggen van de verschillende legergroepen, als ook over de vlaggen van de staten die zich bij de Confederacy hadden aangesloten.
Вместе мы непобедимы
mannerheim
Lid

Dat van die drie verschillende staatsvlaggen wist ik. Maar waarom werden die nou veranderd? Wat was hier de reden voor?

En de vlag die ik poste was wel degelijk de marinevlag.
De Battle Flag was namelijk vierkant.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

mannerheim schreef:Dat van die drie verschillende staatsvlaggen wist ik. Maar waarom werden die nou veranderd? Wat was hier de reden voor?
"The second national flag of the Confederacy, called the "Stainless Banner," was put into service on May 1, 1863. It was designed to replace the first national flag. The first national flag had become increasingly criticized for its similarity to the Stars and Stripes, even though this had been the main argument for its initial adoption."

"The third national flag was adopted March 4, 1865, just before the fall of the Confederacy. The red vertical stripe was proposed by Major Arthur L. Rogers, who argued that the pure white field of the second national flag could be mistaken as a flag of truce. Rogers lobbied successfully to have his design introduced in the Confederate Senate. He defended his design as having "as little as possible of the Yankee blue", and described it as symbolizing the primary origins of the people of the South, with the cross of Britain and the red bar from the flag of France."

bron
En de vlag die ik poste was wel degelijk de marinevlag.
De Battle Flag was namelijk vierkant.
Je hebt gelijk, de Battle Flag was idd vierkant, de Battle Flag van Tennessee uitgezonderd.
Вместе мы непобедимы
mannerheim
Lid

Dankjewel Zhukov. :wink:
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Graag gedaan.

Overigens vind ik de First Confederate Flag een erg mooie vlag. Ook wel opvallend is dat in de staten Georgia en Mississippi nog steeds vlaggen voeren die refereren aan de Confederacy. Je zou verwachten dat dit na de burgeroorlog zou worden verboden door de zegevierende Union, maar blijkbaar vond men dit destijds in het geval van Mississippi niet nodig. Georgia heeft z'n vlag in deze vorm zelfs pas in 2003 gekregen!!

Afbeelding
Georgia Flag

Afbeelding
Mississippi Flag
Вместе мы непобедимы
mannerheim
Lid

Dat klopt.

Ook de staatsvlag van Alabama.
Die heeft de afmetingen van de Battle Flag en bevat een rood diagonaal kruis.
oldcontemptible
Lid

Bericht door oldcontemptible »

Zhukov schreef:Ik geloof dat de vlag die jij post nooit de officiële staatsvlag van de Confederacy is geweest, noch was het slechts een marinevlag. De vlag is volgens mij de Battle Flag van de Confederate Army..
De rechthoekige vlag is post 1865, en eigenlijk een symbool van de KKK.
Het is dus ook geen battleflag. Die staan hieronder
Zhukov schreef:
Staatsvlaggen van de Confederate States zijn als volgt;

Afbeelding
First Confederate National Flag..
Bestaat ook met slechts 1 ster. Deze vlag werd de Bonnie blue flag genoemd. Werd afgeschaft wegens teveel gelijkenis met de vlaggen van de USA, zowel de indeling en kleuren zijn bijna hetzelfde.
Zhukov schreef: Afbeelding
Second Confederate National Flag

Afbeelding
Third Confederate National Flag

De laatste vlag is naar mijn weten nog steeds de enige officiële staatsvlag van de Confederacy.
Dit is volgens mij een rechthoekige star and bars vlag.
de twee bovenstaande vlaggen werden ingevoerd om de zichtbaarheid op het slagveld te verhogen. Vanaf eind 1863 werd de rode band er aan toe gevoegd omdat het soms leek, in het heetst van de strijd dat een witte vlag werd gehesen ten teken van overgave.
Maar dat was maar eerst 2 jaar later.

Er bestaat de laatste jaren een heuse polemiek in de USA omtrent de staatsvlaggen waarin de Stars en Bars voorkomen. Mensenrechten organisaties ijveren om deze symbolen van rassendiscriminatie en onverdraagzaamheid te weren. Tot hier toe is er geen enkel hooggerechtshof op ingegaan en mogen staten zoals Missisppi en Georgia hun staatsvlaggen behouden. Voorstanders schuilen zich achter argumenten van "geschiedkundig erfgoed"

De reden waarom er zo veel vlaggen zijn ligt natuurlijk in de bestuursvorm die de confederacy heeft gekozen, met meer autonomie voor de staten, en minder bevoegdheden voor de nationale regering.
Het zou ook uiteindelijk in hun nadeel zijn, want het komt er eigenlijk op neer" ieder voor zich"

MG
"you know what worse than Dragons?"
"No"
"americans"
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

oldcontemptible schreef:De rechthoekige vlag is post 1865, en eigenlijk een symbool van de KKK.
Het is dus ook geen battleflag. Die staan hieronder
De rechthoekige vlag was een marinevlag, zoals Mannerheim dat terecht opmerkte. De KKK heeft dus een marinevlag geadopteerd.
oldcontemptible schreef:Bestaat ook met slechts 1 ster. Deze vlag werd de Bonnie blue flag genoemd. Werd afgeschaft wegens teveel gelijkenis met de vlaggen van de USA, zowel de indeling en kleuren zijn bijna hetzelfde.
Bonnie Blue is toch een geheel blauwe vlag, met een witte ster? Dus zonder rood-witte strepen enzovoorts?

Afbeelding

Voor wat betreft de rest van je betoog, ik kan me best indenken dat de staten die een vlag voeren die op de oude battle flag is gebaseerd zich verschuilen achter de term "geschiedkundig erfgoed". In zekere mate is dit ook terecht, hun staat heeft destijds onder die vlag gevochten. In de Sovjet Unie zag je begin jaren '90 in principe hetzelfde; daar werd de oude tsaristische (nu huidige) vlag van Rusland in ere hersteld. Deze vlag was onder het Communistische regime 'not done', daar het de oude imperialistische vijand voorstelde. Op dezelfde manier is de Stars & Bars 'not done' in de VS, omdat deze de oude confederatie voorstelt.

Een vlag die in een bepaald gebied is gevoerd laat zich maar moeilijk uitwissen. In Rusland wordt bij demonstraties van de oppositie zelfs met vlaggen van de Romanov-dynastie gelopen; het zwart-geel-wit. Deze vlag heeft echt al eeuwen niet meer dienst gedaan als staatsvlag, maar desalniettemin wint deze toch ineens weer aan populariteit.
Вместе мы непобедимы
mannerheim
Lid

oldcontemptible schreef:
De rechthoekige vlag is post 1865, en eigenlijk een symbool van de KKK.
De KKK misbruikt de oude Marinevlag, zoals Zhukov al vertelde hebben zij deze vlag geadopteerd. En juist omdat onder andere de Ku Klux Klan deze vlag misbruikt worden de oude Confederatievlaggen als een symbool van mensenonderdrukking gezien. Zeer onterecht trouwens.
oldcontemptible schreef:symbolen van rassendiscriminatie en onverdraagzaamheid
Dat vind ik niet terrecht. Waarschijnlijk maak jij deze opmerking vanwege de slavernij, die in het Zuiden nog niet verboden was. Maar als jij de symbolen van ieder slavenhandelend land wilt weren, zul je nog wel evevn bezig blijven, De Adelaar en het symbool SPQR zou niet meer mogen, de Union Jack zou dan ook niet meer mogen, en onze nationale driekleur zou dan ookmeer nergens afgebeeld mogen worden.

Hier in Limburg hangen veel mensen een Nederlandse vlag, maar daarlangs een Limburgse. Hetzelfde gebeurt in Friesland met de Friese vlag.
Met name in Alabama en South Carolina hangen mensen de Stars and Stripes op, maar ook daarlangs de marinevlag, die is namelijk het bekendst.

Puur en alleen uit Zuidelijke trots, de KKK loopt ook rond met de Stars and Stripes en hun eigen symbolen.

En over de Bonnie Blue Flag, deze was eerst in gebruik door de Republiek van West Florida.
Deze werd in Misissippi gehesen, als teken van onafhankelijkheid van de Unie. Daarbij was een Ierse immigrant (ben zijn naam vergeten) die hierover een liedje schreef, waarvan een gedeelte is verwerkt in het Zuidelijke volkslied "Dixie".
Dave
Lid

Bericht door Dave »

Aansluitend aan deze topic heb ik een vraag.
Zijn er op de markt goede nederlandstalige boeken over de Amerikaanse burgeroorlog. ik heb al verschillenden boekenbeurzen bezocht en uren op het internet aan het zoeken geweest. Zonder resultaat.
ik heb al enkele engelstalige gelezen maar voor mijn verzameling hou ik het bij mijn moedertaal.

alvast bedankt voor jullie hulp,

dave
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Buiten het in dit topic gestelde is volgens mij een andere betekenis van deze vlag Rebellie of Rebels zijn / Afzetten tegen, veel motorclubs voeren deze vlag ook als Patch e.d.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Andre1983nl
Lid

Bericht door Andre1983nl »

[off-topicmode] Had de General Lee uit de Dukes of Hazzard ook niet zo vlag op de dak?[/off-topicmode]
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Yepz helemaal correct ! General Lee een van de grote namen van de ZUiderlijken in de Am. Burgeroorlog
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie