Waarom zoveel Zuidelijke vlaggen?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
koos24
Lid

Re:

Bericht door koos24 »

Dave schreef:Aansluitend aan deze topic heb ik een vraag.
Zijn er op de markt goede nederlandstalige boeken over de Amerikaanse burgeroorlog. ik heb al verschillenden boekenbeurzen bezocht en uren op het internet aan het zoeken geweest. Zonder resultaat.
ik heb al enkele engelstalige gelezen maar voor mijn verzameling hou ik het bij mijn moedertaal.

alvast bedankt voor jullie hulp,

dave
Moeilijk te vinden, is mij ook nog niet gelukt.
Ben al 2 x op reis geweest naar de VS ivm bezoeken slagvelden burgeroorlog maar moet het ook doen met Engelstalige
boeken.
Ga in september weer, iemand die nog Nederlandstalige leestips heeft :yes:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
marcston
Lid

Re:

Bericht door marcston »

mannerheim schreef:
oldcontemptible schreef:
De rechthoekige vlag is post 1865, en eigenlijk een symbool van de KKK.
De KKK misbruikt de oude Marinevlag, zoals Zhukov al vertelde hebben zij deze vlag geadopteerd. En juist omdat onder andere de Ku Klux Klan deze vlag misbruikt worden de oude Confederatievlaggen als een symbool van mensenonderdrukking gezien. Zeer onterecht trouwens.
oldcontemptible schreef:symbolen van rassendiscriminatie en onverdraagzaamheid
Dat vind ik niet terrecht. Waarschijnlijk maak jij deze opmerking vanwege de slavernij, die in het Zuiden nog niet verboden was. Maar als jij de symbolen van ieder slavenhandelend land wilt weren, zul je nog wel evevn bezig blijven, De Adelaar en het symbool SPQR zou niet meer mogen, de Union Jack zou dan ook niet meer mogen, en onze nationale driekleur zou dan ookmeer nergens afgebeeld mogen worden.

Hier in Limburg hangen veel mensen een Nederlandse vlag, maar daarlangs een Limburgse. Hetzelfde gebeurt in Friesland met de Friese vlag.
Met name in Alabama en South Carolina hangen mensen de Stars and Stripes op, maar ook daarlangs de marinevlag, die is namelijk het bekendst.
Ja als we alle "slavernijvlaggen " gaan verbieden, dan dus ook de Nederlandse. Wij hadden onze driekleur ook al in de slaven tijd.

De geconfedereerde vlag ligt in de VS nog heel gevoelig. Met name de NAACP (een soort van burgerrechtenorganisatie, maar daar verschillen de meningen over) is erg tegen geconfedereerd vlagvertoon. Zo werd South Carolina tijden lang geboycot
Hier is met name door films en series als de Dukes of Hazzard de geconfedereerde vlag niet zo'n probleem. Sommige Amerikanen kijken er wel eens vreemd van op hoeveel mensen heer met zuidelijke statenvlaggen rondlopen.

Het probleem is natuurlijk dat er meer verschil tussen noord en zuid in de VS zit dan ALLEEN het slavernijverleden. Je kan nu eenmaal niet ontkennen dat South Carolina een andere cultuur en gewoontes heeft dan bijvoorbeeld New York.

Marc
fritz derochebrune
Lid

Re: Waarom zoveel Zuidelijke vlaggen?

Bericht door fritz derochebrune »

Voor Johny Rebels is de vlag een teken van trots, een teken van Zuidelijke apartheid. De Billy Yanks hebben deze vlag natuurlijk niet graag, omdat het een teken is van verdeeldheid in "het land van de onbeperkte mogelijkheden". Van rascisme is alleen sprake als je het hebt over de KKK die de vlag gebruikt, of de mensen iets nodig hebben om over te klagen. Bekijk maar eens: hoeveel zwarte reenactors zie je niet in de confederate armies vandaag de dag? Ik heb al verschillende foto's gezien van negers die zelfs de vlag vasthielden, met de trots van een echte Billy Yank.

Natuurlijk waren de Confederate States "slecht". Ga maar eens naar een staatsschool in Amerika, daar leer je dat elk jaar. MAAR, als je naar een school gaat die niet van de Verenigde Staten is (b.v. Katholieke scholen), daar hoor je opeens iets heel anders... En wees eerlijk, het is niet de eerste keer dat de VSA zouden prutsen met de waarheid, niet? Rascisme en slavernij zijn gewoon de dingen waarvan de Confederate States het gemakkelijkste kunnen worden beschuldigd. Het boeit niet dat de rest van de wereld het ook deed, nee, alleen de Confederate States waren slecht. Iedereen die een Confederate Flag (of de hedendaagse variant ervan) ophangt, is al snel een rascist. Tja... onbegrensde mogelijkheden, tenzij je niet voor de VS bent natuurlijk!

Enkele Filmpjes die gerelateerd zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=Yc8MBIrq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=yKi-lQ2b ... re=related

Anyway: Long Live the South, et vive la France!

Gr,

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Plaats reactie