Waarom werd de Balkan "het kruidvat van Europa" ge

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Jacob Hooghiemstra

Waarom werd de Balkan "het kruidvat van Europa" ge

Bericht door Jacob Hooghiemstra »

Waarom werd de Balkan "het kruidvat van Europa" genoemd???
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UT ... opa%22&lr=

ik zeg niet meer (is het trouwens wel wo2 ?)
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

wo 1...

hier gebeurden een aantal dingen, oftwel regionale conflicten.. maar omdat Rusland en Duitsland zich ermee gingen bemoeien ivm verbonden enzo explodeerde de hele zooi.... en de rest ken je wel...
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

KruiTvat. Een van voor buskruiT. Een kruiD is een plantje...

(En even verplaatst)
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Misschien omdat daar WO I in feite ontstaan is? De kroonprins van Oostenrijk-Hongarije die werd doodgeschoten door een Serviër. Oostenrijk-Hongarije wilde allang de macht van Servië in de Balkan wat inperken en dit was blijkbaar een goeie reden. Helaas had het duidelijk een wedloop van oorlogsverklaringen als gevolg... Rusland mobiliseerde zijn leger om Servië bij te staan, waardoor Duitsland (aan de kant van Oostenrijk-Hongarije) Rusland de oorlog verklaarde. Gezien Frankrijk aan de kant van Rusland stond en ze door België moesten om Frankrijk te overwinnen verklaarde Duitsland direct de oorlog aan Frankrijk en België, waarop Groot-Brittanië dan weer de oorlog verklaarde aan Duitsland... Gek hoe die dingen gaan eigenlijk.

Ik doe hier trouwens maar een gok, hoor, op je vraag. Ik heb er geen idee van of het juist is, maar het zou me redelijk logisch lijken op die manier.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

de moord aanslag in sarajvo was de drupel
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Voor zover mijn geheugen reikt.

Voor de oorlog (WO1) bestond de Balkan, net als nu, uit een groot aantal kleinere staten, Servie-Montenegro, Albanië, Bosnië-Herzegovina (onderdeel van het Oostenrijkse Keizerrijk) Bulgarije, etc. al deze landen hadden aanspraken op elkaars grondgebied i.v.m. de etnische samenstelling van de bevolking (net als in de afgelopen 10 jaar). Diverse kleinere oorlogen hadden reeds plaatsgevonden welke makkelijk eerder hadden kunnen leiden tot een grote oorlog. Er hoefde maar iets te gebeuren en huppakee mobilisatie en weer ten strijde. Vandaar de benaming 'Kruitvat van Europa'.

De moord op aartshertog Franz-Ferdinand werd gepleegd door een Bosnische separatist in Sarajevo (Servië). Deze moord werd door Oostenrijk aangegrepen om belachlijk zware eisen te stellen aan de Servische regering, welke uiteindelijk zelfs bereid was daar aan toe te geven. De Oostenrijkers (stijfkoppig, stom) hierin uiteindelijk gesteund door Wilhelm II van Duitsland schroefden de eisen steeds meer op. Rusland steunde Servië onder het mom van slavische broederstaat.

De spanningen liepen in juli en augustus steeds verder op waarna Oostenrijk, hiertoe aangespoord door Duitsland, Servië uiteindelijk de oorlog verklaarde. Rusland steunde Servië, en verklaarde Duistland de oorlog; Duistland steunde Oostenrijk, dus verklaarde Rusland de oorlog; Rusland werd gesteund door Frankrijk en Engeland; Duitsland verklaarde de oorlog aan Frankrijk en Engeland. De grote Europese oorlog was geboren.

Voor een zeer leesbaar boek hierover
Barbara Tuchmann; 'De kanonnen van augustus'
Bob Marien
Lid

Balkan

Bericht door Bob Marien »

Voor meer uitleg kan je ook terecht op mijn website.
Onder de rubriek "Begrippen" klik je maar op "Balkanvraagstuk".
Good luck :wink:
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Via het knopje "www" onder de post van Bob te bezoeken of gebruik deze link:

http://users.skynet.be/bob.marien
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Wat een moeilijke antwoorden terwijl het zo simpel is. Een kruitvat is iets dat zeer explosief is, één vonkje en het detoneert. De balkan was in 1914 ook zeer explosief, nog steeds eigenlijk. De moord op Franz-Ferdinand was de vonk die de boel liet ontploffen. En behoorlijk ook!
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
monmax
Lid

Bericht door monmax »

De vraag was ook niet wat het explosief was maar waarom. Vandaar de antwoorden. Vraag goed lezen.
Remarque
Lid
Lid

Bericht door Remarque »

Antwoord goed lezen! De vraag was: waarom werd de Balkan het kruitvat van Europa genoemd? Antwoord: omdat het er zo explosief was en omdat de boel kon escaleren (=ontploffen). Ëén vonkje en het kruitvat zou ontploffen. De moord was het vonkje.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Remarque schreef:Antwoord goed lezen! De vraag was: waarom werd de Balkan het kruitvat van Europa genoemd? Antwoord: omdat het er zo explosief was en omdat de boel kon escaleren (=ontploffen). Ëén vonkje en het kruitvat zou ontploffen. De moord was het vonkje.
O, u heeft gelijk hoor .
Maar alleen een vraag en antwoord is zo simpel op een forum, per definitie een plek voor discussies.
Je zou anders een vraag en antwoord plekje krijgen en die zijn er al genoeg in nederland, zie bv het forum van deze site : http://www.ssew.tk/ die er nogwel subsidie voor krijgen.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Heb je een link naar dat forum?
KätheHelfrich
Lid
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Roel R. schreef:Heb je een link naar dat forum?
Ja, ik heb m'n post al aangepast,
ik zie nu dat het forum weer uit de lucht is,problemen,
ik heb er regelmatig gekeken en het is meer een vraag en antwoord plek dan een plek voor een goede discussie.
Plaats reactie