Kist

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Kist

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb op mijn verjaardag gekregen een kist van mijn over- overgrootvader, uit de mobilisatie in de Eerste Wereldoorlog.. het is een simpele zwarte kist met zjn naam erop, en niets meer, ongeveer 100x50x50cm, met een slot. Is dit een veelgebruikte/zeldzame kist? voor foto´s vraag maar.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Voor de kenners is het meestal zoiezo handig als je een foto post dus je kan hem net zo goed gelijk posten :).
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
iknowdintoo
Lid

Sorry daarvoor, maar het was nogal laat toen ik die post maakte, dus geen zin/tijd meer, hier zijn ze: http://img229.imageshack.us/my.php?imag ... 093xm0.jpg http://img216.imageshack.us/my.php?imag ... 094fm0.jpg
viny
Lid

Bericht door viny »

Kennis van mij heeft ook zo'n kist, zijn opa was militair ten tijde van WO2, deze kist is niet zwart maar blauw, ook met naam er op, de afmetingen lijken hetzelfde. Ik geloof dat de NLse soldaten deze kregen tijdens hun dienst, lijkt me niet dat je je hele plunje er in kunt bewaren, zou wel voor persoonlijk materiaal geweest zijn.
'War is delightful for those who have not experienced it'
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Klopt. In 1940 gebruikten ze deze ook nog. Voor de hele plunje had je geloof ik een kastje boven het bed (kribbe).
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Het gebruik van een kist voor eigen spullen (kist privéspullen) was al in de 19e eeuw bekend.

Soldaten mochten op de legeringskamer een eigen kist hebben (werd zelfs aangeraden) om hun burgerspul in te bewaren. Zaken als snoep, pennen, potloden, papier, foto's etc. etc., maar ook burgerkleding, mocht namelijk niet in de kast die boven het bed hing. Dat was bestemd voor militair spul.
De afmetingen van de kist waren door de dienst bepaalds, maar konden nooit een halve meter hoog zijn! De kist moest namelijk onder het bed passen! Gebruikelijk was dat de kisten 60 lang, 40 breed en 35 hoog waren, maar daar werd volop in afgeweken hoeveel de afwijkingen niet groot waren.
Per onderdeel was bepaald hoe en waar de kist gemerkt moest worden. In de periode vroeg in de 20e eeuw was het gebruikelijk met een mooi sierschrift de naam (vaak ook het burgeradres!) erop te schilderen, zowel op de deksel als op een van de kanten. kleur: wit. Later werden blokletters meer gebruikelijk, waaronder vaak heel fraaie jaren-dertigletters! Naast naam (en adres) werd vaan het onderdeel, de rang en het wapennummer vermeld.
De kisten waren vrijwel altijd zwart, met een los deksel (vaak in de eerste jaren 20e eeuw) of een scharnierend deksel (zie je wat vaker in de latere periode). Ook de dragers verschillen: vaak zijn het metaaldraden dragers, soms zie je ook een eenvoudige houten lat.
Kisten van sabel- of klewangdragenden (officieren/onderofficieren) waren meestal langer!
Na WO-2 werden de kisten belangrijk groter, omdat ze mee moesten naar N. O.-Indië! Kleur: vaak grijs, maar zwart en bruin of naturel kwam ook voor. Een mooie verzameling kun je zien op het cavaleriemuseum te Amersfoort!
Kortom:
Leuke kist die je daar hebt! Zuinig op zijn, want het is een familiestuk. Ze zijn niet zeldzaam, maar toch de moeite waard!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
iknowdintoo
Lid

Bedankt voor de informatie allemaal :). Ik zal er zuinig op zijn.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

iknowdintoo schreef:Bedankt voor de informatie allemaal :). Ik zal er zuinig op zijn.
Moet je zeker zijn! Vergeet niet dat het leger niets regelde voor jou, en dat je als soldaat zelf maar moest zorgen dat je een kist kreeg! Dus zelf timmeren of laten timmeren! Vooral beroepsmilitairen lieten een kist timmeren bij professionele schrijnwerker: mooie stevige kisten met zwaluwstaartverbindingen en ingewerkte sloten! Terwijl manschappen het met veel eenvoudiger kistjes deden! Maar niettemin kom je ook hier wel heel mooie exemplaren tegen, met name de 'vroege' kisten zijn vaak mooi!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
iknowdintoo
Lid

Zijn zoon zegt dat hij het zelf getimmerd heeft, dat lijkt me wel logisch, wij hebben namelijk al een timmer/schildersbedrijf sinds 1880 (vooral schilderwerk), dat maakt het nóg interessanter :) . Oh, en we hebben ook nog rekeningen uit WO2, met oa: ramen zwart verven, en volgens mij zelfs een Kriegsmarine boot/schip overschilderen :shock: . Als je wilt kan ik daar ook wel wat foto's van maken :) .
Plaats reactie