welk oud kanon

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
stengun
Lid
Contacteer:

welk oud kanon

Bericht door stengun »

Ik heb laatst dit oude kanon gekregen. Het punt is alleen dat ik geen idee heb wat voor een kanon het is. Er zit geen onderstel bij en er staan geen markeringen op. Het kanon is 78cm lang en heeft een kaliber van 32mm.
iemand enig idee?

http://img259.imageshack.us/img259/2497/kanonbl8.jpg
http://img246.imageshack.us/img246/5028/kanon2dg6.jpg
http://img259.imageshack.us/img259/8308/kanon3ft9.jpg
http://img259.imageshack.us/img259/6191/kanon4nd9.jpg
http://img259.imageshack.us/img259/3322/kanon5mv8.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/3552/kanon6go4.jpg

alvast bedankt
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Re: welk oud kanon

Bericht door sniper snoop »

Een Franse of Belgische voor Wo1 :? maar welke moet ik nog zoeken. :bonk: Mss iemand anders. :?:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Kom kom, even serieus blijven!

Dit betreft geen kanon uit de eerste wereldoorlog. Het is een voorlaadkanon zoals gebruikt is globaal vanaf het midden 16e eeuw tot midden 19e eeuw. Ze zijn zeer algemeen en in vrijwel alle kalibers voorgekomen, als veldgeschut of als scheepsgeschut. In ijzer gemaakt of brons.
Jammer dat er geen inscripties op staan!
Mijn raad: als het van ijzer is, borstel 'm eens goed af en verwijder de roest. Zoek uit van voor een soort affuit er bij hoort en laat een dergelijk affuit maken. Het mooiste zou zijn als je het ding weer 'vurend' zou krijgen, wat niet moeilijk is want in principe is het een pijp met een zundgat aan het begin.

Kortom: nets met WO-1 te maken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Theo Horsten
Lid
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ga HIER eens kijken, onder de nummers 1094 t/m 1101. Dan weet je wat, ook van prijzen en affuiten. Mooi schoonmaken. Best de moeite waard om zelf een affuit bij te (laten) maken.
Succes!
Kijk ook eens op Schepen & Boeken
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Erik schreef: Kortom: nets met WO-1 te maken.
Zoals ik dacht. Is nog een zoals je vermeld waar je de kogel voorraan moet plaatsen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mooi kanonnetje stengun. Ik denk dat je eens op zoek moet gaan of er niet nog gegevens zijn mee gegoten bij de productie van het kanonnetje. Over het algemeen staat er ergens wel een markering van de gieterij en eventueel een jaartal. Ik ben in ieder geval wel een beetje jaloers. _/-\o_
Theo Horsten schreef:Ga HIER eens kijken, onder de nummers 1094 t/m 1101. Dan weet je wat, ook van prijzen en affuiten. Mooi schoonmaken. Best de moeite waard om zelf een affuit bij te (laten) maken.
Succes!
Dat zijn wel VOC kanonnen en dat is ook gunstig voor de prijs. (vanuit de verkopende partij gezien) Niet echt vergelijkbaar dus.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Had ik de ruimte gehad, had ik je voorgesteld 'm over te nemen! Lijkt me een donders leuk projectje, een mooi rolpaard voor dat geschutje te maken! Loop zelf mooi schoonmaken en evt. weer vurend maken. Kun je mooi de markt mee op, mooi stukje "living history"!
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Wat te denken van lidmaatschap van de Nederlandse kanonniersvereniging... Kan je nog echt schieten met het ding. Ik verrekte leuk om te zien en te doen.
Samuel.
Lid

Bericht door Samuel. »

racefiets schreef:Wat te denken van lidmaatschap van de Nederlandse kanonniersvereniging... Kan je nog echt schieten met het ding. Ik verrekte leuk om te zien en te doen.
Als je dat ding weer schieten zou krijgen kom ik zeker kijken!
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

Bedankt mannen voor de reacties. Sorry voor mijn late reactie, ik zit namenlijk in het buitenland.
Ik heb geschrobt en geborsteld als een bezetene, maar helas geen markeringen kunnen ontdekken.
Ik heb het een en ander rondgemaild en wacht nog op een antwoord.

Ik zal in iedergeval mijn best doen het stuk weer in oude glorie te herstellen. Hulp sluit ik natuurlijk niet uit :wink:
Bert Barrel
Lid

Bericht door Bert Barrel »

Hallo Stengun,

ik zie nu pas dat jij een kanon hebt wat perfect in mijn collectie kan passen. Heeft U dit stuk nog en zo ja, nog te koop????

Grt

Bert
Bordjes
Lid

Bericht door Bordjes »

Het is een omstreeks 1950-1960 nagegoten kanonsloop van gietstaal.
Je zult merken dat de loop niet helemaal tot aan het zundgat doorloopt en dus opgeboord moet worden.
Ik heb precies zo een loop op eikenhouten scheeps affuit.
Als je iemand kent met een hele grote en sterke draaibank dan heb ik de boor waarmee je de loop kunt laten opboren.
Mijn kleinzoon rijdt er vaak mee door de kamer onder een behoorlijk gedreun; ik probeerde er een foto van bij te voegen maar dat lukt me niet.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

En met het op boren van de loop voer je een erkenningsplichtige handeling uit en overtreed je daarbij de WWM.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

racefiets schreef:En met het op boren van de loop voer je een erkenningsplichtige handeling uit en overtreed je daarbij de WWM.
Toevallig dat je dit stelt! Ik heb een nagenoeg dezelfde vraag neergelegd bij MinVenJ omdat het hier om een wapen gaat dat buiten de categorieen valt wegens z'n vrijstelling. Handelingen aan wapens die de werking be-invloeden zijn erkenningsplichtig, mijn vraag richt zich op handelingen van dezelfde aard bij vrijgestelde wapens: zoals dit kanon!
Extra 'snack' is wel dat dit een replica betreft en daarmee niet automatisch een zwartkruitwapen, geproduceerd voor 1870.

Ik wacht af en neem waar.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

In dit geval maak je van een stuk ijzer een vergunningsplichtig (en ontheffingsplichtig) wapen.
Plaats reactie