welk oud kanon

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: welk oud kanon

Bericht door Erik »

racefiets schreef:In dit geval maak je van een stuk ijzer een vergunningsplichtig (en ontheffingsplichtig) wapen.
De RWM art. 18 pt. e vindt van niet, het betreft hier namelijk een stuk geschut dat ontworpen is om aan de tromp geladen te worden met zwartkruit. Dit soort geschut valt onder de vrijstelling.
Waar ik de vraag over stelde is: mag ik een vernageld stuk (in dit geval een coehoornmortier van 13 duim) terugbrengen in z'n originele toestand, m.a.w., mag ik het zundgat uitboren?
De twijfel die ik heb is dezelfde die jij hebt: ik breng een 'waardelos' stuk ijzer in de stand van vuurwapen. Een vrijgesteld vuurwapen weliswaar, maar toch een vuurwapen. Aan de andere kant: het 'waardeloos stuk ijzer' is altijd (tot z'n vernageling) een vuurwapen geweest en z'n status verandert niet. Als onschadelijk vuurwapen waarop een vrijstelling rust wordt het een inzetbaar stuk geschut, bestemd om vanaf de tromp met zwartkruit te worden geladen en daarom vrijgesteld. Van vrijgesteld naar vrijgesteld: mag dat? Is dit een erkenningsplichtige handeling?

Ik hoop het binnenkort van MinJenV te horen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: welk oud kanon

Bericht door racefiets »

Hij valt niet onder de vrijstelling van Art 18 als hij inderdaad uit de jaren 50/60 komt. Artikel 18 stopt echt bij 1945. Lees punt 2 bij dat artikel ook even.
2. De vrijstellingen zoals vermeld onder c, d en e zijn uitsluitend van toepassing op wapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1945.
Voor jou geval zou ik eens contact op nemen met Fare consultants.
Op de site van Fare consultants staat ook een invulschema om te kijken of een wapen voldoet aan de vrijstelling van Artikel 18. Vul die maar eens in.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: welk oud kanon

Bericht door Erik »

Racefiets schreef:Hij valt niet onder de vrijstelling van Art 18 als hij inderdaad uit de jaren 50/60 komt.
Deze opmerking had ik al gemaakt Racefiets, ik hoef geen stroomschemaatjes in te vullen:
Erik schreef:Extra 'snack' is wel dat dit een replica betreft en daarmee niet automatisch een zwartkruitwapen, geproduceerd voor 1870.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: welk oud kanon

Bericht door racefiets »

Je kan jou geval wel voor leggen aan Fare consultants. De man hierachter is voor een groot deel verantwoordelijk bij het tot stand komen van het hele Artikel 18 verhaal. Als iemand je het kan vertellen en onderbouwen dan is hij het wel. Scheelt ook weer als je punten hebt in een eventueel gesprek bij MinJenV.
Bordjes
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2010, 16:50

Re: welk oud kanon

Bericht door Bordjes »

Beste "Stengun",

Heb je er wel eens aan gedacht om je kanonsloop te verkopen?
Ik heb er wel interesse in en over de prijs kunnen we het waarschijnlijk wel eens worden.
Zelf een affuit ervoor bouwen is een hele klus die echt niet iedereen zomaar aankan.

Met vriendelijke groet,

Bordjes (j.p.borden@quicknet.nl)
Bordjes
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2010, 16:50

Re: welk oud kanon

Bericht door Bordjes »

Beste "stengun",

Het zelf maken van een scheepsrolpaard of een veldaffuit is niet iets wat je eventjes in een weekendje doet. Je hebt er ook een hele hoop kennis van hout- en metaalbewerking voor nodig.
Mocht je er tegenop zien om je kanonsloop kompleet met rolpaard of affuit te maken dan zou ik hem graag van je willen kopen.
Laat me even weten of je hier op in wilt gaan en wat je vraagprijs dan is. Ik betaal je uiteraard contant.

Groeten,

Bordjes (j.p.borden@quicknet.nl)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: welk oud kanon

Bericht door Jim »

beste Hr Borden. Het betreffende verhaal geschreven door stengun komt uit 2008.
onder de avatar van stengun staat een blokje met PB (persoonlijk bericht. Hierop klikken en stengun een bericht sturen heeft misschien iets meer effect.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie