Kriegsgefangenlager Soltau

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
LHek
Lid
Contacteer:

Kriegsgefangenlager Soltau

Bericht door LHek »

Ik heb eens een brief compleet met envelop en stempels uit 1916 gekocht voor een euro. De brief is gewoon in leesbaar Nederlands dus ik kan het gewoon lezen. Misschien typ ik die brief wel eens over zodat jullie hem ook kunnen lezen.
Wat die man allemaal schrijft klinkt best optimistisch. Maar nu ik met het boek 'Bei uns in Deutschland' van ernest Claes bezig ben, ben ik er wel achtergekomen dat zo'n kamp niet echt een pretje was.
Kan iemand me misschien wat meer vertellen over Krijgsgevangenenkamp Soltau?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De mogelijkheid bestaat dat de brief onder censuur stond en dat de schrijver daardoor alleen op deze manier mocht/kon schrijven?
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja, dat zou t denk ik zijn geweest. Op de envelop kan ik nog net zijn kampeenheid lezen: 7e regt. de ...(?), 1ste zug, 1ste groep. De brief is gericht aan zijn ouders in Gent.
Via de persoon waarvan ik de brief heb gekocht ben ik te weten gekomen dat de man Josef van Waesberghe, soldaat bij het 8ste regiment infanterie, Belgische leger.
ik heb de brief even overgetypt en ik heb ales letterlijk overgetypt, dus ook eventuele spelfouten.

Oberhode den 20-2-16

Lieve ouders, broeders en Zusters,

Ik heb uwen brief ontvangen geschreven den 1-2-16. Het pakje M12 en 13 heb ik goed ontvangen en het heeft mij goed gesmaakt. Nu deze oogen blik begint mijn Kaske weder leeg te komen, als het mogelijk is zend mij maar het een en ander want wij kunnen het hier gemakkelijk gebruiken.
Zoo dus lieve ouders op voorhand bedankt. Het portret van Gust staat al naast de uwe op mijne kast. Zoo, dus ik zie u alle dagen, maar Houmim(?) en zijne kinderen verwacht ik nog altijd. 't hans heb ik u alleen. Nu wat mij aangaat alles is hier nog op z'n best, goed leven en een aller beste gezondheid, dus het eenigste wat ik verlang, maar denk veel aan u allen, als ik hier hoor zeggen dat alles zoo duur begint te worden, dan zou ik m'n (?) an iets te vraagen uit dat ik denk dat u er zo'n ....(?) door te koet doen, en dat zou ik niet willen. Nu lieve Ouders ik had u in mijne vorige kaart geschreven dat ik nog drie portretten zou opgezonden hebben, maar ik zou liever eerst weten of u al de anderen ontvangen hebt. en u heb mij nog niets laaten weten. Dus lieve Ouders Ik hoop als dat u allen nog in goede gezondheid zijt en dat u allen het geluk zou mogen hebben mij te komen afhalen aan de station dan zou men nog meer feest vieren of op de doping (?) van onze Gustaf, ook hoop ik het dat ze lang niet meer zou duren dat men malkander zullen terugzien, toch heb ik veel moed, en heb ook maar allen moed want ik hop dat het nu wel beter zal zijn of vroeger voor ons allen Zouden Mame doet de ....(?) .....(?) aan Jet en Mina dat ik vraag of zij al mijn portret ontvangen hebben en dat ik een kaartje verwacht, verdere aan gansk de familie, geburen en Kenissen en aan Maurien en zijne Ouders en al mijn Klienten, daarna groet'ik allen en geef u allen een kus morgen Josef
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

De verzamelaar waar ik de brief van heb heeft nog 4 andere brieven, 2 naar de man toe, en 2 van de man. Ze zaten in een groot lot van zeker 200 stuks maar helaas zijn ze allemaal verspreid. Dit is de tekst van een kaartje naar Josef:

Gent, den 6 den ?? 1917

Beminde zoon en Broeder. Met deze laten wij u weten dat wij het nog immer allen zeer goed stellen en dat het ons immer groot genoegen doet van u hetzelfde te vernemen. Wat Aimé nu aangaat beste Jozef. Die krijgt nog immer klanten bij en spreekt al zeer goed Duitsch. Daar hij onder zijne klanten meer dan de helft Duitsche soldaten teld van den ijzerenweg Dampoort
Beste jozef ik heb het reeds geschreven. Mocht u de vorige maand twee jaren gezonden...?
Aannvaard onze beste groeten, warmen handdruk

Maar hoe was het leven nou echt in krijgsgevangenenkamp Soltau? Weet iemand misschien hoe ik meer te weten kan komen over deze Josef van Waesberghe?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Zoek je hier nog steeds informatie over?
Daarom bracht ik een bezoek aan Soltau en Gösloh-bij-Uchte, waar de kampen gelegen waren. Ze liggen in een mooie uithoek van Duitsland, in Niedersachsen. Soltau ligt ten zuiden van een uitgestrekt natuurgebied, de beschermde Lüneburger Heide. In het stadhuis van Soltau worden we hartelijk en bereidwillig ontvangen. De enige vorser die zich met de Eerste Wereldoorlog bezighield (Claus Otte) is enkele maanden geleden plots onverwacht gestorven. Er is geen opvolging. De stad bezit de archiefstukken van het kamp, vooral ‘lijsten’. Er is een afdeling over de Eerste Wereldoorlog in het stadsmuseum. We gaan kijken. Hier zijn voorwerpen te zien die de krijgsgevangenen zogenaamd ‘achtergelaten’ hebben: dagboeken, knutselwerkjes, ontroerende teksten... zoiets laat je niet vrijwillig achter, tenzij je dood bent. Er is een vitrinekast met werk en voorwerpen van een Belgische kunstenaar die verkoos om na de oorlog in Duitsland te blijven, er is de gevangenenuitrusting van een man uit Londerzeel, die zijn familie na diens dood aan het museum geschonken heeft… Het dagboek van een Antwerpse student in militaire dienst ligt er ook...

Alle oorlogssouvenirs worden netjes bewaard en tentoongesteld. Hier is nog veel studiemateriaal aanwezig...

Op de plaats waar eens het kamp ‘Lager Soltau’ gelegen was, is nu een woonwijk en een aardappelveld: alles is weg! Nochtans was dit een goed uitgerust hoofdkamp met echte stadsallures. Alleen de gevangenenbegraafplaats is nog te herkennen. Er staat een groot gedenkmonument, dat door een Belgische kunstenaar tijdens de oorlog ontworpen en opgericht is, maar het was niet af bij het einde van de oorlog... Dit monument wordt goed onderhouden. Het ligt als een stille getuige in het bos.
Van: http://users.pandora.be/Meesteremy/Eers ... oorlog.htm

Nog wat informatie en een paar foto's: http://www.debaets.be/yves/11-2.htm
Het ziet er niet bepaald gezellig uit.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie