vraagje dagje Ieper

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Sherman
Lid

vraagje dagje Ieper

Bericht door Sherman »

Goedenavond Heren (en wellicht Dames ;) ),

Ik heb even een paar vraagjes.
Mn vader en ik zijn van plan om de komende week een dagje naar Ieper te gaan. De bedoeling is dan om naar In Flanders Fields te gaan, naar de Britse en Duitse Begraafplaats en naar nagebootste loopgraven.
Maar nu komt het probleem: Weet iemand waar ik dit kan vinden? Flanders Field is geen probleem, maar die andere 3 dingen wel. Ik heb op Internet gezocht, maar niets kunnen vinden. Kan iemand mij misschien helpen met een adres of routebeschrijving of iets dergelijks?

alvast bedankt.

Groeten,

Ruben
Nuts!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: vraagje dagje Ieper

Bericht door johan willaert »

Er zijn vele tientallen Britse Kerkhoven rond Ieper. De bekendste en grootste (ongeveer 11000 graven) is Tyne Cot Cemetery, gelegen aan de Tyne Cot straat te Passendale.

Er zijn drie Duitse Kerkhoven rond Ieper. In Vladslo vind je het monument met het Treurende Ouderpaar van Kathe Kolwitz en haar zoon ligt op dat kerkhof. In Langemark vind je het Duitse Studentenfriedhof met pakweg 40000 doden, waaronder een massagraf van 25000 man. Dit kerkhof werd door Hitler bezocht in Juni 1940. In Menen is ook een Duits kerkhof.

Loopgraven vind je in het Passendaele memorial museum te Zonnebeke (replica van Dug OUt) en Duitse loopgraven in het Bayernwald te Wijtschate
http://www.toerismewesthoek.be/westhoek ... x?id=19350

In het Flanders Fields museum loopt nu nog een tijdelijke tentoonstelling over hte Multiculturele (Internationale) aspect van WW1. Zeer zeker de moeite waard.
's Avonds om 2000Hr is er de Last POst ceremonie aan de Menenpoort te Ieper. http://www.lastpost.be
29th Let's Go!!!!!
Sherman
Lid

Bericht door Sherman »

ik had het inderdaad over de Tyne Cot cemetry en de Studentenfriedhof. (met mn stomme kop niet gezien dat er meerdere begraafplaatsen waren :oops: ).
Maar hartstikke bedankt Johan! hier heb ik veel aan :)!

Groeten,

Ruben
Nuts!
roadmaster
Lid

Bericht door roadmaster »

Hallo Sherman, er is ook nog het : http://www.forumeerstewereldoorlog.nl

"Bomvol" info over dergelijke zaken!!

Veel zoek plezier :)

groet van Roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Sherman
Lid

Bericht door Sherman »

word morgen naar Studentenfriedhof, naar Memorial Museum Passendale, tyne cot begraafplaats, en dan naar In Flanders Fields. heb er zin in :)!

Groeten,

Ruben
Nuts!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

<------ daar woon ik dus. :)
Bij mij ben je altijd welkom. Heb je evt hulp nodig, dan kan ik u zeker helpen. Doe dit best zo snel mogelijk. Ik wil altijd de mogelijkheid geven om u in Ieper te contacteren maar dit kan enkel niet op de komende vrijdag en zondag.

Tyne Cot Cemetery ligt in de Tynecotstraat iof de Vijfwegestraat in Passendale.
De Deutscher Soldatenfriedhof Langemark of het Studentenfriedhof, ligt gelegen in de Klerkenstraat, in Langemark.

AfbeeldingAfbeelding

Er zijn natuurlijk ook nog andere begraafplaatsen. Ruim 140 begraafplaatsen van de Commonwealth War Graves Commision in de Ieperboog. Een aanrader is het Bedford House Cemetery. Persoonlijk, mooier dan Tyne Cot. Zeer mooie bloemenperken, mooie natuur. Beekjes en noem maar op. Deze ligt op de Rijselseweg in Zillebeke. Wat verderop staan zeven bunkers (Lankhof Farm). Hier wat zelf geschreven info. http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... nghof_Farm

Naast deze begraafplaatsen, hebben we het grootste Franse begraafplaats in de streek, de St. Charles de Potyze. Kan je vergelijken met het Amerikaanse begraafplaatsen. Mooie kruisjes staan netjes in rijen. Wat verderoprichting Zonnebeke, hebben we het Schots monument. Een High Cross of Keltisch kruis vervaardigd uit "Corennie Pink", een granietsoort afkomstig uit Schotland. Het herdenkt alle Schotse soldaten tijdens de oorlog in de Ieperboog maar ook de 1st Zuid-Afrikaanse Divisie die vichten voor de 9de Schotse Batalion. Beiden liggen op dezelfde weg, enkel word deze anders benaamd vanaf een bepaalde punt. St-Charles de Potyze ligt in de Zonnebeekseweg in Ieper, de andere in de Ieperstraat in Zonnebeke.

AfbeeldingAfbeelding

IFFM heeft idd een thema, MENS CULTUUR OORLOG. Hiervan heb je al info maar een andere aanrader en mss uw laatste kans is het Hooge Crater museum. Een klein kapel die na de oorlog werd gebouwd op een steile heuvel, die tijdens de oorlog belangrijk was en waar velen zijn gesneuveld. Sindsdien werd daar een museum gebracht waar je meer wapens terug zal vinden dan het In Flanders Fields of de Museum Memorial Passchendaele 1917. Deze vind je terug op de Meenseweg in Zillebeke. Als je een stukje wilt wandelen, neem het paadje rechts van het museum (te voet dus) en volg het wandeltraject. Op het volgend eplannetje staan nummers, ik citeer alles per volgorde. (1) Zijn bomkraters van de oorlog. (2) Is het Liverpool Scottish Stone, en is opgedragen aan het 10de Battalion King (Liverpool) Regiment. Het bataljon uit Liverpool bestond voornamelijk uit 542 vrijwilligers van Schotse afkomst waaronder 23 officieren en 519 man. Op 16 juni 1915 viel het 10de Battalion King (Liverpool) Regiment de Duitse stellingen op de heuvelrug van Bellewaerde aan. Na de aanval waren er 79 gesneuvelden, 222 gewonden en 109 vermisten die later als gesneuveld werden beschouwd. 132 man van de 542 vrijwilligers bleven ongedeerd. (3) Is het RE Grave Railway Wood en is een grafsteenloze begraafplaats van de Commonwealth War Graves Commission. Het bestaat enkel uit een lruis omgeven door zuiltjes. Het gras is hier vervangen door witte steentjes. Hier meer info. http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... ilway_Wood. (4) Zou ergens een trace liggen van een V1 lanceerterein. Bos is jammer prive. Mss kan je eens proberen bij de boer.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Heb je nog tijd, probeer zandvoorde eens te bezoeken. Daar ligt een commandobunker van de Duitsers uit Wo1. Ik raad u aan om een zaklamp me ete nemen, kan best nuttig zijn want je kan en mag het binnen opzoeken.

AfbeeldingAfbeelding

Op de Diksmuidseweg kan je net bij d ebrug, de Essex Farm Cemetery bewonderen. Daar ligt de 15 jarige Rifleman Valentine Joe Strudwick (Plot I Rij U Graf 8.). Het graf kan je zeer snel vinden, je hoef enkel naar het plekje te lopen waar de meeste struiken en bloemen staan. Niet alleen voor deze reden maar ook omdat daar de "Essex Advanced Dressing Station" bevind. Een bunker complex waar John McCrae een paar weken verbleef. Op die plaats, schreef hij het bekende gedicht "In Flanders Fields". Meer info: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... m_Cemetery

Dit zou al een stuk u kunnen helpen. Natuurlijk is er veel meer te zien dan dit. De Last Post? Ik ben zaterdag altijd aanwezig. Je kan me veel terug vinden waar de klaroeniers bevinden. Kan je op zaterdag komen, doe het op zaterdag. De plechtigheid is op zaterdag bijzonder.
Vragen? :)
johan willaert schreef: Loopgraven vind je in het Passendaele memorial museum te Zonnebeke (replica van Dug OUt) en Duitse loopgraven in het Bayernwald te Wijtschate
http://www.toerismewesthoek.be/westhoek ... x?id=19350
be

Is op reservatie maar is denk ik niet beschikbaar. Er zijn werken op gang. Tenzij ze afgelopen zijn.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Sherman
Lid

Bericht door Sherman »

nee nee, vragen heb ik niet..
alleen de vraag aan mezelf, waarom ik dit niet eerder heb gelezen..
ik kom nu net terug uit Ieper, dus heb het te laat gelezen :(.
Wat me vooral opviel bij het studentenfriedhof, is het verschil met de tynecotbegraafplaats... zwarte, liggende stenen, met meerdere namen dr op.. toch wel minachting naar de duitsers. zeer indrukwekkende begraafplaatsen overigens (vooral de tynecot).
verder ben ik in het Passendale Memoriam Museum geweest. vind ik een echte aanrader! vooral dat lopen door een nagebootste loopgraaf+ondergrondse gangen is heel appart. vond ik het mooiste museum van de drie.(in dat museum hebben we een aanplak biljet gezien voor het Hooge Crater museum, zijn we dus ook geweest). Toen naar In flanders Fields. Stom genoeg hadden we daar nogal hoge verwachtingen van, dus dan kan het maar één ding. deed het dus ook, vonden het wat tegenvallen. maar je krijgt er wel een goed beeld over de 1e Wereld oorlog. Daarna naar het Hooge Crater museum. werd geadverteerd met een Fokker DR1. ik kan me vergissen, maar t leek alsof hij bestond uit hout en piepschuim oid. Is geen groot museum, maar staat wel genoeg. Daarna naar t Canadese monument, bij Studentenfriedhof in de buurt. ("het gebogen hoofd", om het zo maar te zeggen). toen de begraafplaats die daar in de buurt zit. Verder nog naar een klein begraafplaatsje geweest dat ook bij langemarken in de buurt lag (sorry sorry sorry, ik heb geen enkele naam onthouden en/of genoteerd :oops: ). was maar klein, maar had wel wat eigenlijk.

Maar hartstikke bedankt voor uw reactie! Naar aanleiding daarvan gaan we waarschijnlijk over een half jaartje weer, maar dan de wat minder bekende dingen bekijken/doen die in uw bericht staan.

Ik heb vandaag wel een heel ander beeld gekregen van de 1e wereldoorlog. Wel een mooi en indrukwekkend dagje gehad ;).

Groeten,

Ruben

P.S. GEEN u aub! ben pas een jong pikkie van 15 ;)
Nuts!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Sherman schreef:nee nee, vragen heb ik niet..
alleen de vraag aan mezelf, waarom ik dit niet eerder heb gelezen..
ik kom nu net terug uit Ieper, dus heb het te laat gelezen :(.
Wat me vooral opviel bij het studentenfriedhof, is het verschil met de tynecotbegraafplaats... zwarte, liggende stenen, met meerdere namen dr op.. toch wel minachting naar de duitsers. zeer indrukwekkende begraafplaatsen overigens (vooral de tynecot).
verder ben ik in het Passendale Memoriam Museum geweest. vind ik een echte aanrader! vooral dat lopen door een nagebootste loopgraaf+ondergrondse gangen is heel appart. vond ik het mooiste museum van de drie.(in dat museum hebben we een aanplak biljet gezien voor het Hooge Crater museum, zijn we dus ook geweest). Toen naar In flanders Fields. Stom genoeg hadden we daar nogal hoge verwachtingen van, dus dan kan het maar één ding. deed het dus ook, vonden het wat tegenvallen. maar je krijgt er wel een goed beeld over de 1e Wereld oorlog. Daarna naar het Hooge Crater museum. werd geadverteerd met een Fokker DR1. ik kan me vergissen, maar t leek alsof hij bestond uit hout en piepschuim oid. Is geen groot museum, maar staat wel genoeg. Daarna naar t Canadese monument, bij Studentenfriedhof in de buurt. ("het gebogen hoofd", om het zo maar te zeggen). toen de begraafplaats die daar in de buurt zit. Verder nog naar een klein begraafplaatsje geweest dat ook bij langemarken in de buurt lag (sorry sorry sorry, ik heb geen enkele naam onthouden en/of genoteerd :oops: ). was maar klein, maar had wel wat eigenlijk.

Maar hartstikke bedankt voor uw reactie! Naar aanleiding daarvan gaan we waarschijnlijk over een half jaartje weer, maar dan de wat minder bekende dingen bekijken/doen die in uw bericht staan.

Ik heb vandaag wel een heel ander beeld gekregen van de 1e wereldoorlog. Wel een mooi en indrukwekkend dagje gehad ;).

Groeten,

Ruben

P.S. GEEN u aub! ben pas een jong pikkie van 15 ;)
Iedereen moet vriendelijk aangesproken worden. Ik vind dit. Inderdaad, een Fokker Dr.I. Gelukkig heb je naar Hooge gegaan. Er is kans dat het dit jaar voorgoed sluit. Maar verder weet ik niks. Best jammer.

En waar heb je de meeste wapens gezien?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Sherman
Lid

Bericht door Sherman »

o, gaat dat sluiten.?. wel jammer inderdaad, is een klein museum, maar staat veel in. ehm, de meeste wapens.. ik meen Hooge Crater... (weet het niet meer zeker).

Groeten,

Ruben
Nuts!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Sherman schreef:o, gaat dat sluiten.?. wel jammer inderdaad, is een klein museum, maar staat veel in. ehm, de meeste wapens.. ik meen Hooge Crater... (weet het niet meer zeker).

Groeten,

Ruben
€ 375.000 en de boel is van u. Natuurlijk zonder verzameling. :wink:

Plaats reactie