Nederland stuurt 12 waarnemers naar Georgië

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Uitgegeven: 19 september 2008 14:13
Laatst gewijzigd: 19 september 2008 14:51

DEN HAAG - Nederland levert twaalf waarnemers voor de Europese missie die zal toezien op de naleving van het bestand tussen Rusland en Georgië. Ze zullen in Georgië controleren of het gesloten zespuntenakkoord wordt nageleefd.

De Europese waarnemingsmissie EUMM is daarnaast ook gericht op humanitaire hulp, de terugkeer van vluchtelingen en wederopbouw. Dat heeft minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad.

Nederland levert drie marechaussees en negen civiele waarnemers voor de missie, die gepantserde voertuigen meekrijgen. De Nederlandse bijdrage begint op 1 oktober en zal een jaar duren. De waarnemers worden telkens na vier maanden afgelost.

Tweehonderd waarnemers

De Europese missie omvat in totaal tweehonderd waarnemers, die een jaar in Georgië zullen blijven. Nederland had deze zomer al laten weten waarnemers te zullen leveren voor de missie.

Verhagen reageerde vrijdag "zeer verbaasd" op het pleidooi van de PvdA-Tweede Kamerleden Luuk Blom en Martijn van Dam voor toetreding van Georgië tot de NAVO.

Het tweetal vindt dat Georgië op dit moment onder voorwaarden kandidaat-lid van de organisatie kan worden, omdat de situatie in het land is veranderd sinds de kortstondige oorlog met Rusland. Ze menen dat Georgië als kandidaat-lid intern orde op zaken kan stellen. De PvdA-fractie heeft hierover nog geen standpunt ingenomen.

Op orde

Het kabinet stelt dat Georgië eerst de zaken intern op orde moet krijgen. Pas daarna kan sprake zijn van kandidaat-lidmaatschap van de NAVO. Georgië heeft een conflict met de opstandige regio's Zuid-Ossetië en Abchazië, die onafhankelijk willen worden.

Het lidmaatschap van Georgië staat in december weer op de agenda van de NAVO-landen.
Bron; nu.nl
patrickh
Lid
Gegeven: 82 keer
Ontvangen: 58 keer

Re: Nederland stuurt 12 waarnemers naar Georgië

Bericht door patrickh »

Zoals ik wel vaker denk,Nederland is helemaal gek!
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

patrickh schreef:Zoals ik wel vaker denk,Nederland is helemaal gek!
:?:
Wat is er zo gek om 12 waarnemers te sturen? 12 van de 200 in totaal geen getal om je druk over te maken. Je kan niet zeggen dat Nederland een voortouw neemt of een gigantische inspanning levert. Nog gekker vindt ik dat het de krant haalt. Stelt toch nauwlijks wat voor? Nederland is wel op meer plaatsen in de wereld maar dat haalt de kranten niet of zelden.
Helemaal niets doen vindt ik meestal nog net iets erger.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Ja, wat er gek aan is ontgaat mij ook. Verhagen zou toch blij moeten zijn met toetreding van Georgië; ze zijn daar christelijk ortodoxer dan hij :wink:
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Ruimteaapje schreef:Ja, wat er gek aan is ontgaat mij ook. Verhagen zou toch blij moeten zijn met toetreding van Georgië; ze zijn daar christelijk ortodoxer dan hij :wink:
Die link ontgaat mij nu weer. Ik zie niet in wat een geloof met toetreding tot de NAVO heeft te maken.

Ik ben ook christelijk maar ik zie niets in het toetreden van Georgie tot de NAVO. We hoeven niet persé ieder land in de NAVO te hebben die iets tegen Rusland heeft m.i. De NAVO gaat op deze manier steeds meer lijken op de VN maar dan zonder Rusland. We hoeven niet altijd tegen de schenen van Rusland aan te trappen, ik zit niet te wachten op een nieuwe koude oorlog (heb net m'n winterjas uit van de vorige)
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Vandaar de dikke knipoog ;)
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Ja sorry...ik had m'n lenzen in...zag dus die knipoog niet.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
coco
Lid

Bericht door coco »

Charly1975 schreef:Ja sorry...ik had m'n lenzen in...zag dus die knipoog niet.
D'oh wat zijn we weer vriendelijk tegen elkaar :frownno:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Er is niets gek aan het feit dat er 12 waarnemers worden gestuurd,maar Nederland is gek omdat ze zich zoals altijd door de Navo/Bush/Amerika laten misbruiken,plus dat Balkenende zo graag heeft dat het kleine landje Nederland zich overal mee bemoeit! (Zie hem nog als een schoothondje kwijlen bij Bush,wat een schande!!!)Nederland kan beter meer geld stoppen in de gezondheidszorg ipv aan al die nutteloze en criminele acties meedoen. Crimineel?Ja,crimineel,zo is tenslotte de oorlog in Irak,tegen de Veiligheidsraad of VN in binnenvallen,wat heeft een democratie (Amerika)dan nog voor zin...Doet Rusland zo iets (Georgië) worden ze gelijk door Amerika op de vingers getikt,het moet niet gekker worden!

gr.Patrick
siggel
Lid

Bericht door siggel »

patrickh schreef:Er is niets gek aan het feit dat er 12 waarnemers worden gestuurd,maar Nederland is gek omdat ze zich zoals altijd door de Navo/Bush/Amerika laten misbruiken,plus dat Balkenende zo graag heeft dat het kleine landje Nederland zich overal mee bemoeit! (Zie hem nog als een schoothondje kwijlen bij Bush,wat een schande!!!)Nederland kan beter meer geld stoppen in de gezondheidszorg ipv aan al die nutteloze en criminele acties meedoen. Crimineel?Ja,crimineel,zo is tenslotte de oorlog in Irak,tegen de Veiligheidsraad of VN in binnenvallen,wat heeft een democratie (Amerika)dan nog voor zin...Doet Rusland zo iets (Georgië) worden ze gelijk door Amerika op de vingers getikt,het moet niet gekker worden!

gr.Patrick
Dus omdat Amerika zoiets heeft gedaan en Balkenende het schoothondje is van bush (die we gelukkig over een paar maantjes kwijt zijn), mag Rusland, Georgië binnenvallen? Het moet inderdaad niet gekker worden.( even tussendoor, ik keur de aktie van de V.S in irak ook niet goed!) Waarbij wel een groot verschil is dat Georgië een democratie is en Irak toch echt wel een schofterig land was waar genocide werd gepleegt.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Je ziet me nergens zeggen dat ik het goed vind dat Rusland Georgië binnenvalt!
Rusland verdedigde feitelijk zijn oude landgenoten,die zich meer met Rusland verbonden voelen dan met Georgië.Natuurlijk,de Iraakse regering was niet zuiver,absoluut waar,maar waarom valt Amerika China niet binnen dan?Of is die regering beter dan Saddam was?

Olie olie en nog eens olie....
siggel
Lid

Bericht door siggel »

patrickh schreef:Je ziet me nergens zeggen dat ik het goed vind dat Rusland Georgië binnenvalt!
Rusland verdedigde feitelijk zijn oude landgenoten,die zich meer met Rusland verbonden voelen dan met Georgië.Natuurlijk,de Iraakse regering was niet zuiver,absoluut waar,maar waarom valt Amerika China niet binnen dan?Of is die regering beter dan Saddam was?

Olie olie en nog eens olie....
Kijk dat dik onderstreepte doet me denken aan de jaren 30 van de vorige eeuw. De volksduitsers die zich meer bij duitsland betrokken voelde dan het land waar ze toen woonden.

Ja china is nog steeds een beter land dan Irak was, dat even buitenspel (maar ook nog steeds een geen goed land). Maar omdat er andere slechte of nog slechtere landen zijn moet iedereen maar alles kunnen doen? Is dat niet zoiets als omdat jantje pietje slaat mag keesje klaasje slaan? Lijkt mij een oneindige discussie.

En dat van die olie..... is de olie markt er beter van geworden voor de v.s?
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
patrickh
Lid

Bericht door patrickh »

Leg me eens uit waarom China beter is dan Irak?
siggel
Lid

Bericht door siggel »

patrickh schreef:Leg me eens uit waarom China beter is dan Irak?
saddam werd aangeklaagd voor misdaden tegen de menselijkheid, genocide en oorlogsmisdaden.
Is er genocide gaande in china? Oorlogsmisdaden?
Wat er in Tibet aan de gang is ( wat we door de olympische spelen even snel zijn vergeten) is niet goed, maar kun je niet vergelijken met de misdaden die gepleegd zijn in de naam van saddam hussein. Kijk wat er in de bezettingstijd is gebeurt in kuweit. Of de gifgas aanvallen op iran en de eigen bevolking. Het uitmoorden van een dorp. Ik zal nooit zeggen dat China een heilig land is. Verre van dat zelfs, maar je kunt het nog niet vergelijken met china.
(\_/)
(o.o)
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Misschien geen genocide, maar het komt er wel dichtbij. http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Leap_Forward
Wikipedia schreef:estimates of the number of people who starved to death during this period ranging from 14 to 43 million
Plaats reactie